Skąd wziąć pieniądze na działalność organizacji? Według badań Stowarzyszenia Klon/Jawor1 jedne z głównych źródeł finansowania fundacji i stowarzyszeń to środki rządowe i samorządowe oraz wsparcie od zagranicznych organizacji pozarządowych. Małym organizacjom i
grupom nieformalnym nierzadko trudno jest się odnaleźć w gąszczu dokumentów i
procedur. Tylko nieliczni opanowali łączenie misji z posługiwaniem się
specyficzną, urzędniczą nomenklaturą.
Szczególnie trudno jest uzyskać dofinansowanie
na inicjatywy lokalne, o małym zasięgu, nietypowe. Niestety, często projekty,
na które nie udało się zdobyć grantu nie zostają zrealizowane.
Wiele
organizacji posiada fantastyczne zasoby: aktywną społeczność, zaangażowanych
wolontariuszy, ale nie posiada własnych pieniędzy, zapewniających jej
stabilność i ciągłość działań. Odpowiedzią na ten problem może być
wykorzystanie narzędzi fundraisingowych.
Fundraising to planowe, etyczne i skuteczne
zbieranie pieniędzy, które mają służyć dobru wspólnemu. 2 Do narzędzi
fundraisingowych należą m.in.: aukcje, loterie, charytatywne smsy, kampanie listowne,
telefundraising, wpłaty przez internet, a także zbieranie składek
członkowskich, odpłatna działalność statutowa czy prowadzona przez
organizację działalność gospodarcza.
Jeżeli myślimy o przeprowadzeniu kampanii fundraisingowej, aspekt
lokalności może być dużym atutem. Najważniejszy jest bowiem cel – im bliższy i
bardziej zrozumiały dla potencjalnych darczyńców, tym lepiej. Dużo łatwiej
skrzyknąć grupę ludzi i namówić ich do wyremontowania pobliskiego,
zdewastowanego placu zabaw, niż do wsparcia organizacji działającej na rzecz
praw człowieka w odległym kraju. Formułując cele, wokół których będziemy
budować naszą kampanię, należy zaakcentować, co zmieni się w otoczeniu
darczyńcy, jeśli wesprze inicjatywę swoim czasem, pieniędzmi lub usługami. Bo
fundraising to nie zawsze zbieranie pieniędzy. Dużo bardziej wartościowy może
się okazać czas, jaki mieszkańcy zechcą poświęcić na rozwijanie danej
inicjatywy, dary rzeczowe, czy szczególne umiejętności lub kontakty uczestników
przedsięwzięcia.
Jakie narzędzia mogą sprawdzić się w przypadku
działań lokalnych? Warto pomyśleć o zbiórkach publicznych. Pod tym pojęciem
kryje się m.in.: zbieranie pieniędzy do puszki, sprzedaż
cegiełek czy zbiórki darów rzeczowych. Pamiętajmy jednak, że organizowanie
takiej zbiórki jest regulowane specjalną ustawą, z którą należy się dokładnie
zapoznać. Należy również posiadać zgodę odpowiedniego przedstawiciela
administracji publicznej. To od nas zależy jaki kształt przybierze zbiórka. Nie
ma co jednak liczyć na pokaźny zysk, jeżeli nasze działania ograniczymy do
rozstawienia kilku samotnych skarbonek w supermarketach i kościołach. Zbiórkę
warto połączyć z lokalna imprezą – koncertem, festynem, urodzinami miasta i
zaprosić do współpracy wolontariuszy, np. uczniów pobliskiej szkoły (muszą mieć
ukończone 16 lat).
Można też zorganizować wydarzenie o bardziej
doniosłym charakterze i zaprosić lokalną społeczność na imprezę dobroczynną np.
charytatywny koncert, bal, aukcję albo wydarzenie sportowe. Zysk z takiej
imprezy, przeznaczany jest na określony z góry, ważny społecznie cel.
Organizacja takiego przedsięwzięcia to duże wyzwanie – warto zaangażować w nie
przedstawicieli lokalnego biznesu i samorząd. A może w naszej miejscowości
urodził się znany aktor lub sportowiec, który chciałby wesprzeć nas w działaniach
promocyjnych?
Kolejną metodą, jest przeprowadzenie kampanii
zachęcającej do odpisania od rocznego podatku 1%. Dotyczy to jednak tylko tych
organizacji, które posiadają status Organizacji Pożytku Publicznego. Jest to
dobra okazja do wypromowania swojej organizacji, pokazania zalet i pochwalenia
się dokonaniami. Zawsze pamiętajmy też, aby dbać o wiarygodność i
transparentność swojej organizacji. Publikacja sprawozdań finansowych to nie
tylko obowiązek, to też doskonała możliwość pokazania darczyńcom jak efektywnie
zarządzamy organizacją i powierzonymi nam pieniędzmi. Narzędzia fundrasingowe
są bardzo różnorodne, ale dostosowanie ich do specyfiki organizacji to już
połowa sukcesu!
Magdalena Przygońska
1 http://www.ngo.pl/PodstawoweFakty_2012_raport/ebook/content/PodstawoweFaktyNGO_2012_KlonJawor_raport.pdf
2 Za
Polskim Stowarzyszeniem Fundraisingu
PORADY EKIPY SPOŁECZNIKA
30.03.2015