Jak prowadzić skuteczną zbiórkę
funduszy przez internet? Wywiad z Marcinem Galickim, CEO Wspieram.to (platformy
zajmującej się crowdfundingiem)
1.
Czym jest crowdfunding?
Crowdfunding (ang. finansowanie przez tłum) to innowacyjna
forma finansowania różnego rodzaju nawet najbardziej szalonych projektów przez
istniejącą lub dopiero tworzoną społeczność zgromadzoną wokół pomysłodawców
(osób indywidualnych, organizacji lub nawet firm). Budżet przedsięwzięcia jest
zasilany poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez
osoby zainteresowane zarówno samym projektem, jak i otrzymaniem nagród za jego
wsparcie.
2.
Skąd u Was pomysł na właśnie taką
platformę?
Zafascynowany kulturą współpracy, crowdsourcingiem oraz
finansowaniem społecznościowym na świecie, postanowiłem zaszczepić tę ideę w
Polsce i stworzyć pierwszy w pełni profesjonalny serwis umożliwiający zbiórki -
dla kreatywnych przez koordynowany zespół kreatywny. Wierzyłem że da się
połączyć funkcjonalność i intuicyjność serwisu niczym nie odbiegającą od
amerykańskich odpowiedników i zgromadzić grupę zaangażowanych fachowców, którzy
z powodzeniem rozpoczną propagowanie w Polsce tej formy finansowania ciekawych
konceptów. Udało się, o czym świadczą nie tylko statystyki ale również i
rosnąca sympatia naszych użytkowników, którzy na przestrzeni trzech lat naszej
działalności stworzyli niezwykle zaangażowaną, aktywną społeczność.
3.
Od czego należy zacząć, aby
przeprowadzić udaną zbiórkę?
Każde zwycięstwo wymaga przygotowań i dlatego przed
rozpoczęciem warto zebrać zespół do pomocy. Oprócz okresu przygotowania, sama
kampania trwa od 30 do 60 dni, a więc warto podzielić się pracą. Równocześnie
to niewiele czasu na zebranie lub rozszerzenie społeczności, dlatego też
gromadzenie fanów i potencjalnych wspierających warto rozpocząć odpowiednio
wcześniej. Jeśli projekt ma już gotową bazę wspierających (Waszych wielbicieli,
czytelników, graczy etc.) w pierwszych dniach,
to znacznie ułatwia zebranie środków. Dla przykładu twórcy planszówek
(nasza najpopularniejsza kategoria) tworzą prototypy gier i testują je na
wszystkich wydarzeniach dla wielbicieli tego typu rozrywki (np. Pyrkon),
zmieniając zgodnie z otrzymanymi uwagami, a jednocześnie budując społeczność
zainteresowaną finansowaniem i otrzymaniem danej gry w najszybszym możliwym
czasie i to w kształcie, na który miała wpływ.
Na tym etapie należy zająć się opracowaniem samego pomysłu, a
także porozmawiać o nim ze specjalistami w danej branży, zebrać opinie
fachowców oraz ambasadorów projektu, którzy polecą go swoim społecznością i
przekonają swoim autorytetem, że projekt jest godny wsparcia. Warto też
przygotować opisowy skrót projektu, komunikujący główne korzyści i przesłać do
mediów tradycyjnych, które lubią pisać o projektach crowdfundingowych i chętnie
biorą ten temat na warsztat. To pomaga przebić się z informacją o zbiórce
również do świata pozacyfrowego.
Aby zebrać całą kwotę potrzebną na realizację pomysłu, nie
wolno też zapomnieć o kosztach wysyłki nagród! Należy też policzyć pełen koszt
kampanii i precyzyjnie obliczyć, jakie środki będą konieczne do zrealizowania
kampanii z sukcesem. Tu serdecznie zachęcamy do skorzystania z porad, które
zgromadziliśmy na Akademii Crowdfundingu (http://akademiacrowdfundingu.pl/) - pokazujemy tam, jak policzyć
pełen koszt kampanii, prowizję, podatki, koszty wysyłki).
4.
Co zrobić, żeby kampania na
Wspieram.to zakończyła się sukcesem?
Aby projekt na Wspieram.to się powiódł, ogromnie ważna jest
jego graficzna oprawa oraz wizualizacja produktu końcowego lub jego prototyp. Ludzie
lubią widzieć, co wspierają i co będzie efektem projektu - może to mieć formę
np. próbki (streszczenie książki, próbka tekstu, wizualizacja, prototyp). To
pomaga podjąć decyzję o wsparciu.
Nie należy zapominać również o filmiku, w którym pomysłodawca
(i jego zespół) pokazują i opowiadają o głównych aspektach projektu - to
skuteczne narzędzie marketingowe, dlatego warto wystartować z nim od samego
początku kampanii. Oprócz zwięzłego opisu projektu, nieodzownymi elementami są
zdjęcia i grafiki oraz tzw. FAQ projektu (lista najczęściej zadawanych pytań z
odpowiedziami).
Jeśli zaś chodzi do nagrody - część osób (najczęściej z grup
tzw. FFF: family - friends - fools)
będzie wspierała projekt z czystej sympatii, czy też dla wpływu na fakt
powstania i/lub kształt produktu, ale dla większości najważniejsze będą jednak
nagrody, czyli możliwość otrzymania produktu w unikalnej pierwszej edycji, w
limitowanej wersji, czy też w dobrej cenie.
5.
Jak promować kampanię
crowdfundingową?
Na każdy możliwy sposób! Najlepiej zacząć od narzędzi,
których używa się na co dzień - doskonałymi sposobami na promocję są akcje
promocyjne na profilach, wydarzeniach i fanpage’ach na Facebooku, Twitterze czy
Instagramie, mailingi do zgromadzonej wcześniej bazy, czy też już wspomniane
media tradycyjne. Warto przed kampanią porozmawiać również ze sponsorami,
którzy mogą być zainteresowani wsparciem Waszego projektu w zamian za
promowanie ich podczas burzy medialnej rozkręconej na potrzeby zbiórki
funduszy.
Pamiętajcie, żeby komunikacji nie przerywać nawet po
zakończeniu projektu! Jeśli się nie udał - zawsze można spróbować z innym
konceptem, ale tym razem nie budując społeczności od początku. Jeśli zaś
zbiórka się udała, dobrze widziane jest informowanie o postępach w realizacji
na każdym etapie wytwarzania produktu, o przygotowaniach do wysyłki - w ten
sposób można umilić wspierającym czas oczekiwania pokazując kulisy powstawania
produktu czy też nagród.
Serdecznie polecamy także nasze transmisje na żywo, podczas
których opowiadamy więcej o tym, jak prowadzić skuteczne kampanie. Można nam
wtedy również zadać pytania i powiedzieć, za co nas lubicie (lub nie). No i
oczywiście do zobaczenia na Wspieram.to!
Linki do transmisji z poradnikami znajdziecie również na
fanpage’u Wspieram.to: https://www.facebook.com/wspieram.to/?fref=ts:
WYWIAD
04.01.2017