Jak prowadzić skuteczną zbiórkę funduszy przez internet?

Slider_big_team-386673_1280
WYWIAD
04.01.2017
 Jak prowadzić skuteczną zbiórkę funduszy przez internet? Wywiad z Marcinem Galickim, CEO Wspieram.to (platformy zajmującej się crowdfundingiem)

  1.   Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding (ang. finansowanie przez tłum) to innowacyjna forma finansowania różnego rodzaju nawet najbardziej szalonych projektów przez istniejącą lub dopiero tworzoną społeczność zgromadzoną wokół pomysłodawców (osób indywidualnych, organizacji lub nawet firm). Budżet przedsięwzięcia jest zasilany poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane zarówno samym projektem, jak i otrzymaniem nagród za jego wsparcie.  

2.  
Skąd u Was pomysł na właśnie taką platformę?
 

Zafascynowany kulturą współpracy, crowdsourcingiem oraz finansowaniem społecznościowym na świecie, postanowiłem zaszczepić tę ideę w Polsce i stworzyć pierwszy w pełni profesjonalny serwis umożliwiający zbiórki - dla kreatywnych przez koordynowany zespół kreatywny. Wierzyłem że da się połączyć funkcjonalność i intuicyjność serwisu niczym nie odbiegającą od amerykańskich odpowiedników i zgromadzić grupę zaangażowanych fachowców, którzy z powodzeniem rozpoczną propagowanie w Polsce tej formy finansowania ciekawych konceptów. Udało się, o czym świadczą nie tylko statystyki ale również i rosnąca sympatia naszych użytkowników, którzy na przestrzeni trzech lat naszej działalności stworzyli niezwykle zaangażowaną, aktywną społeczność.

3.   Od czego należy zacząć, aby przeprowadzić udaną zbiórkę?

Każde zwycięstwo wymaga przygotowań i dlatego przed rozpoczęciem warto zebrać zespół do pomocy. Oprócz okresu przygotowania, sama kampania trwa od 30 do 60 dni, a więc warto podzielić się pracą. Równocześnie to niewiele czasu na zebranie lub rozszerzenie społeczności, dlatego też gromadzenie fanów i potencjalnych wspierających warto rozpocząć odpowiednio wcześniej. Jeśli projekt ma już gotową bazę wspierających (Waszych wielbicieli, czytelników, graczy etc.) w pierwszych dniach,  to znacznie ułatwia zebranie środków. Dla przykładu twórcy planszówek (nasza najpopularniejsza kategoria) tworzą prototypy gier i testują je na wszystkich wydarzeniach dla wielbicieli tego typu rozrywki (np. Pyrkon), zmieniając zgodnie z otrzymanymi uwagami, a jednocześnie budując społeczność zainteresowaną finansowaniem i otrzymaniem danej gry w najszybszym możliwym czasie i to w kształcie, na który miała wpływ.
  Na tym etapie należy zająć się opracowaniem samego pomysłu, a także porozmawiać o nim ze specjalistami w danej branży, zebrać opinie fachowców oraz ambasadorów projektu, którzy polecą go swoim społecznością i przekonają swoim autorytetem, że projekt jest godny wsparcia. Warto też przygotować opisowy skrót projektu, komunikujący główne korzyści i przesłać do mediów tradycyjnych, które lubią pisać o projektach crowdfundingowych i chętnie biorą ten temat na warsztat. To pomaga przebić się z informacją o zbiórce również do świata pozacyfrowego.   Aby zebrać całą kwotę potrzebną na realizację pomysłu, nie wolno też zapomnieć o kosztach wysyłki nagród! Należy też policzyć pełen koszt kampanii i precyzyjnie obliczyć, jakie środki będą konieczne do zrealizowania kampanii z sukcesem. Tu serdecznie zachęcamy do skorzystania z porad, które zgromadziliśmy na Akademii Crowdfundingu (http://akademiacrowdfundingu.pl/) - pokazujemy tam, jak policzyć pełen koszt kampanii, prowizję, podatki, koszty wysyłki).  

4.  
Co zrobić, żeby kampania na Wspieram.to zakończyła się sukcesem?


Aby projekt na Wspieram.to się powiódł, ogromnie ważna jest jego graficzna oprawa oraz wizualizacja produktu końcowego lub jego prototyp. Ludzie lubią widzieć, co wspierają i co będzie efektem projektu - może to mieć formę np. próbki (streszczenie książki, próbka tekstu, wizualizacja, prototyp). To pomaga podjąć decyzję o wsparciu.   Nie należy zapominać również o filmiku, w którym pomysłodawca (i jego zespół) pokazują i opowiadają o głównych aspektach projektu - to skuteczne narzędzie marketingowe, dlatego warto wystartować z nim od samego początku kampanii. Oprócz zwięzłego opisu projektu, nieodzownymi elementami są zdjęcia i grafiki oraz tzw. FAQ projektu (lista najczęściej zadawanych pytań z odpowiedziami).   Jeśli zaś chodzi do nagrody - część osób (najczęściej z grup tzw. FFF: family - friends - fools) będzie wspierała projekt z czystej sympatii, czy też dla wpływu na fakt powstania i/lub kształt produktu, ale dla większości najważniejsze będą jednak nagrody, czyli możliwość otrzymania produktu w unikalnej pierwszej edycji, w limitowanej wersji, czy też w dobrej cenie.  

5.  
Jak promować kampanię crowdfundingową?

Na każdy możliwy sposób! Najlepiej zacząć od narzędzi, których używa się na co dzień - doskonałymi sposobami na promocję są akcje promocyjne na profilach, wydarzeniach i fanpage’ach na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, mailingi do zgromadzonej wcześniej bazy, czy też już wspomniane media tradycyjne. Warto przed kampanią porozmawiać również ze sponsorami, którzy mogą być zainteresowani wsparciem Waszego projektu w zamian za promowanie ich podczas burzy medialnej rozkręconej na potrzeby zbiórki funduszy.   Pamiętajcie, żeby komunikacji nie przerywać nawet po zakończeniu projektu! Jeśli się nie udał - zawsze można spróbować z innym konceptem, ale tym razem nie budując społeczności od początku. Jeśli zaś zbiórka się udała, dobrze widziane jest informowanie o postępach w realizacji na każdym etapie wytwarzania produktu, o przygotowaniach do wysyłki - w ten sposób można umilić wspierającym czas oczekiwania pokazując kulisy powstawania produktu czy też nagród.   Serdecznie polecamy także nasze transmisje na żywo, podczas których opowiadamy więcej o tym, jak prowadzić skuteczne kampanie. Można nam wtedy również zadać pytania i powiedzieć, za co nas lubicie (lub nie). No i oczywiście do zobaczenia na Wspieram.to!   Linki do transmisji z poradnikami znajdziecie również na fanpage’u Wspieram.to: https://www.facebook.com/wspieram.to/?fref=ts: