Dziesiątki warsztatów i spotkań,
tysiące zainteresowanych rodziców i dzieci, najnowsze technologie i mnóstwo
dobrej zabawy - tak w skrócie można opisać nieformalne metody edukacji
informatycznej najmłodszych w Szczecinie. Jak ich działania wyglądają od kuchni
i skąd pomysł na ich realizację? Opowiedzą przedstawiciele organizacji, które
jako jedne z pierwszych podjęły takie wyzwania: Marta Kostecka (Godzina Kodowania / Miejska Biblioteka Publiczna) oraz Sebastian Szczepański (Cyfrowi Wynalazcy / Fundacja Netcamp).
1. Jak zaczęła się Wasza przygoda z
kodowaniem i edukacją informatyczną?
Sebastian Szczepański (Cyfrowi Wynalazcy / Fundacja Netcamp): Historia „Cyfrowych Wynalazców” to
ludzie, których połączyła edukacja i technologia. Już podczas studiów
nauczycielskich śledziłem nowoczesne narzędzia wspomagające nauczanie, w
szczególności jeśli chodzi o informatykę. Za granicą pojawiało się już wtedy
wiele darmowych programów, które z powodzeniem można było wykorzystywać podczas
lekcji. Skomplikowane doświadczenia chemiczne, podróż międzygalaktyczna czy
wizyta w reaktorze atomowym – to tylko niektóre scenariusze lekcji osiągalne
dzięki dedykowanym programom edukacyjnym. Ku mojemu zdziwieniu i ubolewaniu
przyszli nauczyciele niestety kształceni są w kwestii wykorzystania komputera w
edukacji według utartych schematów. Poszukiwanie i korzystanie z takich
programów stało się więc dla mnie pasją i przygodą, która doprowadziła mnie aż
do technologii druku 3D. Postanowiłem wykorzystać go do stworzenia modelu
sygnalizatora drogowego, który po podłączeniu do komputera mógł być
programowalny nawet bez szczególnej wiedzy z elektroniki czy informatyki. Tak
narodził się pomysł organizacji warsztatów dla dzieci z programowania,
elektroniki i robotyki z wykorzystaniem autorskich modeli edukacyjnych. Reszta
jest historią - zaczęło się od jednoosobowej działalności gospodarczej, a
obecnie jest to jeden z większych projektów prowadzonych przez naszą Fundację
Rozwoju Branży Internetowej Netcamp w Szczecinie, z którym występujemy podczas
większości wydarzeń IT w mieście i regionie, podczas wystaw, wydarzeń z okazji
Dnia Dziecka, czy nawet Nocy Muzeów.
Marta Kostecka (Godzina Kodowania / Miejska Biblioteka Publiczna): Od wielu lat ciągnęło mnie w
kierunku nowych technologii - m.in. razem z córką wzięłam udział w warsztatach
nauki programowania dla kobiet Rails Girls Szczecin, a także uczestniczyłam w wielu
spotkaniach branży IT, żeby cały czas poszerzać swoją wiedzę. Przez pewien czas
śledziłam też tego typu działania w innych
bibliotekach, aż sama nabrałam ochoty na przygodę z kodowaniem. Kiedy trafiłam
do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie, okazało się, że panują tu
bardzo dobre warunki - komputery są dostępne dla mieszkańców, panie w filiach
mają doświadczenie w pracy z seniorami w klubach komputerowych oraz są tu też
inne osoby chętne do uczenia się nowych rzeczy i poszerzania oferty z zakresu
edukacji medialnej.
Zaczęłyśmy od zaproszenia do
współpracy Cyfrowych Wynalazców, którzy przeprowadzili u nas autorskie zajęcia
w ramach Tygodnia Kodowania. Potem już samodzielnie zorganizowałyśmy Godzinę
Kodowania. Kolejnym krokiem było ukończenie kursu Mistrzowie Kodowania, co
poszerzyło nasza ofertę o zajęcia na tabletach z wykorzystaniem Scratcha
Juniora dla maluchów, z tradycyjnego Scratcha dla trochę starszych oraz z App
Inventora dla młodzieży. W tym roku ponownie chcemy przystąpić do programu i
przeszkolić się z kolejnych języków oraz zachęcić więcej naszych koleżanek do
udziału.
2. Jak określilibyście Waszą rolę w
odniesieniu do edukacji formalnej?
Sebastian Szczepański: Organizujemy
warsztaty w ramach edukacji pozaformalnej, ale równie chętnie dzielimy się
wiedzą i doświadczeniem z zaprzyjaźnionymi szkołami oraz nauczycielami z całej
Polski podczas konferencji i szkoleń, a także chętnie współpracujemy z Centrami
Doskonalenia Nauczycieli.
Marta Kostecka: Nie staramy się konkurować ze szkołami,
nie taka jest rola biblioteki. Naszą rolą jest uzupełnianie oferty edukacyjnej,
oferowanie dostępu do wiedzy i informacji i to właśnie robimy. W chwili obecnej
wiedza i umiejętności z zakresu edukacji medialnej, czy też informatycznej są
kluczowe, dlatego staramy się je oferować. Warto zaznaczyć, że poza zajęciami komputerowymi
wypożyczamy publikacje z tematyki informacyjnej, podręczniki do nauki
kodowania, także dla dzieci.
3. Co jest Waszym najważniejszym celem?
Sebastian Szczepański: Naszym głównym celem jest oswajanie nowoczesnych technologii poprzez
łączenie ich z dobrą zabawą. Zdobywanie nowej wiedzy jest najprzyjemniejsze,
gdy robimy to dobrze się bawiąc – i takie właśnie mamy założenie. Uczymy nie
tylko projektowania, programowania czy druku 3D, ale przede wszystkim
pokazujemy że komputer powinien być narzędziem do rozwijania swoich
zainteresowań, a nie marnowania czasu.
Marta Kostecka:
Naszym głównym celem jest zarażenie dzieciaków
bakcylem kodowania, wspólna zabawa i nauka przez zabawę. Sukcesem jest każdy
uśmiechnięty dzieciak i każda nawet najmniejsza aplikacja. To, że zajęcia są
potrzebne potwierdza fakt, że na każde z nich miejsca rozchodzą się
błyskawiczne, a po spotkaniach uczestnicy pytają kiedy będą kolejne.
4. Jakie są Wasze największe wyzwania?
Sebastian Szczepański: Nasza praca jest
dla nas dobrą zabawą i dzięki temu podejściu udaje się pokonywać większość
wyzwań, szczególnie że mamy do kogo się zwrócić o pomoc. Mamy szczęście
robienia rzeczy nowych, pracowania z najnowszymi technologiami dla
najwdzięczniejszych odbiorców, jakimi są dzieci. Stałym wyzwaniem są środki
finansowe na zbilansowanie działalności prospołecznej z naszymi warsztatami
komercyjnymi - zwłaszcza, że nasza działalność zajmuje każdemu z nas więcej niż
jeden etat: zajęcia prowadzimy popołudniami, czy w weekendy, dostosowując się do
czasu wolnego naszych odbiorców.
Marta
Kostecka: Wyzwaniem dla nas są pewne ograniczenia sprzętowe - tylko w kilku
filiach mamy wystarczająco dużo komputerów czy tabletów. Na kilka tabletów
pozyskaliśmy pieniądze z zewnątrz, obecnie część komputerów jest wymieniana na
nowe, ale taka infrastruktura informatyczna to duże pieniądze, których w
instytucjach kultury po prostu nie ma.
Ostatnio jednak robimy eksperymenty
z zajęciami w stylu “bring your own device”, czyli zachęcamy, by uczestnicy
zgłaszali się z własnym sprzętem. Przy zajęciach z App Inventora od początku
był wymóg przyniesienia własnego smartfona lub tabletu, ale testujemy też to
rozwiązanie na innych zajęciach.
Marzę też, żeby docelowo coraz
więcej osób umiała prowadzić takie zajęcia i żeby ich było jeszcze więcej, ale
ludzie niestety boją się nowości i nie wszyscy mają zapał do takiej akurat
tematyki. Mieliśmy też sporo pytań o takie zajęcia dla dorosłych, więc myślimy
o poszerzeniu grona odbiorców. Najważniejsza jest jednak pasja, zapał i dobre
chęci, czyli element ludzki. Reszta powoli przyjdzie sama!
4. Czy korzystacie z pomocy innych
organizacji?
Sebastian Szczepański: Jest wokół nas
wiele osób, instytucji i firm, bez których nie bylibyśmy tu, gdzie obecnie
jesteśmy. Większość z nich to nasi sąsiedzi w Technoparku Pomerania, a kolejnych
poznaliśmy dzięki stowarzyszeniu firm IT - Klaster
ICT Pomorze Zachodnie. Są to organizacje, które znają pojęcie synergii i
bezinteresownej pomocy. W szczególności chciałbym tutaj wymienić takie firmy i
organizacje, jak Bardins, brightONE, Prototypujemy.pl, Sagra Technology,
agencję Wild Moose, czy Kancelarię Prawną Rafała Malujdy, Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny, Szczecińskie Collegium Informatyczne, Mistrzów
Kodowania, Fabrykę Języka oraz niezliczone osoby, z którymi współpracowaliśmy i
nadal współpracujemy nad edukacją najmłodszego pokolenia przyszłych inżynierów.
Marta Kostecka: W zakresie programowania współpracujemy
m. in. z Technoparkiem
Pomerania i Cyfrowymi Wynalazcami, ale także z wolontariuszami. Tu w Szczecinie
istnieje niezwykle otwarte środowisko skupione wokół nowych technologii. Wspieramy
się nawzajem i pomagamy, wspólnie pracując na sukces edukowania informatycznego
i nauki kodowania, zwłaszcza najmłodszych.
Więcej o o
kształceniu dzieci i młodzieży Marta Kostecka opowiedziała też szczecińskiej
Telewizji Pomerania: https://youtu.be/_KS8SA7CW80
Warsztaty w
Miejskiej Bibliotece Publicznej prowadzone przez Cyfrowych Wynalazców:
https://www.facebook.com/280863135328208/photos/?tab=album&album_id=911122058968976
A jak wyglądają
warsztaty Cyfrowych Wynalazców? Zobaczcie sami!
https://youtu.be/QJpsILuZgcw?list=PLCp63pS0YHy4Kpsc3Et4lRjqfLIURK2cc
WYWIAD
22.11.2016