Genezy społecznej
odpowiedzialności biznesu należy szukać w USA, pod koniec XIX wieku. Wskutek
działań potentatów przemysłu amerykańskiego, którzy budowali swoje bogactwa nie
zważając na etyczne normy biznesu, zarówno wobec pracowników, konkurentów czy
klientów i środowiska, zaczęto podnosić kwestię regulacji dopuszczalnych
zachowań w biznesie. W pierwszej kolejności zajęto się prawnym określeniem
stosunków pomiędzy państwem, gospodarką a społeczeństwem. Podniesiono też
znaczenie takich wartości jak filantropia czy paternalizm w działalności
biznesowej. Nastawienie wyłącznie na zysk zaczęło być ograniczane zarówno ze
strony prawnej jak i tzw. opinii społecznej. Mniej więcej w połowie XX wieku,
po Wielkim Kryzysie w Stanach Zjednoczonych, CSR zaczyna tam zyskiwać na
znaczeniu i obserwuje się stopniowe rozszerzanie jej funkcji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to w
powszechnym rozumieniu obowiązek moralny lub prawny, odpowiedzialność za swoje
lub czyjeś czyny, albo przejęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś (lub o
coś). W praktyce rozumiana jest jako działalność firmy ukierunkowana nie tylko
na zysk, ale także na aspekty ekonomiczne i etyczne.
W 2010 roku, Międzynarodowa Organizacja
Normalizacyjna ogłosiła Normę Międzynarodową dotyczącą społecznej
odpowiedzialności (ISO 26000 Guidance on
social responsibility), w której systematyzuje wiedzę na temat społecznej
odpowiedzialności biznesu. Nie jest to obowiązkowa regulacja, a raczej
praktyczny przewodnik po koncepcji CSR, definiujący jej ramy, przybliżający
wartości i idee. Z uwagi na prestiż ISO, ta norma ma szansę stać się
najbardziej powszechną wykładnią CSR na świecie.
Według ISO 26000 realizacja działań CSR
powinna przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju (w tym zdrowia i dobrobytu
społeczeństwa), uwzględniać oczekiwania interesariuszy, być zgodna z prawem i
spójna z międzynarodowymi normami postępowania oraz być zintegrowana z
działaniami organizacji i praktykowana w jej działaniach podejmowanych w
obrębie strefy wpływów.
Norma wyróżnia siedem obszarów społecznej
odpowiedzialności biznesu: ład organizacyjny, prawa człowieka, stosunki pracy,
ochrona środowiska naturalnego, uczciwe praktyki rynkowe, relacje z
konsumentami i zaangażowanie społeczne.
Wśród naukowców panuje chyba największe
zróżnicowanie definicji CSR. Próbując je uwspólnić można stwierdzić, że jest to
dobrowolne zaangażowanie przedsiębiorstw w działania społeczne i ekonomiczne.
Działania te mogą mieć charakter wewnętrzny (poprawa jakości życia
pracowników), jaki i zewnętrzny (zaangażowanie w kampanie wykraczające poza
standardowe ramy działalności firmy). Wielu naukowców uważa jednak, że
wyłącznie charakter zewnętrzny spełnia założenia CSR.
Są zgodni, że idea społecznej
odpowiedzialności biznesu zakłada wykraczanie poza realizację podstawowych
celów firmy czyli generowania zysków i poza obowiązki wynikające z kodeksów
prawnych. Oznacza inwestowanie w kapitał ludzki, środowisko i relacje z
interesariuszami.
Działania CSR powinny być odpowiednio
dopasowane do profilu działalności przedsiębiorstwa, dzięki czemu będą wspierać
wizerunek i tworzyć spójną całość z jego działaniami PR.
W DePaul University w Chicago w 1997 roku
przeprowadzono badania udowadniające, że przedsiębiorstwa, które angażują się
społecznie osiągają wyższe zyski niż te, które tego nie robią.
Korzystne skutki dobrze zaplanowanych działań
CSR firma może najbardziej odczuć w trzech obszarach:
REPUTACJI – wpływ na nią mają praktycznie
wszystkie działania firmy: zachowania proekologiczne, inwestycje w lokalną
społeczność czy stosunek do pracowników to aspekty odwołujące się do emocji, a
zatem mające ogromne przełożenie na opinie panujące o firmie
KONKURENCYJNOŚCI – gdy kończą się możliwości
konkurowania na cechy produktu (np. brak opłat za prowadzenie konta,
korzystanie z karty itp. są już standardem) do głosu przy wyborach
konsumenckich dochodzi np. reputacja, identyfikacja z marką itp.
ZARZĄDZANIU RYZYKIEM – lepsza kontrola nad
ryzykiem finansowym, prawnym, środowiskowym oraz wynikającym z postaw konsumenta.
Firma o dobrej reputacji, z którą klienci się identyfikują ma większe szanse
zażegnania kryzysów wizerunkowych.
Coraz więcej firm w Polsce angażuje się w CSR.
Najczęściej wybierają dla swoich kampanii takie obszary jak ochrona środowiska,
miejsce pracy (wewnętrzne), prawa człowieka i społeczność lokalna.
Obszar na którym w największej mierze skupiły
się Banku Spółdzielcze, to zaangażowanie w społeczność lokalną. Według ISO
26000 jest to prowadzenie dialogu społecznego poprzez realizowanie projektów w
takich obszarach jak edukacja, kultura, zdrowie, rozwój, dostęp do technologii
i inne. Te działania wpisują się w społeczne
zaangażowanie biznesu (z ang. CCI – rodzaj CSR), które kiedyś nazywano
relacjami ze społecznością lokalną. CCI jest najbardziej widocznym aspektem
działań CSR, praktycznym wyrazem idei społecznej odpowiedzialności biznesu.
Typowe działania CCI realizowane przez firmy
to finansowanie zieleni miejskiej, czytanie książek dzieciom, dni otwarte
obejmujące imprezy dla gości, sponsorowanie wydarzeń lokalnych, umożliwianie
młodzieży zdobywania doświadczeń zawodowych, fundowanie stypendiów. Lista
działań realizowanych w Bankach Spółdzielczych jest znacznie dłuższa i bardzo
różnorodna.
Wszelkie działania prowadzone w tym obszarze
są niezwykle istotne, bo przyczyniają się do budowania kapitału społecznego. Jednym z jego podstawowych składników jest
zaufanie. Wysoki stopień zaufania interpersonalnego przekłada się na dbałość o
interesy zbiorowe, poczucie odpowiedzialności wspólnotowej, a co za tym idzie –
zdolność do budowania innowacyjnej i nowoczesnej gospodarki. Niestety, z badań
European Social Survey z 2009 roku wynika, że z opinią „większości ludzi można
ufać” zgadza się tylko 15,9% Polaków, co stawia nas na szarym końcu w
porównaniu z pozostałymi europejskimi państwami.
Z badań przeprowadzonych przez CBOS w 2003
roku wynika, że 53% naszego społeczeństwa czuje się najbardziej związane ze
społecznością lokalną. Właśnie dlatego inicjatywy budujące kapitał społeczny na
poziomie lokalnym mają największe szanse powodzenia, a zaufanie i więzi
międzyludzkie oraz współodpowiedzialność i zaangażowanie wypracowane lokalnie,
z czasem będą się przekładać na działania i rozwój w skali całego kraju.
Artykuł
powstał na podstawie skryptów zajęć prowadzonych przez mgr. Joannę Janowicz na
Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
04.08.2014