Społecznicy
często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w
rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia,
starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i
umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewidywać, jaki
styl zdobywania wiedzy reprezentują poszczególne jednostki i jak sprawić, by
ułatwić im proces uczenia się.
Trzy style uczenia
się
Podstawowym
rozróżnieniem dotyczącym stylów uczenia się jest podział na wzrokowców,
słuchowców i tzw. kinestetyków („czuciowców”). Każdy z nas reprezentuje
wszystkie trzy style, zwykle z przewagą jednego dominującego. Dla większości
ludzi - około 60% ludzi - dominującym kanałem przetwarzania informacji jest
wzrok.
Po co
społecznikowi wiedza na temat stylów uczenia się? Jest ona ogromną pomocą przy
projektowaniu warsztatów czy szkoleń, ale także gier i zabaw dla dzieci, co
często bywa zadaniem osoby zaangażowanej społecznie. Znając styl uczenia się,
reprezentowany przez osoby z danej grupy, łatwiej jest nam przygotować takie
formy aktywności, które umożliwią im skuteczne zdobywanie wiedzy i doświadczeń.
Czym
charakteryzują się poszczególne style?
1. Wzrokowcy -
zapamiętują informacje przede wszystkim poprzez kanał wzrokowy. Lubię mieć
kontakt wzrokowy z mówcą, dlatego podczas szkolenia czy warsztatu warto
wybierać takie ustawienia sali, które ten kontakt umożliwiają (np. w podkowę).
Dobrze zapamiętują elementy graficzne, nie lubi chaosu wizualnego. Z tego
powodu przestrzeń, w której się uczy powinna być uporządkowana. Wzrokowcy
są często estetami, przywiązują wagę do starannego wystroju pomieszczeń.
2. Słuchowcy -
uczenie się nowych informacji najłatwiej przychodzi im poprzez kanał słuchowy.
Najlepiej uczą się, czytając na głos. Gdy się
uczą lubią mieć wokół siebie ciszę, bądź odwrotnie - muzykę w
tle. Aby skutecznie się uczyć, nie jest dla nich tak istotny kontakt wzrokowy z
mówcą, ale jest wyraźne słyszenie.
3. Kinestetyk -
osoby, które reprezentują ten styl uczą się poprzez zmysł dotyku i bycie w
ruchu, ale także przez doświadczanie emocji podczas procesu uczenia się. W
szkole kinestetycy często byli postrzegani jako niegrzeczne dzieci, które nie
mogły wysiedzieć w ławkach. Było to związane z ich potrzebą doświadczania
i eksperymentowania. Kinestetycy dobrze zapamiętują działania i ruchy ciała.
Przestrzeń i środowisko, w którym się uczą powinna być przyjazna zarówno
fizycznie, jak i emocjonalnie.
Jakie metody
nauki ułatwiają zapamiętywanie reprezentantom poszczególnych stylów?
Z krótkich opisów
poszczególnych stylów uczenia się można wywieść wnioski odnośnie bardzo
konkretnych metod, które sprzyjają zapamiętywaniu u reprezentantów poszczególnych
stylów.
1. Wzrokowcy w
procesie uczenia się powinni zwracać szczególną uwagę na materiały
graficzne. Mapy myśli, podkreślanie ważniejszych treści kolorowymi
zakreślaczami, robienie notatek i fiszek, najlepiej wykorzystujących rysunki
czy wizualizacje to doskonałe narzędzia uczenia się wzrokowców.
2. Słuchowcom
podczas uczenia się należy dostarczać jak najwięcej bodźców słuchowych. Dobrym
pomysłem jest omawianie poszczególnych elementów widocznych na slajdach czy
mapach myśli. Atmosferze uczenia się słuchowców sprzyjają także dyskusje
czy burze mózgów. Będąc słuchowcem, warto przetestować, czy optymalne warunki
uczenia się mają w ciszy czy przy muzyce.
3. Kinestetycy do
nauki potrzebują doświadczania, dlatego pomocne dla nich będą wszelkiego typu
eksperymenty, działania twórcze, zabawy w ruchu. Kinestetycy są praktykami -
lubią, gdy zdobywana wiedza w sposób konkretny odnosi się do praktyki.
Operowanie przykładami, case studies, odnoszenie się do ich doświadczeń z
pewnością przyczyni się do lepszego rozumienia omawianych zjawisk.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
28.03.2017