Statut jest kluczowym dokumentem regulującym sposób działania
organizacji – stowarzyszenia lub fundacji. Łącznie z przepisami ustawowymi, w
szczególności ustawą o fundacjach oraz ustawą Prawo o stowarzyszeniach, statut
daje podstawowe ramy prawne, na których organizacje opierają swoją aktywność. Statut
powinien być zapisany w miarę możliwości prosto i logicznie, a wszelkie
działania prowadzone przez stowarzyszenie lub fundację muszą być z nim zgodne i
nie mogą mu zaprzeczać. Wraz z dynamiką prowadzenia działalności może się
okazać, że pewne zapisy statutowe mają wpływ na rozwój organizacji, np. ubieganie
się o dodatkowe środki z budżetów innych samorządów, dotacje z funduszy europejskich
lub nawet zmianę statutu. Poniżej można znaleźć kilka najczęściej występujących
błędów w statutach, które skutecznie utrudniają efektywną działalność wielu
organizacji i których warto się wystrzegać przy konstruowaniu swojego dokumentu:
1. Zapisy
przedmiotu prowadzenia działalności są za bardzo konkretne.
Przedmiot działalności powinien
wskazywać konkretnie, w jaki sposób chcemy realizować cele statutowe
organizacji. Jednak zbyt mocne ograniczenie może w przyszłości powodować spore
problemy.
Przykład: Stowarzyszenie działające na rzecz rozwoju kultury i sztuki
oraz wspieranie działalności artystycznej twórców poprzez prowadzenie pracowni
artystycznych, zajęć dla dzieci i młodzieży oraz organizację wystaw,
ekspozycji, koncertów, festiwali, wernisaży. Organizacja nie wskazała w
statucie możliwości prowadzenia działalności w innych formach. Nie uwzględniła
w przedmiocie działalności np. możliwości organizacji szkoleń i konferencji, a gdy
wystąpiła z taką ofertą do samorządu województwa, oferta została odrzucona z
przyczyn formalnych. Otóż członkowie komisji konkursowej dopatrzyli się braku
podstaw statutowych do organizacji tego typu przedsięwzięcia.
2. Cele
działania są zbyt ogólne i nie uwzględniają grup docelowych.
Zdarzają się zapisy statutowe
stowarzyszeń i fundacji, które są zbyt ogólne. Organizacje lubią powielać
zapisy ze statutów innych stowarzyszeń i fundacji albo dla bezpieczeństwa
kopiują wprost zapisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie. Zbyt ogólne sformułowanie celów może narazić organizację na
odrzucenie wniosku w ramach otwartego konkursu ofert.
Przykład: Wśród celów stowarzyszenia w statucie wymieniono: rozwój
wypoczynku dla dzieci i młodzieży, rozwój edukacji, pomoc społeczna oraz rozwój
kultury i sportu. Gdy organizacja posiadająca taki zapis w statucie wystąpiła o
środki z budżetu państwa na działania skierowane do seniorów, oferta została
odrzucona z przyczyn formalnych. Powodem był fakt, że nie posiadała ona w
statucie zapisów dotyczących prowadzenia działalności na rzecz tej grupy
docelowej (tj. osób starszych).
3. Zakres
działalności określony w statucie jest działalnością regulowaną.
Jednym z błędów, które często popełniają
organizacje pozarządowe jest rozpoczęcie prowadzenia działalności zaraz po
uzyskaniu wpisu do KRS, pomimo że jest ona tzw. działalnością regulowaną.
Wykonywanie działalności regulowanej wymaga spełnienia szczególnych warunków,
określonych przepisami prawa oraz wpisu do rejestru. Do jej wykonywania konieczne
jest uzyskanie zezwolenia, licencji albo zgody. Niektóre formy działalności regulowanej
często realizowane przez organizacje pozarządowe to:
· działalność polegająca na świadczeniu usług
turystycznych, organizowaniu imprez turystycznych oraz pośredniczeniu na
zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych – działalność
ta wymaga wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników
turystycznych, a organem prowadzącym rejestr jest marszałek województwa
właściwy ze względu na siedzibę organizacji;
· działalność w zakresie organizacji
wypoczynku dzieci i młodzieży – działalność ta realizowana jest pod
nadzorem właściwego kuratora oświaty i wymaga uzyskania stosownego
zaświadczenia, dotyczy organizacji tzw. „półkolonii”, ale też wszelkich innych
form, np. „ferii w mieście” czy warsztatów;
·
działalność w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 – działalność ta realizowana jest pod nadzorem właściwego wójta
(burmistrza, prezydenta) i może być realizowana tylko w 4 formach – żłobek,
klub dziecięcy, opiekun dzienny i niania. Nawet kilkugodzinny czas opieki nad
dziećmi do lat 3 w formie kącika, np. podczas wydarzeń kulturalnych lub
edukacyjnych wymaga odpowiednich uprawnień i w większości przypadków zgłoszenia
do stosownego rejestru w urzędzie gminy zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi
do lat 3;
· działalność pocztowa niewymagająca
zezwolenia (art. 6 ust. 1 ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo
pocztowe, Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1529). Działalność ta wymaga wpisu do
rejestru operatorów pocztowych, a organem prowadzącym rejestr jest Prezes
Urzędu Komunikacji Elektronicznej (art. 8);
· działalność z zakresu usług rynku pracy, w
tym prowadzenie usług poradnictwa zawodowego, pośrednictwa pracy, doradztwa
personalnego i pracy tymczasowej,
polegającej na zatrudnianiu pracowników tymczasowych i kierowaniu tych
pracowników oraz osób niebędących pracownikami do wykonywania pracy –
działalność ta wymaga wpisu do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia, a
organem rejestrowym jest marszałek województwa właściwy dla siedziby podmiotu
ubiegającego się o wpis;
· działalność w zakresie prowadzenia pracowni
psychologicznej, w tym prowadzącej badania psychologiczne w celu orzeczenia
istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem – działalność
ta wymaga wpisu do rejestru podmiotów prowadzących pracownię psychologiczną;
prowadzi go marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę;
· działalność weterynaryjna, tj. leczenie
zwierząt (prowadzenie zakładu leczniczego dla zwierząt) –
działalność ta wymaga wpisu do specjalnego rejestru, a organem rejestrowym jest
właściwa ze względu na siedzibę zakładu leczniczego dla zwierząt okręgowa rada
lekarsko-weterynaryjna.
Ustawy oznaczające
dany rodzaj działalności jako działalność regulowaną określają jednocześnie
warunki jej podejmowania i wykonywania. Zawierają także informację, czy jej
prowadzenie wymaga zezwolenia lub wpisu do rejestru.
4.
Brak
możliwości prowadzenia działalności odpłatnej.
Często spotykanym błędem w statutach
z perspektywy prowadzenia działalności jest nieuwzględnienie możliwości
pobierania opłat, czyli prowadzenia działalności odpłatnej. Brak takich zapisów
często bierze się z niewystarczającej wiedzy nt. różnic pomiędzy działalnością
statutową odpłatną a działalnością gospodarczą. W obawie przed zakwalifikowaniem
działalności jako „gospodarcza” organizacje usuwają takie zapisy. W rezultacie
pozostaje im wyłącznie prowadzenie działalności statutowej nieodpłatnej i
wspomaganie się darowiznami oraz składkami. W praktyce organizacje wielokrotnie
organizują np. zajęcia dla dzieci lub dorosłych, zamieszczając stosowną
informację na plakatach i ulotkach, np. „wpłata za udział – 12 zł/1h”.
Pobieranie opłat odbywa się wówczas z naruszaniem zapisów statutowych, a nawet
z naruszeniem ustawy o rachunkowości. Część organizacji próbuje wybrnąć z niezręcznych
zapisów statutowych, przyjmując zamiast wpłaty tzw. „darowizny na działalność
statutową” lub angażując firmę zewnętrzną, która przyjmuje wpłaty i rozlicza
się z organizacją. Takie działania są jednak niedopuszczalne – darowizna a wpłata
to dwie zupełnie inne formy. Zapisy statutowe należy w takich sytuacjach
niezwłocznie skorygować. Jest to też jedna z sytuacji, która dyskwalifikuje
wiele organizacji z ubiegania się o środki np. z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
Organizacje często zaznaczają w formularzu oferty, w polu dot. działalności, iż
nie prowadzi działalności odpłatnej, a jednocześnie w części wniosku dot.
budżetu wskazują, iż niezbędny wkład własny zostanie pokryty częściowo z
symbolicznych opłat ponoszonych przez uczestników.
5. Zmiany w
statucie
Częstym błędem popełnianym przez
stowarzyszenia i fundacje jest posługiwanie się zmienionym statutem, pomimo że
zmiany te nie są jeszcze obowiązujące. W tej sprawie wypowiedział się m.in. Sąd
Apelacyjny w Poznaniu. W uzasadnieniu wyroku z 31 stycznia 1996 r. I ACr
615/950 uznał, że zmiany w statucie stają się obowiązujące z chwilą
uprawomocnienia się postanowienia sądu o wpisie tych zmian do rejestru. Częstą
wadą statutu jest zapis uniemożliwiający w praktyce jego zmianę. Zapisy statutowe
wskazują na przykład, że zmian w statucie fundacji może dokonać tylko fundator.
Zapisy te nie są same w sobie niczym złym, ale mocno komplikują sytuację na
przykład w chwili śmierci jedynego fundatora.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
01.08.2016