Razem! Czyli rzecz o crowdfundingu

Slider_big_tumblr_nqx95wguji1tubinno1_1280
PRAKTYCZNE PORADY
08.09.2015
Internet jest narzędziem wyjątkowym. Możliwości jego wykorzystania zdają się nie kończyć. Wbrew powszechnej opinii, w sieci można znaleźć nie tylko zdjęcia kotów czy śmieszne filmy. Odpowiednio wykorzystany, może przynieść wiele dobrego otaczającemu nas światu. Poza nieograniczonymi możliwościami komunikacyjnymi czy nowatorskimi rozwiązaniami związanymi z pozyskiwaniem informacji, internet jest także skupiskiem ludzi. Żyjącą siecią kontaktów, znajomości i grup, które mogą znaleźć tu swoje miejsce. Dowodem na to są nie tylko fora internetowe – miejsca, gdzie pasjonaci danej dziedziny dyskutują i wymieniają poglądy. Równie dobrym przykładem jest zjawisko zwane crowdfundingiem.

Crowdfunding – co to jest?


Crowd – z ang. tłum. Funding - fundowanie, finansowanie. Crowdfunding to finansowanie społecznościowe. Rozwiązanie bolączek wielu osób, które mają świetne pomysły, ale brak im żyłki biznesowej. Nie potrafią przekuć swojej wizji w działanie z powodu niedostatków finansowych. Internetowa społeczność może w ten sposób pozwolić na realizację czyichś marzeń czy planów.

Jak to działa?


 Wszystko odbywa się za pomocą specjalnej strony internetowej. Zasada działania jest prosta: jeżeli mamy pomysł, który chcemy zrealizować, opisujemy go tam, wyznaczamy kwotę, którą chcemy uzyskać i… odliczamy. Na uzbieranie wskazanej ilości pieniędzy mamy najczęściej 30 dni. Oczywiście to bardzo ogólny plan działania. Ciekawym pomysłem jest możliwość skorzystania z opcji gratyfikacji dla osób wspierających dane przedsięwzięcie. Załóżmy, że chcemy uzbierać 10 tysięcy złotych na wykonanie gry komputerowej. Możemy wówczas ustalić, że np. osoby wpłacające od 10 do 30 zł zostaną wymienione w jej napisach końcowych. Fundatorzy, którzy dorzucili do gry 50 zł, poza jej egzemplarzem, dostaną również ścieżkę dźwiękową. Osoby wpłacające 200 zł mogą nadać imię wybranej postaci w grze i tak dalej… Wspomniane powyżej gratyfikacje, poza oczywistą wartością dla fanów i fundatorów, mają jeszcze jedną zaletę – pomagają w promocji, budując odpowiedni wizerunek produktu, inicjatywy czy przedsięwzięcia, na które zbieramy pieniądze. Już sama obecność idei na takim portalu pomaga w jej zareklamowaniu i zwiększa widoczność w sieci. Taki model finansowania pomaga od samego początku budować bazę fanów, zaplecze osób, które będą kibicować projektowi niezależnie od wielkość wkładu finansowego. Pozwala pozostawać z nimi w ciągłym kontakcie, poznawać ich oczekiwania oraz uwagi, które mogą przyczynić się do sukcesu.

Gdzie szukać?


Serwisy crowdfundingowe to dynamicznie rozwijająca się branża usług internetowych. Jednak jest kilka marek, którym warto przyjrzeć się w szczególności. Kickstarter (http://www.kickstarter.com) to jedna z pierwszych platform tego typu. Jej największymi zaletami jest globalny zasięg i uznanie w oczach internetowej społeczności. Najbardziej znana z finansowania projektów związanych z grami komputerowymi, ale działalność serwisu jest dużo szersza i obejmuje m.in.: kulturę, sztukę, nowoczesne technologie czy jedzenie. W polskim fragmencie Internetu warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie witryny.

Pierwszą z nich jest Polak Potrafi (
http://www.polakpotrafi.pl), którego rekordem wpłat na jeden projekt jest kwota ponad 284 tysięcy złotych! A łączna liczba wpłat na projekty rozwijane w ramach portalu przekroczyła już milion.
Drugim ważnym serwisem crowdfundingowym w Polsce jest Wspieram.to (http://www.wspieram.to). Co ważne jest to w 100% polska spółka, która wyznaje zasadę „wszystko albo nic”: czyli jeżeli projekt, który wsparliśmy z jakiegoś powodu nie zostanie zrealizowany – otrzymamy z powrotem nasze środki. Obie te platformy pozwalają zbierać pieniądze na przeróżne inicjatywy: od wyprawy busem do USA przez wydanie płyty, książki lub gry, aż po założenie kawiarni przez osoby niepełnosprawne. Ten ostatni przykład pokazuje, że ciekawym pomysłem jest wykorzystanie crowdfundingu w realizacji akcji społecznych, nastawionych na pomoc ludziom i zmianę otaczającego świata. W wypadku wspomnianej kawiarni misja zakończyła się sukcesem. Dzięki „Polak Potrafi” zebrano odpowiednią ilość pieniędzy i od niedawna mieszkańcy Poznania mogą pochwalić się wyjątkowym miejscem na kawiarnianej mapie miasta. Innym przypadkiem jest zainicjowana na Wspieram.to akcja zbierania funduszy na budowę ikonostasu, dla niezbyt licznej grupy wyznaniowej, jaką stanowi jeden z odłamów prawosławia – staroobrzędowcy. Dzięki wsparciu internetowych darczyńców, możliwe jest też zebranie środków na zakup wózka dla niepełnosprawnej dziennikarki. Dzięki crowdfundingowi, można pomagać też poza granicami swojego kraju – do końca września trwa zbiórka na budowę szkoły w dotkniętym kataklizmem Nepalu. Warto na własną rękę śledzić, co ciekawego oferują ludzie, którzy nie boją się marzyć i pomagać innym. To w końcu dzięki nim, świat ma okazję zmienić się na lepsze.