SMART, czyli sprytny cel
Reguła SMART to jedna z najpopularniejszych i najłatwiejszych do wdrożenia metod wyznaczania celów. Jest to akronim czterech angielskich słów, które stanowią kryteria dobrze sformułowanego celu: Specific (szczegółowy), Measurable (mierzalny), Achievable (osiągalny), Realistic (realistyczny), Time-bound (określony w czasie). Aby odkryć, na czym polega projektowanie celu według tej reguły, wystarczy porównać treść celu sformułowanego ogólnie i zgodnie z zasadą SMART. Jak myślisz, który z nich uda się osiągnąć?
1. “Schudnę na lato.”
2. “W ciągu najbliższych trzech miesięcy schudnę 3 kilogramy, ćwicząc dwa razy w tygodniu i stosując dietę.”
Zdecydowanie bardziej osiągalny jest cel sformułowany w drugi sposób, ponieważ nadaje naszym działaniom przejrzyste ramy i precyzuje, co, w jaki sposób i kiedy zamierzamy osiągnąć. Taką metodę możemy zastosować praktycznie do każdego wyzwania, jakie przed sobą stawiamy.
Gwarancja 5 minut
Prokrastynacja to zmora wielu z nas, a zasada “jeszcze 5 minutek” ma zastosowanie nie tylko przy porannym wstawaniu z łóżka, ale także przy zabieraniu się do pracy. Prokrastynator mieszka w każdym z nas, a sposób, by go wykurzyć jest często zaskakująco prosty. Wystarczy założyć sobie, że usiądziemy do danej czynności tylko na 5 minut i zaczniemy od rzeczy najłatwiejszych. Po 5 minutach wykonywania zadania okazuje się, że pochłonęło nas ono do tego stopnia, że wcale nie mamy ochoty rezygnować z jego realizacji.
Matryca Eisenhowera
Matryca Eisenhowera to proste narzędzie, które pomaga w ustalaniu priorytetów. Kluczem do uporządkowania zadań jest określenie ich ważności i pilności. Eisenhower podzielił zadania na 4 kategorie:
- Pilne i ważne to wszystkie sprawy naglące, zadania do zrobienia „na wczoraj” lub sytuacje kryzysowe, które wymagają natychmiastowej reakcji. Powinny być wykonane w pierwszej kolejności.
- Niepilne i ważne to planowanie, nawiązywanie nowych kontaktów, budowanie strategii, poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. Słowem, wszystko to, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju naszego projektu.
- Nieważne i pilne to zadania, które moglibyśmy scedować na kogoś innego lub dyplomatycznie ominąć. Można tu wymienić choćby niektóre spotkania, telefony i maile, które nie posuwają naszych spraw naprzód.
- Nieważne i niepilne to zajęcia z gatunku „złodziei czasu” takie jak częste sprawdzanie poczty e-mail czy mediów społecznościowych. Aby wykonywać swoją pracę bardziej efektywnie, powinniśmy ograniczać je do minimum. W uporządkowaniu zadań pod względem kolejności ich wykonania pomoże nam graficzne odzwierciedlenie matrycy Eisenhowera:
