Pójście
do przedszkola stanowi moment przełomowy w życiu dziecka oraz jego rodziców.
Jeszcze do niedawna oferta przedszkolna nie była odpowiednio dostosowana dla
dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z różnym stopniem
niepełnosprawności, mimo tego, że ustawa o systemie oświaty zapewnia dzieciom
niepełnosprawnym i niedostosowanym społecznie możliwość pobierania nauki we
wszystkich typach szkół. Jednak ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka
niepełnosprawnego do przedszkola, w myśl istniejących przepisów, podejmuje
dyrektor placówki. Na szczęście, nasz rynek usług edukacyjnych, zmienia się na
lepsze, chociaż jest to zmiana zbyt powolna. Nadal brakuje placówek edukacji
przedszkolnej o charakterze integracyjnym czy też specjalnym w mniejszych
miejscowościach. Dużą rolę przy tworzeniu tego typu inicjatyw odgrywają
organizacje pozarządowe, inicjatywy prywatne i oddolne. Takim typem działania
jest inicjatywa trzech kobiet, założycielek Akademii Edukacji Montessori „Małpi
Gaj” w Poznaniu, przy pomocy ze strony Fundacji Pomocna Mama.
Warto
zauważyć, że przedszkole będzie bezpłatne, co na pewno stanowi ważną informację
dla rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych. Od stycznia 2016 roku dzieci
w wieku od 2,5 do 8 lat zostaną objęte opieką oraz wychowaniem zgodnym z
pedagogiką Montessori. Opiera się ona na założeniu, że nie należy tłumić
spontaniczności i kreatywności dzieci (czego zaprzeczeniem, według Marii
Montessori była szkolna ławka). Ten nurt wychowania akcentuje wszechstronny
rozwój fizyczny, psychiczny, emocjonalny i duchowy dzieci. Pomysłodawczynie
przedsięwzięcia zapewniają, że w przedszkolu dzieci będą miały wsparcie
psychologiczne i pedagogiczne, jak również fizjoterapeutyczne. Docelowo ma
powstać 40 miejsc dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, które będą mogły
przebywać na terenie placówki w godzinach od 6 do 18.
Z całą
pewnością takie inicjatywy wspierają rodziców i opiekunów, którzy w bardzo wielu przypadkach zajmują się dziećmi
niemalże 24 godziny na dobę. Dzięki przedszkolom specjalnym (integracyjnym)
dzieci otrzymują profesjonalną opiekę, dzięki której lepiej się rozwijają.
Rodzice i opiekunowie z kolei są nie tylko odciążeni od pewnych obowiązków, ale
również mogą rozważyć powrót do pracy zawodowej.
Trzeba
zauważyć, że liczba przedszkoli w Polsce wzrasta z każdym rokiem, jednak wciąż
oferta dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wydaje się być
niewystarczająca. Dlatego tak istotne
jest wspieranie oddolnych
inicjatyw, które będą promowały rozwój przedszkoli, w których kładzie się
nacisk na indywidualne podejście oraz edukację alternatywną.
TO DZIAŁA
28.12.2015