Współpraca w grupie jest
promowana w świecie biznesu oraz edukacji, a także na polu działań społecznych.
Człowiek od wieków przeczuwał, że “co dwie głowy, to nie jedna”, a
jeszcze lepiej, gdy tych głów jest kilka. Psychologom społecznym w XX
wieku udało się to naukowo potwierdzić. Dowiedli oni, dlaczego współpraca
się opłaca i jakie psychologiczne mechanizmy za tym stoją.
Zaangażowanie kilku osób
sprawia, że możemy podzielić się obowiązkami w zgodzie ze swoimi
naturalnymi kompetencjami i talentami. Jeśli tę kompetencyjną miksturę, doprawimy sprawnym zarządzaniem i charyzmatycznym przywództwem, mamy gotowy przepis na skuteczne współdziałanie. Jednak – pracując w grupie – czyhają na nas również pewne psychologiczne pułapki. Warto je znać,
by wiedzieć, czego możemy się spodziewać i na co powinien zwrócić uwagę lider
oraz inni członkowie zespołu, by ich działania były jeszcze bardziej efektywne:
Cienie współpracy
Współpraca w ostatecznym
rozrachunku przynosi ogrom korzyści. Jednak może się wiązać z pewnymi
ograniczeniami, które tłumaczą następujące zjawiska:
Próżniactwo społeczne – zdarza się, że – działając w grupie – wkładamy w wykonanie zadania mniej wysiłku niż pracując w
pojedynkę. Zaangażowanie jest tym mniejsze, im trudniej je zmierzyć.
Próżniactwo pojawia się również wtedy, gdy projekt, za który jesteśmy
współodpowiedzialni nie jest dla nas osobiście ważny.
Rozproszenie
odpowiedzialności (inaczej “efekt widza”) – ze zjawiskiem próżniactwa
społecznego jest związane rozproszenie odpowiedzialności. Działając w grupie,
mamy większe poczucie anonimowości, a odpowiedzialność za ostateczny efekt
naszych działań dzielimy między wszystkich członków zespołu. Świadomość, że nie
zostaniemy indywidualnie rozliczeni za efekty, często wiąże się ze spadkiem
wysiłku wkładanego w zadania grupowe.
Myślenie grupowe – podczas podejmowania
wspólnych decyzji możemy podlegać zjawisku myślenia grupowego, które
prowadzi do tego, że decyzje podejmowanie wspólnie mogą być jakościowo
gorsze niż te podejmowane indywidualnie. Wiąże się to z
autocenzurowaniem się (czyli nieujawnianiem swoich pomysłów z obawy przed
negatywną reakcją grupy) oraz przystawaniem na pomysły zespołu (konformizm).
Aby uniknąć pułapek
współpracy, warto by lider przestrzegał kilku reguł:
– definiuj i komunikuj cele – zdefiniuj i mów w jasny sposób o celach
projektu. Spraw, by członkowie zespołu mieli szansę się z nimi utożsamić.
Zaangażowanie jest wówczas o wiele większe niż w przypadku niejasnych celów lub
takich, których nie podzielają członkowie zespołu.
– bazuj na wartościach – dowiedz się, jakie
wartości wyznają członkowie Twojego zespołu. Jeśli wiesz, że
ważny jest dla nich samorozwój, dbaj o to, by zlecać takie zadania, przy których
zespół rzeczywiście będzie mógł się rozwijać i zdobywać nowe
doświadczenia.
– dawaj
informację zwrotną – grupa, by działać skutecznie, potrzebuje feedbacku na
temat efektywności swoich działań. Dbaj o to, by dawać członkom zespołu
regularne informacje zwrotne o postępach i o tym, co warto poprawić.
– doceniaj pomysły – pracuj metodą burzy
mózgów i staraj się nie krytykować koncepcji innych osób. Pamiętaj, że ktoś – kto dwa razy usłyszy – że jego pomysł jest beznadziejny, może obawiać się zaproponować coś po raz trzeci.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
18.12.2015