Nowe technologie w służbie działań społecznych

Slider_big_technologie_
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
15.11.2016
Przełomowe odkrycia zmieniają świat nas wszystkich. Smartfony pozwoliły nam cieszyć się dobrodziejstwami internetu, gdziekolwiek jesteśmy, Facebook zmienił sposób opowiadania naszym bliskim o naszej codzienności, a Instagram nauczył, że każdy może zrobić niezłe zdjęcie. Postęp nie omija również organizacji pozarządowych, które coraz częściej potrafią zaprząc nowe technologie do własnych działań.

#komunikacja
Ostatnie lata przyniosły pod tym względem sporo zmian. Nowe sposoby komunikacji zostały wykorzystane w obliczu wyzwań na całym świecie. Społeczności dotknięte katastrofami lub wydarzeniami zagrażającymi życiu mogą błyskawicznie przekazywać informację o swoim statusie, czy potrzebach przy pomocy aplikacji mobilnych, szczególnie tam gdzie dostęp do komputerów nie jest popularny, a smartfon stał się głównym narzędziem do obsługi internetu (m.in. Afryka). NGO w takich społecznościach mogą nie tylko dzięki nim łatwiej współpracować z ludnością, ale i przekazywać im rekomendacje dotyczące zdrowia, schronienia, czy żywienia np. dzieci, równocześnie szybko zbierając dane na temat kontekstu zagrożeń. Takie formy działania poprawiają relacje pomiędzy NGO a odbiorcami ich działań, poprawiają transparentność oraz przyspieszają komunikację i wymianę opinii o skuteczności działań pomiędzy wszystkimi interesariuszami danej organizacji.

#darmowe_rozwiązania
Nowe technologie od wielu lat pozwalają również na tworzenie oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym oraz wielu darmowych narzędzi (od całych systemów operacyjnych tj. Linuks poprzez najpopularniejszą darmową przeglądarkę - Firefox, czy też darmowe programy i aplikacje do obsługi biura lub poczty elektronicznej, np. Libre Office, Thunderbird). Sieć dała również większe możliwości korzystania z tzw. domeny publicznej. czyli zbioru wytworów ludzkiej kreatywności (muzyki, obrazów, czy też nawet projektów domów, oraz narzędzi i urządzeń), z których każdy może do woli skorzystać do swoich celów bez dodatkowych opłat. To ważne nie tylko dla rozwijających się społeczności, ale i dla samych NGO, często borykających się z problemami finansowymi.

#tłum_może_więcej
Rozwój internetu pozwolił również na usprawnienie crowdsourcingu (zbiórki pomysłów, czy dóbr niematerialnych dla wspólnego celu) oraz uproszczenie zbiórek społecznościowych (crowdfundingu). Powstały również nowe formy e-wolontariatu - m.in. Crisis Camp Haiti wsparł poszukiwania zaginionych przyjaciół i rodziny poprzez tworzenie sieci społecznościowych, tworzenie map dotkniętych obszarów oraz inwentaryzację potrzeb osób dotkniętych przez Tsunami. Podobnego wsparcia udzielił również Facebook, pozwalając na szybkie oznaczenie swojego bezpieczeństwa w przypadku zagrożenia np. terrorystycznego, czy katastrofy naturalnej.

#tradycja_vs_nowoczesność
To, czy NGO korzystają z tzw. nowych technologii i rozwiązań zależy od samej organizacji i jej celu. Organizacje skupiające seniorów niezbyt często korzystają z rozwiązań oferowanych przez nowe technologie, a raczej wykorzystują dobrze znane rozwiązania takie jak tablica ogłoszeń, poczta tradycyjna, wspólne pisanie wniosków, komunikacja telefoniczna, czy też tradycyjna zbiórka publiczna, wymienia Jan Karpierz ze szczecińskiego Sektora 3 - Centrum Wspierania Organizacji. 

#pokolenie_internetu
Z drugiej strony istnieją też organizacje, które na bieżąco wykorzystują technologie, ze względu na stan wiedzy i przyzwyczajenia do technologii. Młodzi ludzie czują się nieswojo bez internetu w smartfonie - dla nich jedną z podstawowych form kontaktu jest aplikacja Messenger czy WhatsApp, do współdzielenia plików używają Dropboxa, a także chętnie korzystają z wielu innych aplikacji na telefon. Damian Lachowski ze stowarzyszenia Lepszy Szczecin dodaje, że to znacznie przyspiesza pracę i ułatwia komunikację wśród najczęściej na co dzień zabieganych członków zespołu.

Technologia jest coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywana w organizacjach, jednak za każdym razem jest to dostosowane do indywidualnych potrzeb każdej z organizacji. Bo jeśli dla danego stowarzyszenia wygodniej i efektywniej jest wykorzystywać tylko SMSy przy komunikacji wewnętrznej zamiast bardziej skomplikowanych aplikacji, to po co to zmieniać? - dodaje Jan Karpierz.

#w_służbie_NGO
Technologie również zmieniły same organizacje. Posiadanie własnej wizytówki www, czy popularnego fanpage’a to już dawno nie lot w kosmos, a narzędzie w powszechnym użyciu, a nierzadko działacze posługują się coraz ciekawszymi rozwiązaniami informatycznymi, podkreśla Damian Lachowski (Lepszy Szczecin). Jan Karpierz (Sektor 3) dodaje, że technologia ułatwiła wiele aspektów związanych z działaniem i prowadzeniem NGO, na przykład poprzez systemy szybkich przelewów wykorzystywane do przekazywania dotacji przez stronę www (np. Paypal czy Moneybookers), aplikacje i strony skierowane stricte do organizacji pozarządowych, stały dostęp do dokumentów online nawet z poziomu telefonu, czy też telekonferencje dające możliwość prowadzenia rozmów bez wychodzenia zza biurka (webinaria, e-learning, praca projektowa). Przy aktualnie tak gigantycznych możliwościach jedynym ograniczeniem pozostaje nasza wyobraźnia.

#przyszłość_technologiczna_NGO
Ze względu na błyskawiczny rozwój technologii trudno dokładnie przewidzieć, co jeszcze wykorzystają NGO do swojej działalności w najbliższych latach. Jedno jest pewno - każde nowe rozwiązanie będzie obserwowane i testowanie pod względem użyteczności przez wiele z nich. Jan Karpierz z Sektora 3 przewiduje, że najpopularniejsze w najbliższych latach mogą być technologie prowadzące do lepszego wykorzystania zdalnej pomocy - np. organizacje z drukarkami 3D produkujące dla swoich podopiecznych np. protezy, czy też codzienne wykorzystanie aplikacji telefonicznych do mierzenia i monitorowania poziomu cukru we krwi, jak również wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej w pracy z podopiecznymi.  Damian Lachowski dodaje, że wśród najważniejszych trendów związanych z nowymi technologiami na najbliższe lata są dostęp do danych publicznych i networking. Te pierwsze dają solidny fundament pod analizowanie rzeczywistości i bazowanie na faktach - szczególnie ważne w dobie manipulacji przekazów przez koncerny medialne, a zadaniem drugich jest ułatwienie działania i wzmacnianie efektu synergii zespołów do zadań społecznych.

#TechKluby_i_inni
O tematach technologicznych w służbie NGO można też dowiedzieć się na początku każdego miesiąca na cyklicznych spotkaniach pod nazwą TechKlub, które poruszają kwestie wykorzystania nowych technologii w trzecim sektorze. Biorą w nich udział przedstawiciele organizacji pozarządowych, biznesu, nauki i administracji. Miasta, które organizują TechKluby to obecnie Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Toruń, Olsztyn, Rzeszów, Koszalin, Szczecin, Białystok, Suwałki, Zielona Góra, Gliwice, Kielce, Lublin, Łódź). 

Sieć TechKlubów to inicjatywa programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pt. „Nowe Technologie Lokalnie”. Ich koordynatorem jest Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. W każdą pierwszą środę miesiąca NGOsy, przedstawiciele lokalnego biznesu, samorządu czy świata nauki rozmawiają na temat technologii i tego jak można je wykorzystywać, aby praca we własnej organizacji stawała się lepsza i wydajniejsza. Podstawą TechKlubów jest wzajemna inspiracja i współpraca ich uczestników oraz networking pomiędzy przedstawicielami tych środowisk.
Dla nowinek i sposobów ich wykorzystywania oraz pozyskiwania na nie środków warto również śledzić portale http://technologie.ngo.pl/ oraz http://www.technologielokalnie.pl/ 
Źródeł wiedzy jest wiele - nic tylko działać!