Media społecznościowe dla inicjatyw społecznych – w jakich kanałach warto je promować?

Slider_big_zrzut_ekranu_2016-05-10_o_15.20.59
PRAKTYCZNE PORADY
10.05.2016
„Jeśli czegoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje.“ To tylko śmieszne powiedzenie, ale koniec końców większość z nas coraz więcej informacji czerpie z mediów społecznościowych. O ile jeszcze nie tak dawno, Facebook czy Instagram kojarzyły nam się wyłącznie z życiem towarzyskim, obecnie są to miejsca, które przekierowują nas do odwiedzania innych stron w internecie - związanych z życiem publicznym, społecznym, zawodowym. Przypomnijcie sobie teraz jakąś ciekawą inicjatywę, akcję charytatywną czy kampanię, która stała się bardzo popularna i przyciągnęła również Wasze zainteresowanie. Macie to? A teraz zastanówcie się, gdzie po raz pierwszy o niej przeczytaliście? Prawdopodobnie w większości przypadków Waszą odpowiedzią będzie – Facebook, Instagram lub Twitter.   

Co mogą dać nam media społecznościowe?

Przede wszystkim, darmowy i szybki kontakt z dużą grupą odbiorców. Nie potrzebujemy specjalistycznych umiejętności, aby założyć profile w różnych serwisach – one same przeprowadzą nas krok po kroku po procesie rejestracji konta. Informacje o swoich działaniach możemy zamieszczać tak często jak chcemy (oczywiście w granicach rozsądku), a to, w jakiej formie bedziemy się komunikować zależy tylko od naszej kreatywności i pomysłowości. Jako autorzy swojej inicjatywy jesteśmy najcenniejszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, co szczególnie przyda się w nawiązywaniu relacji ze społecznością. Media społecznościowe pozwalają nam na stałą interakcję z odbiorcami. Każdy zainteresowany może w prosty sposób zapytać nas o wszelkie szczegóły, czy zaoferować pomoc, a my od razu możemy odpowiedzieć. Oprócz braku kosztów, łatwej dostępności i możliwość natychmiastowego kontaktu z odbiorcami to jedna z największych zalet obecności w mediach społecznościowych. Nie ma chyba prostszej i szybszej metody (oczywiście poza kontaktem bezpośrednim) na uzyskanie informacji zwrotnej na temat naszych działań.  

Obecność na Facebooku czy Twitterze to również dobry sposób na przedstawienie naszego projektu czy oddolnej inicjatywy mediom. Poszukujący ciekawych tematow dziennikarz lokalnej gazety lub telewizji, może być zainteresowany realizacją materiału na temat, tego co dzieje się w danej okolicy. 
 

Jakich narzędzi użyć?

Do aktywnej obecności w mediach społecznościowych nie potrzeba osobnego budżetu, ani wsparcia z zewnątrz. Wszystko zależy od nas, a komunikacja z odbiorcami spoczywa w naszych rękach... Tylko od czego zacząć ? Po pierwsze od dobrego doboru serwisów, które maja nam pomóc w rozpropagowaniu naszego projektu. Jeśli nasza inicjatywa nie zakłada żadnego działania dającego efekty wizualne, nie ma sensu prowadzić konta na Instagramie gdyż zwyczajnie nie będziemy posiadali materiałów, które można by tam zamieszczać.  Podobnie jest z wykorzystaniem YouTube‘a. Do komunikacji potrzebujemy tam autorskiego materiału video. Zanim więc postanowimy pojawić się w tym serwisie, warto się zastanowić czy rzeczywiście jesteśmy w stanie nakręcić i opracować odpowiedniej jakości filmy, które wypromują naszą inicjatywę.
   

Do dzieła!

Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, przeanalizujmy cele, jakie chcemy osiagnąć, grupę, do której chcemy trafić i dostępność materiałów do komunikacji. Nie chodzi przecież o to, aby całe dnie poświęcać na poszukiwanie tzw. contentu, nie mając czasu na faktyczną działalność. Jeśli poświęcimy parę chwil na udzielenie sobie przemyślanych odpowiedzi na powyższe pytania, prowadzenie komunikacji przestanie być dla nas niewiadomą, a plan działań „stworzy się“ sam. 
 

A oto mała ściągawka na temat specyfiki kilku wybranych serwisów:  

· 
Facebook – wizytówka, która może funkcjonować zamiast strony internetowej, a także przekierowywać do naszych profili w innych serwisach; tu bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie aktualności na temat naszego projektu;
 

· Instagram – szybki sposób na rozpropagowanie estetycznych materiałów wizualnych. Filtry i narzędzia do obróbki zdjęć pomogą poprawić jakość materiałów, które później możemy z powodzeniem wykorzystywać w innych mediach, np. na Facebooku;  

· YouTube – nasza prywatna „telewizja“;  

· LikedIn – serwis dla profesjonalistów, którego główną zaletą jest możliwość tworzenia wirtualnego CV. Doskonale sprawdzi się, jeśli poszukujemy
współpracowników z bardzo konkretnymi umiejętnościami czy wolontariuszy:

· 
Twitter – sprawdza się w przekazywaniu krótkich informacji, które mają szybko dotrzeć do wielu osob.
 

· Blog – dobry sposób na przedstawianie bardziej szczegółowych informacji na temat projektu oraz zaprezentowanie szerszego kontekstu naszych działań. Blogi są wykorzystywane także do budowania eksperckiego wizerunku w danej dziedzinie.