„Jeśli czegoś nie ma
na Facebooku, to nie istnieje.“ To tylko śmieszne powiedzenie, ale koniec
końców większość z nas coraz więcej informacji czerpie z mediów społecznościowych.
O ile jeszcze nie tak dawno, Facebook czy Instagram kojarzyły nam się wyłącznie
z życiem towarzyskim, obecnie są to miejsca, które przekierowują nas do
odwiedzania innych stron w internecie - związanych z życiem publicznym,
społecznym, zawodowym. Przypomnijcie sobie teraz jakąś ciekawą inicjatywę,
akcję charytatywną czy kampanię, która stała się bardzo popularna i
przyciągnęła również Wasze zainteresowanie. Macie to? A teraz zastanówcie się,
gdzie po raz pierwszy o niej przeczytaliście? Prawdopodobnie w większości
przypadków Waszą odpowiedzią będzie – Facebook, Instagram lub Twitter.
Co mogą dać nam
media społecznościowe?
Przede wszystkim, darmowy i szybki kontakt z dużą grupą odbiorców.
Nie potrzebujemy specjalistycznych umiejętności, aby założyć profile w różnych
serwisach – one same przeprowadzą nas krok po kroku po procesie rejestracji
konta. Informacje o swoich działaniach możemy zamieszczać tak często jak chcemy
(oczywiście w granicach rozsądku), a to, w jakiej formie bedziemy się komunikować
zależy tylko od naszej kreatywności i pomysłowości. Jako autorzy swojej
inicjatywy jesteśmy najcenniejszym i najbardziej wiarygodnym źródłem
informacji, co szczególnie przyda się w nawiązywaniu relacji ze społecznością.
Media społecznościowe pozwalają nam na stałą interakcję z odbiorcami.
Każdy zainteresowany może w prosty sposób zapytać nas o wszelkie szczegóły, czy
zaoferować pomoc, a my od razu możemy odpowiedzieć. Oprócz braku kosztów,
łatwej dostępności i możliwość natychmiastowego kontaktu z odbiorcami to
jedna z największych zalet obecności w mediach społecznościowych. Nie ma
chyba prostszej i szybszej metody (oczywiście poza kontaktem bezpośrednim) na
uzyskanie informacji zwrotnej na temat naszych działań.
Obecność na Facebooku czy Twitterze to również dobry sposób na
przedstawienie naszego projektu czy oddolnej inicjatywy mediom. Poszukujący
ciekawych tematow dziennikarz lokalnej gazety lub telewizji, może być
zainteresowany realizacją materiału na temat, tego co dzieje się w danej
okolicy.
Jakich narzędzi
użyć?
Do aktywnej obecności w mediach społecznościowych nie potrzeba osobnego
budżetu, ani wsparcia z zewnątrz. Wszystko zależy od nas, a komunikacja
z odbiorcami spoczywa w naszych rękach... Tylko od czego zacząć ? Po
pierwsze od dobrego doboru serwisów, które maja nam pomóc w rozpropagowaniu
naszego projektu. Jeśli nasza inicjatywa nie zakłada żadnego działania dającego
efekty wizualne, nie ma sensu prowadzić konta na Instagramie gdyż zwyczajnie nie
będziemy posiadali materiałów, które można by tam zamieszczać. Podobnie jest z wykorzystaniem YouTube‘a.
Do komunikacji potrzebujemy tam autorskiego materiału video. Zanim więc
postanowimy pojawić się w tym serwisie, warto się zastanowić czy rzeczywiście
jesteśmy w stanie nakręcić i opracować odpowiedniej jakości filmy, które wypromują
naszą inicjatywę.
Do dzieła!
Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, przeanalizujmy cele,
jakie chcemy osiagnąć, grupę, do której chcemy trafić i dostępność materiałów
do komunikacji. Nie chodzi przecież o to, aby całe dnie poświęcać na
poszukiwanie tzw. contentu, nie mając czasu na faktyczną działalność. Jeśli
poświęcimy parę chwil na udzielenie sobie przemyślanych odpowiedzi na powyższe
pytania, prowadzenie komunikacji przestanie być dla nas niewiadomą, a plan
działań „stworzy się“ sam.
A oto mała ściągawka na temat specyfiki kilku wybranych serwisów:
· Facebook – wizytówka, która może funkcjonować
zamiast strony internetowej, a także przekierowywać do naszych profili w innych
serwisach; tu bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie aktualności na temat naszego
projektu;
· Instagram – szybki sposób na rozpropagowanie estetycznych
materiałów wizualnych. Filtry i narzędzia do obróbki zdjęć pomogą poprawić jakość
materiałów, które później możemy z powodzeniem wykorzystywać w innych
mediach, np. na Facebooku;
· YouTube – nasza prywatna „telewizja“;
· LikedIn – serwis dla profesjonalistów, którego
główną zaletą jest możliwość tworzenia wirtualnego CV. Doskonale sprawdzi
się, jeśli poszukujemy
współpracowników z bardzo konkretnymi
umiejętnościami czy wolontariuszy:
· Twitter – sprawdza się w przekazywaniu krótkich
informacji, które mają szybko dotrzeć do wielu osob.
· Blog – dobry sposób na przedstawianie bardziej
szczegółowych informacji na temat projektu oraz zaprezentowanie szerszego
kontekstu naszych działań. Blogi są wykorzystywane także do budowania
eksperckiego wizerunku w danej dziedzinie.
PRAKTYCZNE PORADY
10.05.2016