W Polsce od pewnego czasu widać wyraźnie pewien trend – Polacy coraz chętniej
korzystają z uroków miasta. Zamiast wypadu na łono natury, często wybierają
odpoczynek w kawiarniach i restauracjach, których liczba rośnie w coraz szybszym
tempie. Nie ma jednak drugiej takiej kawiarni jak Dobra Kawiarnia. Na czym
polega jej fenomen?
„Razem z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
tworzymy Dobrą Kawiarnię przy ul. Nowowiejskiego 15 w Poznaniu, gdzie będzie
zatrudnionych 6 osób, byłych uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Dla nas
osoby z niepełnosprawnością intelektualną są specjalistami od spraw dobrych i
prostych - dostrzegamy ich potencjał i czystość intencji.” – czytamy na stronie projektu Dobra Kawiarnia w
serwisie PolakPotrafi.pl.
Idea tego miejsca zrodziła się w głowie Dominika Marszałka, prezesa
spółdzielni socjalnej. Ponieważ rynek pracy daje niewielkie możliwości osobom
niepełnosprawnym, wpadł on na pomysł, by stworzyć przestrzeń, w której
podopieczni jego spółdzielni będą pracować i się rozwijać. Kawiarnia, w której
znajdą zatrudnienie osoby niepełnosprawne okazała się strzałem w
dziesiątkę.
Nim jednak pomysł został wcielony w życie, potrzebne było wsparcie.
Na samym starcie udało się co prawda pozyskać pieniądze z Europejskiego
Funduszu Społecznego, jednak cała inwestycja wymagała większego nakładu
finansowego. Aby zebrać resztę potrzebnych funduszy, członkowie spółdzielni skorzystali
z serwisu crowdfundingowego PolakPotrafi.pl. W ciągu 50 dni udało się zebrać
ponad 20 tysięcy złotych, a marzenia o Dobrej powoli stawały się
rzeczywistością.
Oficjalne otwarcie kawiarni nastąpiło 31 lipca.
Przy ulicy Nowowiejskiego
15 gości wita prosty, nowoczesny wystrój i przestronne, jasne wnętrza, w
stonowanych kolorach. Kiedyś był tutaj sklep monopolowy, nie mogło się więc obyć
bez remontu. Warto podkreślić, że już na tym etapie w pracę zaangażowane były
osoby, które teraz stanowią kadrę Dobrej. Współpraca i budowanie od podstaw
czegoś nowego integruje i rodzi poczucie odpowiedzialności za miejsce, które
jest wynikiem wspólnego działania. Sukces Dobrej udowadnia, że radość z
kooperacji promieniuje i zatacza coraz szersze kręgi. Ludzie, którzy raz
odwiedzili kawiarnię, chcą tu wracać.
W inicjatywę angażują się również
darczyńcy. Ostatnio jeden z gości podarował Dobrej klimatyzator, który okazał
się nieoceniony podczas tegorocznych upałów.
Logo tego miejsca to dmuchawiec i trudno wyobrazić sobie coś, co trafniej
opisuje atmosferę tego miejsca. Jak czytamy na stronie internetowej
(dobra.com.pl), jest on symbolem spełnionych marzeń i dobrej energii. 6 osób, które od lipca 2015 roku tworzą
załogę kawiarni, rozprzestrzeniają wokół siebie dobro tak, jak
rozprzestrzeniają się pyłki dmuchawca. A wiatr roznosi to dobro po
świecie.
Wszystkie fotografie pochodzą z fanpage'a Dobrej Kawiarni: www.facebook.com/DobraKawiarnia
TO DZIAŁA
24.08.2015