Tym razem postanowiliśmy przedstawić Wam przykłady
działań społecznych, które poruszają ważne problemy, nie epatując przy tym
strachem i skrajnymi emocjami. Jednocześnie bardzo dobrze oddają wagę
poruszanych problemów, a ich siła rozprzestrzeniania się opiera się na
atrakcyjności przekazu.
#FreedomForGirls
Przemoc wobec kobiet to temat często powracający w
przestrzeni publicznej. W jaki sposób odniesiono się do tego z okazji
Międzynarodowego Dnia Dziewczyny?
Twórcy kampanii społecznej #FreedomForGirls zestawili
świat dorosłych ze światem dzieci. Wykorzystując piosenkę “Freedom” Beyoncé
pokazali, że nie tylko dorośli czują, gdy łamie się ich prawa. Świadomość, że
coś jest nie tak i związaną z tym złość posiada i odczuwa się już w
dzieciństwie. Dlatego też bohaterkami kampanii zostały kilku i kilkunastoletnie
dziewczynki. Tańcząc do przeboju słynnej piosenkarki i naśladując jej głos
wyrażają swój gniew i bunt. Pochodzą z różnych kultur i ras, ale łączy je
jedno: są ofiarami przemocy.
Taniec, niczym z prawdziwych teledysków Beyoncé i śpiew
jej głosem, wykonywane przez urocze dziewczynki różnych ras, ogląda się bardzo
przyjemnie. Jeśli nie zna się szerszego kontekstu, początkowo można pomyśleć,
że ktoś wpadł na pomysłową wariację piosenki gwiazdy pop. Jednak, gdy po chwili
pojawia się pierwszy napis: “Co 5 minut wskutek przemocy umiera jedna
dziewczynka”, robi się zdecydowanie poważniej. Oglądając dalej dowiadujemy się,
że te urocze dziewczynki z całego świata stają się codziennie ofiarami
przemocy, handlu ludźmi, są wydawane za mąż za dorosłych mężczyzn, poddawane są
krzywdzącym rytuałom (obrzezanie) oraz nie są posyłane do szkoły. Jednak celem
materiału nie jest wzbudzenie litości czy smutku u odbiorców, ale pokazanie, że
tak nie musi być. ,, Dziewczynki z całego świata codziennie walczą o wolność.
Dołącz do nich” głosi jeden z końcowych napisów. Obejrzyjcie: bit.ly/2AFc5SY i
dołączajcie!
Gołe koty w
Internecie
Tak w skrócie można by określić kampanię „Sextortion”,
przeprowadzoną w USA przez Thorn: Digital Defenders of Children, amerykańską organizację
pozarządową, której celem jest ochrona dzieci przed przemocą seksualną.
Posługując się metaforą kota (które jak wiemy mają swoje szczególne miejsce w
świecie wirtualnym :) ) twórcy przestrzegają dzieci i młodzież przed
dzieleniem się w sieci swoimi osobistymi zdjęciami czy filmikami z kimkolwiek.
Odkąd dostęp do Internetu stał się powszechny, a smartfonami
posługują się już kilkuletnie dzieci, mamy do czynienia z tzw. cyber przemocą, a
jedną z jej okrutniejszych form jest właśnie tzw. sextortion. Co ciekawe – i
przerażające jednocześnie – sprawcami tej przemocy mogą być osoby, o istnieniu
których ofiara nie miała wcześniej pojęcia i nigdy wcześniej nie wysyłała jej
żadnych materiałów. Mimo to, pewnego dnia otrzymuje groźbę, że jeśli nie spełni
żądań przestępcy, jej prywatne zdjęcia czy video zostaną upublicznione.
Działacze z Thorn, postanowili więc w kreatywny sposób
uczulić młode osoby na to, aby strzegły swojej prywatności w sieci, a w razie
problemów zwracały się po pomoc. To co, zwraca uwagę i zaciekawia w tym
przypadku, to fakt, że video kampanii stworzone jest przy użyciu prostych
komunikatów i narzędzi zrozumiałych przez grupę wiekową do której skierowana
jest kampania. Zresztą zobaczcie sami: bit.ly/2AFd6ug.
Oba opisane powyżej przykłady stanowią dowód na to, że o
poważnych sprawach i problemach można mówić w sposób, który nie straszy, a w
kampaniach społecznych jest miejsc na dystans i odrobinę żartu na poziomie.
Lubimy to :)
TO DZIAŁA
19.01.2018