Jak efektywnie przygotować działania skierowane do
wspólnoty lokalnej? – podobne pytania zadaje sobie wiele osób, które chcą
zaangażować społeczność i zorganizować cykliczne wydarzenie, akcję lub inne działania.
Przygotowując się do zorganizowania wydarzenia, należy określić kilka
podstawowych założeń i pamiętać o ważnych elementach, które powinny nieustannie
towarzyszyć naszym działaniom. Poniżej przedstawię kilka najważniejszych
elementów, które – w mojej opinii – mają kluczowy wpływ na efektywne, rzetelne,
transparentne i skuteczne prowadzenie działań w społeczności lokalnej. Posługując
się przykładami, będę opierał się na własnym doświadczeniu.
CEL DZIAŁANIA
Pierwszym i najważniejszym elementem skutecznego działania
jest ustalenie jego celu. Jako prowadzący działania musimy znać odpowiedź na pytanie,
po co je realizujemy i jaki jest ich zamierzony efekt. Cel powinniśmy określić
jeszcze przed podjęciem działań.
DZIAŁAĆ WSPÓLNIE
Do jednego z równie ważnych elementów należy zaliczyć podmiotowość
w realizowaniu działań – bez względu na fakt, czy jesteśmy dużą organizacją
pozarządową, czy małą lokalną inicjatywą powinniśmy pamiętać o tym, że
najważniejsza jest społeczność. Społeczność powinna zawsze być aktywna w
naszych przedsięwzięciach, bez względu na stan realizacji poszczególnych
etapów. Mieszkańcy muszą nie tylko w nich uczestniczyć, ale powinni mieć wpływ na
kierunek realizacji działań. Naszym zadaniem, jako liderów działań skierowanych
do społeczności, powinno być aktywizowanie, szukanie i wydobywanie nowego
potencjału, którego dotychczas mieszkańcy nie mieli okazji wykorzystać. Na
zakończenie warto pamiętać o dwóch ważnych elementach – podziękowaniach i ewaluacji.
Dziękujmy mieszkańcom, którzy są z nami, chętnie przychodzą i włączają się w
organizowane wydarzenia. Pamiętajmy również o tym, żeby nasze działania były
adekwatne do potrzeb mieszkańców. W sprawdzeniu czy tak było pomoże nam
ewaluacja każdego procesu, która nie musi składać się z rozbudowanego
kwestionariusza pytań, a powinna się zaczynać od pytania: jak wam się podobało,
co wyniesiecie z tego działania itd."
USTALMY RAMY
Z mojego doświadczenia wynika, że bez określenia celu nie
warto podejmować kolejnych kroków. Wspólnie z Fundacją Civis Polonus byłem
odpowiedzialny za realizację działań w społeczności Czosnowa (woj. mazowieckie)
związanych z rewitalizacją parku w centrum Czosnowa (realizacja w ramach
projektu ze środków UE). Aby rozpocząć pracę ze społecznością, wraz z
przedstawicielami administracji skupiliśmy się w pierwszej kolejności na
ustaleniu podstawowych założeń: czego oczekujmy od mieszkańców, co jesteśmy w
stanie dać/zaproponować mieszkańcom, jakie są nasze plany związane z realizacją
zmian w parku, na ile zdanie mieszkańców będzie przełożone na konkretne
rozwiązania. Pozwoliło nam to w dużej mierze przyjść do mieszkańców z konkretną
wiedzą, jak w przyszłości może wyglądać park, jakiego rodzaju zaangażowania od
nich oczekujemy, a jakiego rodzaju efektów mogą się spodziewać od nas. Dzięki
takiej organizacji wydarzenia, udało nam się pozyskać przychylność i
zaangażowanie licznych mieszkańców oraz szereg przedstawicieli społeczności. Relacje
z poszczególnych wydarzeń wraz ze
zdjęciami są dostępne TUTAJ.
REALIZACJA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Jeśli zakładamy, że chcemy zorganizować wydarzenie o
wymiarze ogólnospołecznym, to zacznijmy od odpowiedniego przygotowania. Przede
wszystkim potrzebujemy czasu. W dzisiejszym zabieganym świecie zdobycie uwagi i
zainteresowania jest trudne, dlatego zaangażowanie mieszkańców może okazać się
dużym wyzwaniem. Przygotowując szereg akcji angażujących bezpośrednio
mieszańców wspomnianego Czosnowa, kierowaliśmy się kilkoma podstawowymi
zasadami, które nam bardzo pomogły. Staraliśmy się, aby mieszkańcy gminy nie
tylko byli odbiorcami naszych działań, a również włączali się w proces
przygotowania szeregu wydarzeń dla wspólnoty. To bardzo ważne, aby społeczność miała
wpływ na proponowane wydarzenia i to wyraźnie czuła – nam, jako osobom z
zewnątrz było trudno uwzględnić lokalny potencjał i możliwości. Jak się
okazało, nieocenieni w tym byli mieszkańcy. Musimy pamiętać, że jeśli naszą
ambicją jest wydarzenie ogólnospołeczne, to struktura społeczności jest
zróżnicowana i z każdą grupą społeczną musimy kontaktować się inaczej. Co więcej,
dla każdej z tych grup potrzeby i priorytety są inne. Musimy je uwzględnić i
pokazać, że nasze wydarzenie jest skierowane do szerokiego grona odbiorców. W
ten sposób postępowaliśmy w Czosnowie – skorzystaliśmy z pomocy i uprzejmości
wielu instytucji, z których wymienić mogę kilka przykładów: szkoła – grono
pedagogiczne poinformowało młodzież, która została jednocześnie zaproszona
przez swoich rówieśników z młodzieżowej organizacji działającej przy Urzędzie
Gminy; biblioteka – poinformowała swoich czytelników (głównie emerytów i
rencistów oraz matki z dziećmi); informacja w lokalnej gazecie – dla wszystkich
czytelników oraz informacje w sklepie w centrum wsi. W dniu, w którym
organizowaliśmy jedno z wydarzeń, chodziliśmy po centrum wsi i informowaliśmy o
nim. Dodatkowo, warto skorzystać z różnorodnych kanałów komunikacji, które
pozwolą dotrzeć do mieszkańców – do młodych wysyłaliśmy wiadomości na portalach
społecznościowych (dołączyli młodzi mieszkańcy gminy, którzy z nami
współpracowali i samodzielnie wysyłali informację). Z dorosłymi kontaktowaliśmy
się przy pomocy informacji w sklepie, urzędzie, pozostałych instytucjach oraz
lokalnym banku. Dla osób starszych informację zostawaliśmy w bibliotece,
ośrodku zdrowia (zapraszaliśmy wspólnie z grupą aktywnych seniorów, którzy pomagali
nam zainteresować mieszkańców).
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
30.10.2015