Jak skutecznie pozyskiwać pieniądze na realizację inicjatyw społecznych?

Slider_big_kaboompics.com_colored_pencils_in_open_box
PRAKTYCZNE PORADY
23.03.2015
Skuteczne pozyskanie finansowania dla pomysłów polepszających jakość życia małych społeczności w dużej mierze zależy od współpracy z lokalnymi partnerami. Zanim rozpoczniemy poszukiwanie funduszy, sprawdźmy, jaką część naszego pomysłu da się zrealizować bezgotówkowo. Na tym etapie kluczowe jest dotarcie z informacją do sąsiadów, bliższych oraz dalszych znajomych.            

Jeżeli już w pełni wykorzystamy potencjał lokalnej społeczności, a do realizacji inicjatywy droga wciąż daleka, sięgnijmy po pieniądze ze źródeł zewnętrznych. Możemy postarać się o wpisanie projektu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy lub miasta. W 2011 roku Sopot jako pierwsze miasto zdecydował się na wydzielenie części budżetu o którego wydatkowaniu zadecydowali mieszkańcy składając własne projekty i wybierając w głosowaniu najlepsze z nich do realizacji. Od tamtego czasu budżety obywatelskie pojawiły się w niemal wszystkich większych polskich miastach, a ich kwoty  są zwiększane z każdym rokiem. W małych miejscowościach warto złożyć wniosek o dofinansowane u Lokalnych Grup Działania (LGD), których obecnie działa w Polsce ponad 300. Są one finansowane z Funduszy Europejskich i obejmują swoim zasięgiem wszystkie gminy wiejskie i miejsko-wiejskie. Należy jednak sprawdzić, czy proponowana inicjatywa mieści się w ramach statutowych najbliższego nam stowarzyszenia LGD.
           



Coraz częściej pomysłodawcy inicjatywy, poszukując pieniędzy wychodzą poza społeczność, do której ich projekty są kierowane. Dobrym pomysłem próbują zdobyć uznanie wśród użytkowników internetu, przedstawiając swoje projekty na portalach crowdfundingowych lub korzystając z innych form publicznych zbiórek pieniędzy, wykorzystując do promocji media społecznościowe.

Inną drogą pozyskania środków na realizację swojego pomysłu jest sięgnięcie po granty oferowane w ramach II edycji konkursu „Spółdzielnia pomysłów“. Organizatorzy doceniają w nim zaangażowanie społecznikowskie i dają możliwość pozyskania środków na sfinansowanie 3 najlepszych projektów integrujących lokalne społeczności. Aby wziąć udział w rywalizacji, należy stworzyć projekt inicjatywy społecznej, zaangażować w nią innych i najpóźniej do 3 maja zgłosić swój pomysł TUTAJ. Jeżeli zastanawiasz się, w jakiej formie zaprezentować swój pomysł, sprawdź koniecznie, jak wyglądały projekty zgłoszone przez zwycięzców pierwszej edycji konkursu: “Domowa Piekarnia”, “Sąsiedzkie Tulipany” i “Kamishibai - Papierowy Teatr“.
 
Równolegle do zgłaszania projektów, odbywa się głosowanie publiczności, która dokonuje wyboru najciekawszych inicjatyw. O awansie do finałowego etapu konkursu decyduje liczba głosów oddanych na poszczególne projekty w internetowym głosowaniu. W finale Jury obraduje nad trzydziestoma propozycjami wyłonionymi przez internautów i dwóm projektom z tzw. dziką kartą, przyznaną przez jurorów. Spośród nich wybiera 3 zwycięskie inicjatywy, które poznamy 22 maja. Zostaną one nagrodzone grantami w wysokości do 10 000 złotych i powinny zostać zrealizowane do 12 października 2015 r.