Skuteczne pozyskanie finansowania dla pomysłów
polepszających jakość życia małych społeczności w dużej mierze zależy od
współpracy z lokalnymi partnerami. Zanim rozpoczniemy poszukiwanie funduszy,
sprawdźmy, jaką część naszego pomysłu da się zrealizować bezgotówkowo. Na tym
etapie kluczowe jest dotarcie z informacją do sąsiadów, bliższych oraz dalszych
znajomych.
Jeżeli
już w pełni wykorzystamy potencjał lokalnej społeczności, a do realizacji
inicjatywy droga wciąż daleka, sięgnijmy po pieniądze ze źródeł zewnętrznych.
Możemy postarać się o wpisanie projektu do budżetu
partycypacyjnego dzielnicy lub miasta. W 2011 roku Sopot jako pierwsze
miasto zdecydował się na wydzielenie części budżetu o którego wydatkowaniu
zadecydowali mieszkańcy składając własne projekty i wybierając w głosowaniu
najlepsze z nich do realizacji. Od tamtego czasu budżety obywatelskie pojawiły
się w niemal wszystkich większych polskich miastach, a ich kwoty są
zwiększane z każdym rokiem. W małych miejscowościach warto złożyć wniosek o
dofinansowane u Lokalnych Grup Działania
(LGD), których obecnie działa w Polsce ponad 300. Są one finansowane z Funduszy
Europejskich i obejmują swoim zasięgiem wszystkie gminy wiejskie i
miejsko-wiejskie. Należy jednak sprawdzić, czy proponowana inicjatywa mieści
się w ramach statutowych najbliższego nam stowarzyszenia LGD.
Coraz
częściej pomysłodawcy inicjatywy, poszukując pieniędzy wychodzą poza społeczność,
do której ich projekty są kierowane. Dobrym pomysłem próbują zdobyć uznanie
wśród użytkowników internetu, przedstawiając swoje projekty na portalach crowdfundingowych lub korzystając z
innych form publicznych zbiórek
pieniędzy, wykorzystując do promocji media społecznościowe.
Inną drogą pozyskania środków na realizację swojego
pomysłu jest sięgnięcie po granty oferowane w ramach II edycji konkursu „Spółdzielnia pomysłów“. Organizatorzy
doceniają w nim zaangażowanie społecznikowskie i dają możliwość pozyskania
środków na sfinansowanie 3 najlepszych projektów integrujących lokalne
społeczności. Aby wziąć udział w rywalizacji, należy stworzyć projekt
inicjatywy społecznej, zaangażować w nią innych i najpóźniej do 3 maja zgłosić
swój pomysł TUTAJ. Jeżeli zastanawiasz się, w jakiej formie
zaprezentować swój pomysł, sprawdź koniecznie, jak wyglądały projekty zgłoszone
przez zwycięzców pierwszej edycji konkursu: “Domowa Piekarnia”, “Sąsiedzkie
Tulipany” i “Kamishibai - Papierowy Teatr“.
Równolegle do zgłaszania projektów, odbywa się
głosowanie publiczności, która dokonuje wyboru najciekawszych inicjatyw. O
awansie do finałowego etapu konkursu decyduje liczba głosów oddanych na
poszczególne projekty w internetowym głosowaniu. W finale Jury obraduje nad
trzydziestoma propozycjami wyłonionymi przez internautów i dwóm projektom z tzw. dziką kartą, przyznaną
przez jurorów. Spośród nich wybiera 3 zwycięskie inicjatywy, które poznamy 22
maja. Zostaną one nagrodzone grantami w wysokości do 10 000 złotych i powinny
zostać zrealizowane do 12 października 2015 r.
PRAKTYCZNE PORADY
23.03.2015