
Tym samym po każdych zakupach wyrzucamy do pojemnika nieprzydatne foliówki, kartoniki, plastikowe opakowania. Ilość odpadów wzrasta. Na pytanie, co zrobić, by uczynić pierwszy krok w stronę odpowiedzialnych, ekologicznych zakupów, odpowiedziały sobie dwie Niemki: Sara Wolf i Milena Gimbovski, które postanowiły otworzyć sklep przyjazny dla środowiska. Berliński supermarket Original Unverpackt, działający od 2014 roku, powstał przy współudziale darczyńców w ramach zbiórki społecznej, co świadczy o dużej potrzebie tego typu miejsc i świadomości problemu, jakim jest nadmierne produkowanie odpadów. W sklepie produkty są dostępne w dyspozytorach.

Klienci mogą zakupić dowolną ich ilość, a do pakowania wykorzystać własne słoiki lub te, które można wypożyczyć na miejscu. Dodatkowo żywność dostarczana jest do marketu przez lokalnych dostawców. Sklep wpisuje się w myśl „zero odpadów” i kontynuuje ideę supermarketów, które wcześniej powstały w Anglii oraz Stanach Zjednoczonych. Droga do całkowitego zaprzestania produkcji śmieci jest trudna. Idea Zero-Waste kieruje się pięcioma zasadami, które mogą przybliżyć nas do zminimalizowania własnej góry śmieci:
- odmawiaj (kupowaniu produktów, które wytwarzają śmieci)
- redukuj
- użyj ponownie
- przetwarzaj i przerabiaj
- kompostuj

Wydaje się jednak, że myślenie o odpadach powinni zmienić, oprócz wspomnianego konsumenta, także przedsiębiorcy. W końcu zmniejszona ilość opakowań to również mniejsze koszty produkcji. Oby ta wartościowa idea dotarła także do nich.