Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie
ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego
warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka.
Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie,
jest wyjątkowo krótki. Niektóre badania wskazują na to, że mieści się on w 11
sekundach. Choć jest go niewiele, to z pewnością wystarczy, aby przekonać do
siebie potencjalnego rozmówcę. Aby zyskać pewność siebie i za nic mieć te
kilkanaście sekund warto pamiętać o kilku prostych zasadach.
Absolutne podstawy...
… o których zawsze warto wspomnieć. Są nimi tak proste kwestie jak pamiętanie o
tym, aby dostosować swój ubiór do sytuacji. Innymi słowy: aby na spotkanie
biznesowe w siedzibie firmy, nie przyjść w szortach i koszulce. A z drugiej
strony, aby na akcję sadzenia drzew nie wybrać się w garniturze. W pierwszym
przypadku możemy zostać odebrani jako osoby niepoważnie podchodzące do swoich
obowiązków, a tym samym niegodne zaufania. W drugim zaś, na ludzi, którzy
pragną się wywyższyć, co z łatwością wybuduje mur między taką osobą a
otoczeniem. Wygląd zewnętrzny, mimo że nie jest kluczowy, to odgrywa sporą rolę
w budowaniu pozytywnego wrażenia. Kiedy chcemy wywrzeć dobre pierwsze wrażenie,
pamiętajmy o tym, aby strój był schludny i skromny. Awangardowe rozwiązania
lepiej zostawić na chwilę, kiedy z nowo poznanymi osobami nawiążemy lepszy
kontakt.
Uśmiech
To jedna z ważniejszych kwestii. Dobry
humor i pogoda ducha sprawia, że ludzie chętniej przebywają w otoczeniu takiej
osoby. Drugą korzyścią płynącą z uśmiechu jest to, że pozytywnie wpływa na
nasze zdrowie. Osoby smutne, często wywołują w nas współczucie i chęć pomocy,
jednak w perspektywie czasu, staramy się ich unikać, aby nie chłonąć negatywnej
energii. Nie zapominajmy więc nigdy o uśmiechu!
Zmysły
Nie pozwólmy, by nasz rozmówca miał
wrażenie, że rozmawia z powietrzem. A bardzo łatwo jest sprawić takie wrażenie,
uciekając wzrokiem na boki czy nie podejmowanie wątków rozmowy. Istotne jest
to, aby rozmówca wiedział, że go słuchamy. Dlatego jeśli jego wypowiedź trwa
długo, nie przerywajmy mu, ale za pomocą ruchów głowy i ciała, dajmy do
zrozumienia, że cały czas nasza uwaga jest skierowana tylko na niego. Warto być
ciekawym drugiego człowieka.
Uścisk dłoni
Pewny uścisk dłoni świadczy o energii i woli działania. Jest oznaką
zdecydowania i odwagi. Pamiętajmy więc o tym, aby witając się z nowo poznaną osobą w ten sposób pozwolić jej zasygnalizować pewne cechy naszego charakteru,
które w pełni może poznać dużo później. Wykorzystajmy tę okazję!
Głos
Warto pamiętać o poprawnej wymowie i o
tym, aby nasz rozmówca nie musiał nadstawiać ucha kiedy oczekuje naszej
odpowiedzi. Odpowiednio głośny i pewny ton głosu dodatkowo wzmacnia w odbiorcy
nasze poczucie pewności siebie.
Mowa ciała
To co mówimy, i jak jest to odbierane, nie zależy jedynie od wypowiadanych
przez nas słów. Nasz rozmówca zanim nas usłyszy – zobaczy nas. Dlatego zarówno
nasza postawa, mowa ciała, jak i wspomniane już utrzymywanie kontaktu
wzrokowego jest tak istotne. Powinniśmy pamiętać o tzw. postawie otwartej. Nie
krzyżować rąk na wysokości piersi, wręcz przeciwnie, warto mieć je swobodnie
opuszczone wzdłuż ciała.
Bądź spokojny
To bywa najtrudniejszą do przestrzegania zasadą. Rozmowy
z nowymi ludźmi często potrafią nas sparaliżować. Nie możemy na to pozwolić.
Stres, podobnie jak pośpiech, jest złym doradcą. Pamiętajmy o tym, że naszym
rozmówcą jest człowiek, taki sam, jak my. Działają na nas te same mechanizmy i
podlegamy tym samym prawom. Takie symboliczne zrównanie interlokutorów powinno
pomóc w budowaniu równorzędnej relacji, wolnej od niepotrzebnego zdenerwowania
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
07.08.2017