Jedna strona dysponuje finansami,
specjalistyczną wiedzą lub konkretnymi produktami. Druga strona ma inicjatywę,
czas, a przede wszystkim wiedzę, o tym, komu najbardziej potrzebna jest pomoc.
Tylko jak teraz połączyć oba te potencjały?
Co to jest CSR?
Określenie CSR
czyli Corporate Social Responsibility, w języku polskim tłumaczone jest jako „społeczna
odpowiedzialność biznesu“. Jest to koncepcja, zgodnie z którą,
przedsiębiorstwo na etapie budowania strategii swojej działalności, określa
formy i zakres w jakich będzie wspierało interesy społeczne oraz ochronę
środowiska. Działania CSR-owe danej firmy mogą skoncentrować się np. wspieraniu
określonej grupy interesariuszy (np. młodzi sportowcy), działaniach
proekologicznych, czy projektach luźno związanych z branżą działalności.
Sposobów na bycie „społecznie odpowiedzialnym biznesem“ jest bardzo dużo, ich
zakres i forma zależą tylko indywidualnej decyzji przedsiębiorstwa. Dlaczego
firmy decydują się na takie działania? Bo dzięki temu budują swój pozytywny wizerunek,
nawiązują pozytywne relacje z otoczeniem i ugruntowują pozycję
odpowiedzialnego pracodawcy. Krótko mówiąc - pokazują, swoją „ludzką twarz“.
Co wspólnego ma
Społecznik z CSR-em?
Przede wszystkim
to, że wszelkie projekty CSR-owe to tak naprawdę źródła, w których społecznicy
mogą szukać finansowania swoich pomysłów, a także merytorycznego czy osobowego
wsparcia działalności. Firmy pomagają nie tylko finansowo, ale także rzeczowo
(przekazując swoje produkty) czy udostępniając wiedzę swoich specjalistów,
Przykładowo, duża kancelaria prawnicza może w ramach społecznej
odpowiedzialności udzielać bezpłatnego doradztwa prawnego. Jako Społecznik to
właśnie Ty możesz być osobą, która zorganizuje wówczas cały proces udzielania
doradztwa i sprawi, że z wiedzy prawników skorzystają osoby, które najbardziej
tego potrzebują. Albo inny przykład - załóżmy, że chcemy stworzyć miejsce
spotkań dla lokalnej społeczności – może to być ogród społeczny, sąsiedzkie
podwórko, czy też osiedlowa świetlica. Już na etapie planowania całego
przedsięwięcia warto zorientować się, czy któraś z firm architektonicznych
nie byłaby zainteresowana merytorycznym wsparciem projektu. Dla pracowników
firmy wykonującej na co dzień duże realizacje, wykonanie niewielkiego projektu,
może być miłą odskocznią od codziennych wyzwań. A jeśli jeszcze okaże się, że
miejsce, w którym zaplanowaliśmy realizację projektu jest w jakiś sposób związane
z historią firmy np. pierwsza siedziba mieściła się w okolicy lub
właściciel wychował się właśnie na tym podwórku), to będzie to dodatkowa
zachęta do zawiązania owocnej współpracy.
Jak pozyskiwać
informacje?
Dobrym źródłem
wiedzy o wartościowych projektach CSR jest przeglądanie różnych rankingów i
zestawień (bit.ly/KampanieSpołeczne ), udział w konferencjach poświęconych
tematyce CSR, a także śledzenie aktywności lokalnych firm. Jedno jest pewne –
przedsiębiorstwa mogą i chcą pomagać społecznikom na różne sposoby. Ważne jest więc, aby myśleć nieszablonowo i potrafić
w skorzystać z potencjału jakim chcą się podzielić duże organizacje. Podobnie jak społecznicy czasami nie mogą
znaleźć osob, które uwierzą w ich pomysły i realne im pomogą, tak samo marki
czasami nie wiedzą jak znaleźć wartościowy projekt do wsparcia. Społecznicy,
dajcie się zauważyć dzięki swojej inicjatywie i aktywności!
TO DZIAŁA
08.03.2017