Inicjatywy
oddolne, kampanie społeczne czy przedsięwzięcia kierowane do lokalnych
społeczności często wymagają nauczenia czegoś grupy. Stanowią duże pole do
popisu dla wszelkiego rodzaju działań warsztatowych i szkoleniowych. Wystarczy
spojrzeć choćby na przegląd inicjatyw, które współrealizowaliśmy w ramach
konkursu “Spółdzielnia pomysłów”. Pojawiły się wśród nich projekty bazujące na
formule warsztatowej lub jej elementach. Wystarczy powrócić pamięcią do
zwycięskich projektów I edycji konkursu: inicjatywa “Kamishibai - Papierowy
Teatr” obejmowała cykl szkoleń dla animatorów kultury, a pomysłodawczyni
“Domowej Piekarni” uczyła społeczność dolnośląskiego Potoczka wypieku tradycyjnego
chleba.
O
czym warto pamiętać, planując i prowadząc warsztat/szkolenie w ramach akcji
społecznej? Oto kilka wskazówek, które pomogą w zaktywizowaniu grupy i
dostarczeniu jej wiedzy i umiejętności w przystępnej formie:
1.
Bądź w kontakcie z potrzebami grupy. Przed
rozpoczęciem warsztatu czy cyklu szkoleń dokonaj diagnozy potrzeb. Wiedz, z
czym przychodzisz do grupy i jaki efekt chcesz osiągnąć. Podczas warsztatu
zbierz oczekiwania uczestników. Upewnij się, że to o czym będziesz mówił jest
zgodne z tym, czego potrzebuje grupa. Jeśli prowadzisz warsztat np. na
temat sposobów finansowania inicjatyw społecznych, dowiedz się, jakie
metody grupa już zna i wykorzystuje, a jakie mogą być dla niej
interesujące i innowacyjne. Dobre rozpoznanie grupy to połowa sukcesu.
2.
Bądź elastyczny. Jeśli w trakcie warsztatu czy
szkolenia grupa sygnalizuje Ci, że coś jest dla niej niejasne lub
szczególnie ważne, jeśli zauważysz, że uczestnicy chcieliby poświęcić więcej
czasu na jakieś zagadnienie, w miarę możliwości staraj się temu
sprostać. Nie trzymaj się kurczowo planu. Daj uczestnikom przestrzeń na
dyskusję czy pogłębienie tematu. Pamiętaj, że Twoim celem nie jest
odhaczenie wszystkich punktów scenariusza, ale nauczenie czegoś grupy.
3.
Angażuj i przekazuj treści w sposób interaktywny.
Unikaj wykładowej, sztywnej formy. Psychologowie dowiedli, że
ludzie dorośli lubią mieć wpływ na to, czego i w jaki sposób się
uczą. Dlatego wszelkie formy aktywizujące, np. gry, ćwiczenia, dyskusje,
wspólna analiza case studies, metoda projektu mają dużą wartość w
procesie uczenia się. Nic tak dobrze nie uczy, jak przećwiczenie czegoś na
własnej skórze. Pamiętasz nudne wykłady ze studiów albo wystąpienia podczas
szkolnych akademii? Nie pozwól, by Twój warsztat zamienił się w teatr jednego
aktora.
4.
Dbaj o przekaz wizualny.
Człowiek
uczy się, wykorzystując wszystkie kanały zmysłowe. Pamiętajmy, żeby podczas
warsztatu odwoływać się do różnych zmysłów. Zwróćmy uwagę szczególnie na
urozmaicenie przekazu o materiał wizualny. Dobrze przygotowana prezentacja
multimedialna, ciekawe grafiki czy rysunkowe notatki (tzw. sketchnoting)
pobudzają myślenie wizualne i wspomagają zapamiętywanie. Aktywizują też
prawą półkulę mózgu odpowiedzialną za kreatywność i procesy twórcze
zachodzące w naszym umyśle.
5.
Pamiętaj, że każdy ma inny styl uczenia się
Teoretycy,
pragmatycy, aktywiści i analitycy to przedstawiciele 4 stylów uczenia
się wyodrębnionych przez uczonego - Davida Kolba. Jego zdaniem każdy
człowiek ma swój preferowany styl przetwarzania informacji. Niektórzy, jak
teoretycy, najszybciej uczą się podczas wykładów i lubią odwołania do
teorii. Pragmatycy wprost przeciwnie - wolą formy interaktywne: ćwiczenia,
symulacje, gry. Wykłady ich nudzą. Angażują się w zadania wtedy, gdy wiedzą,
że zdobyte umiejętności mogą przełożyć na praktykę. Teoria stylów uczenia się
jest niezwykle ważna w pracy szkoleniowej. Uczy, że każdy trener czy nauczyciel
powinien urozmaicać swój warsztat o formy, które będą aktywizowały
przedstawicieli różnych stylów uczenia się.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
21.12.2015