Oprócz pracy rąk własnych, sąsiedzkiego zaangażowania czy synergii
talentów, często o powodzeniu przedsięwzięć społecznych decyduje pozyskanie
środków na ich realizację. Fundraising przeprowadzają zarówno organizacje, jak i
niezrzeszeni formalnie społecznicy – ci działający na własnych podwórkach.
Niezależnie od tego, czy reprezentujemy organizację czy
inicjatywę oddolną, warto pamiętać, że zbieranie funduszy powinno być
zaplanowanym procesem, który opiera się na dobrze sprecyzowanych celach (często z powodzeniem
działamy intuicyjnie, jednak zaplanowana zbiórka daje większą gwarancję
skuteczności). W zależności od wielkości organizacji i jej zasobów, można
prowadzić jedną lub kilka kampanii fundraisingowych. Najważniejsze w
pozyskiwaniu środków są nasze relacje z otoczeniem i wizerunek. Na ich kształt
wpływa to, co robimy dla innych.
Pozyskiwanie środków nie zawsze oznacza proszenie o pieniądze. Zasobami,
które możemy wykorzystać w celu przeprowadzenia inicjatywy są: czas ludzi, ich
praca, wiedza, umiejętności i zaangażowanie, ale także towary, usługi, rady i
rekomendacje. Poniżej przedstawiamy pięć sposobów na zebranie funduszy na
inicjatywę społeczną:
1) Żeby skutecznie zbierać fundusze trzeba
wiedzieć jak to robić.
Najlepszym sposobem byłoby zatrudnienie dobrego fundraisera. Jednak nie zawsze
mamy takie możliwości. Warto zatem zdobyć wiedzę i umiejętności oraz podnieść
swoje kompetencje, dzięki udziałowi w szkoleniach lub warsztatach, które są
organizowane przez różne instytucje (często bezpłatnie).
2) Ubieganie
się o przyznanie funduszy na realizację określonego projektu -
instytucje (rządowe, samorządowe, pozarządowe) oraz prywatne firmy rozpisują wiele
konkursów, w których wygraną są środki na sfinansowanie inicjatyw
społecznych. Przystępując do ubiegania się o finansowanie, należy przedstawić projekt,
który przeważnie zawiera opis naszego przedsięwzięcia, cele, metody realizacji
i budżet. Jedną z możliwości zebrania środków na inicjatywę oddolną
jest m.in. konkurs „Spółdzielnia pomysłów”, dzięki któremu już kilka inicjatyw
zostało z powodzeniem zrealizowanych.
3) Pozyskanie
sponsorów i darczyńców – w pozyskiwaniu finansowania od sponsorów bardzo
istotne jest przedstawienie celu, na który zbieramy środki i przekonanie, że
realizowany przez nas cel jest słuszny z punktu widzenia społecznego.
Poinformowanie potencjalnego darczyńcy, że zbieramy pieniądze na naszą
organizację lub na działalność statutową, prawdopodobnie nie przyniesie
spodziewanych efektów. Sponsor musi dostać jasną informację, na co zostaną
przeznaczone jego środki. Warto również przygotować listę korzyści dla
sponsora. Nie chodzi tutaj jedynie o to, co on otrzyma w zamian, ale o to, co
konkretnie ulegnie zmianie, dzięki Waszej inicjatywie. Okazuje się, że w Polsce
jest bardzo wiele hojnych osób, które wpłacają zarówno małe kwoty, jak i te
większe (nawet milionowe!).
4) Organizowanie
różnego rodzaju inicjatyw i imprez, podczas których będziemy zbierać pieniądze na nasze cele. Jednym z
najprostszych, ale też najskuteczniejszych pomysłów jest zorganizowanie zawodów
sportowych. Uczestnicy wpłacają pieniądze za udział, które następnie
przekazywane są na naszą inicjatywę. O wsparcie można poprosić na przykład
bramkarza lokalnej drużyny sportowej (a może uda Wam się zaprosić do udziału
„gwiazdę” futbolu). Jego zadanie może polegać na bronieniu bramki, do której
będą strzelać uczestnicy zawoów. Kolejnym bardzo popularnym i skutecznym
pomysłem są różnego rodzaju aukcje. W celu zebrania rzeczy wystawionych na
aukcji, wraz z zespołem musicie podjąć decyzję, co będzie przedmiotem
licytacji. Zastanówcie się, czy osoby, z którymi jesteście w kontakcie są w
stanie zaoferować przedmioty, które
można wystawić na aukcji (np. trofea
sportowe, książkę z autografem, etc). Można również licytować usługi np. obiad
w restauracji, wizytę u fryzjera i stylisty, wizytę w SPA (wszystko zależy od
pozyskanych sponsorów). Dobrym pomysłem jest licytacja obiadu ze znaną
osobą. Aukcję możecie przeprowadzić na
żywo lub w sieci. Pamiętajcie jednak, że pozyskiwanie środków w taki sposób
jest obwarowane szeregiem przepisów i wymaga zdobycia rozmaitych pozwoleń.
Zanim zaczniecie organizować zbiórkę pieniędzy – sprawdźcie dokładnie, co mówią
przepisy prawa.
Warto pamiętać o tym, by zawsze publicznie i hojnie podziękować naszym
darczyńcom. Nie zawsze możemy ujawniać ich tożsamość, niemniej jednak
podziękowania należą się każdemu, kto wsparł naszą inicjatywę. Badania
pokazują, że darczyńcy są bardziej skorzy do ponownej wpłaty pieniędzy, jeśli
podziękuje im się nie później niż na 48 godzin od dokonania wpłaty. Warto
również zauważyć, że zbieranie funduszy nie zawsze przebiega sprawnie. Trzeba
uzbroić się w cierpliwość i przygotować się na odmowy czy odrzucenia naszych
wniosków. Konieczne jest, aby potrafić oswoić porażkę i nie poddawać się,
bowiem w jednym miejscu możecie spotkać się z odmową, a drugim z gorącym
przyjęciem. Powodzenia!
PRAKTYCZNE PORADY
19.02.2016