Sądząc po wsparciu pomysłu przez mieszkańców okolicznych miejscowości idea WROSu promująca hortiterapię – zieloną terapię, jest potrzebna na terenach wiejskich, na tyle blisko miast, aby dzieci również z terenów miejskich miały możliwość kontaktu z naturalną prostotą przyrody. Miejsce więc mamy odpowiednie, prażonki z ognia pyszne, produkty na bazie ziół również, zwierząt przybywa, roślin od lokalnych ogrodników również, wejściówki bezpłatne.
Sielski, kontrolowany nieład w postaci nasadzeń roślin spotykanych w dawnych, wiejskich, kolorowych zagrodach konsekwentnie dąży w kierunku stworzenia Wypasionego Regionalnego Ogrodu Sensorycznego.
Uczniowie w ramach praktyk wykonali dla nas podniesione rabaty. Jedna pełni rolę domku dla kur – prezentu od wychowawców, sąsiadów i gospodarzy z okolic.
Postawiliśmy budynek drewniany, w którym są prowadzone warsztaty dla dzieci i dorosłych, z wykorzystaniem tego, co dostępne w ROS. Tam się spotykamy, szerzymy ideę pomysłu „zielonej terapii” poprzez kontakt z naturą i jej sprzymierzeńcami. Budynek powstał ze środków prywatnych, lecz na ocieplenie i podłogę nie wystarczyło funduszy.
ROS jest potrzebny ze wszystkimi dostępnymi zwierzakami.. Dla dzieci z wiosek, miast i miasteczek, widok pałętających się po ogrodzie kur, kogutów, kaczek, psa i kotów jest niesamowitym przeżyciem i wyzwala (nie zawsze odwzajemnioną) potrzebę zainteresowania, nakarmienia i zaopiekowania zwierzątkiem.
Mamy koty. Felinoterapia czasem jest dostępna, dopóki koty są głodne, a dzieci je karmią.
Galoterapia – terapia ptakami (nowość) możliwa jedynie po zmroku (Ptaki tracą czujność jak śpią, a zaspane słabiej widzą drogę ucieczki). Wyjątkiem są dzieci ze świetlicy, mają dar przekonywania, z nimi wszystkie ptaki uczestniczyły w terapii.
Pies wygląda, jak wygląda, nie ucieka, kocha wszystkich. (Dogoerapia więc jest możliwa).
Więcej informacji i obrazków znajdziecie Państwo tutaj:
https://www.facebook.com/ros.salutis
Regionalny Ogród Sensoryczny na razie jest Wypasiony przez leśną zwierzynę.
I tutaj prosimy o wsparcie.
1. Zakup materiałów (słupki, siatka, na ogrodzenie terenu działki przeznaczonej na potrzeby dzieci pod sad, warzywniak, ogródek ziołowy, kwiaty, krzewy – sponsor,
Wykonanie: rodzina, przyjaciele, znajomi, oraz znajomi znajomych.
2. Zakup starych odmian drzew owocowych, (chcemy wraz z dzieciakami założyć sad ze starodawnymi odmianami – sponsor,
Wykonanie: dzieci i j.w.
3. Zakup materiałów na podłogę (deski), pokrycie kosztów wykonania ocieplenia – sponsor,
Wykonanie podłogi – j.w.
Dzieci i dorośli którzy nas odwiedzają interesują się najbardziej niepozornymi i zdawało by się mało ciekawymi rzeczami. Ale się interesują na świeżym powietrzu, w ogrodzie, więc prosimy o wsparcie, abyśmy mogli wspólnie spędzać czas z naturą i jej sprzymierzeńcami.
Pomoc finansowa przy powstawaniu tego typu zielonych przestrzeni pomogłaby w osiągnięciu następujących celów:
1. Zapewnienie udogodnień umożliwiających prowadzenie hortiterapii, działalność edukacyjno – popularyzatorską, spędzanie wolnego czasu
i rekreację, rozwijanie kontaktów społecznych, umożliwienie dostępu i doświadczeń związanych z przyrodą i dziedzictwem kultury, wpływanie na zdrowie fizyczne, psychiczne oraz ogólnie dobrą kondycję;
2. Ochronę, gromadzenie i utrzymanie wytworów dziedzictwa kulturowego oraz kolekcji roślin z dawnej wiejskiej zagrody.
3. Wsparcie inicjatywy wzajemnego promowania regionu jako miejsca unikatowego ze względu na dziedzictwo kulturowe oraz dziedzictwo przyrodnicze, przy współpracy z lokalną społecznością
4. Zapewnienie mieszkańcom i turystom bezpiecznego miejsca do wypoczynku i zabawy
5. Zapewnienie środowiska naturalnego dla życia roślin i zwierząt, tłumienie hałasu
6. Wartości symboliczne jako funkcjonowanie znaczeń i pamięci stają się nośnikiem tożsamości. Tworzenie symbolicznych aranżacji jest niezwykle istotną formą inspiracji Genius Loci dlatego też, szczególnie ważne jest wykorzystywanie charakterystycznych dla danego terenu znaków bądź wzorców.
7. Budowanie poczucia więzi poprzez współuczestnictwo w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego z poszanowaniem dla przyrody
8. Spotkań integrujących pokolenia młodszych i starszych, szacunku dla wiedzy
i dorobku przodków
9. Stworzenia przestrzeni dla twórczości regionalnej, warsztatów i szkoleń poszerzających możliwości zarobkowe z wykorzystaniem walorów regionalnych
10. Rozwinięcie oferty edukacyjnej o ścieżki dydaktyczne i innowacje ekologiczne
11. Przygotowania i realizacji programów edukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych w oparciu o zasoby regionalne. (zespół w składzie pedagodzy, psycholodzy terapeuci, ukończone podyplomowo Ekoinnowacje i technologie przyjazne dla środowiska).
Jak powiedział Steve Jobs ”Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają”. :)