Baner2
The Design Matters – rzecz o projektowaniu
projekt z miasta na prawach powiatu

Głosów: 1

Kategoria
Edukacja
Miejsce realizacji
Tychy (woj. śląskie)
Zgłaszający
Maciej Michalski
Cel projektu
Stworzenie cyklicznej konferencji dla młodych grafików w Tychach
Opis projektu
Dzień dobry. Nazywam się Maciek Michalski. Jestem grafikiem, psychologiem i basistą. Pracuję w Jaworznie, w agencji reklamowej i drukarni KM System, gdzie kieruję pięcioosobowym działem graficznym. Mieszkam w Tychach. W trakcie swojej pracy zawodowej poznałem wielu specjalistów w zakresie projektowania graficznego, procesu projektowania, zarządzania zespołem kreatywnym, tworzenia strategii marketingowej czy psychologii i reklamy, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. W wolnym czasie, pod szyldem The Design Matters zacząłem więc organizować warsztaty dla miłośników projektowania graficznego. Pierwsze z nich – Warsztaty Introligatorskie – odbyły się w październiku w Pasażu Kultury Andromeda. Kolejne (tym razem kaligraficzne) odbędą się w lutym przyszłego roku. Ta działalność z założenia nie jest zarobkowa – ma na celu ożywienie Tychów w kwestii projektowania graficznego – ściągnięcie młodych ludzi z pasją, przekazanie im wiedzy, zainspirowanie i zachęcenie do uprawiania tego zawodu w sposób twórczy i profesjonalny. Przystępuję do projektu, chcąc zorganizować całodzienną imprezę edukacyjną dla początkujących grafików. Będzie to wydarzenie łączące warsztaty z wykładami. Od paru lat biorę udział w podobnych wydarzeniach w innych miastach Polski – cieszą się one dużym zainteresowaniem młodych grafików. Są miejscem poszerzania wiedzy na temat projektowania i prowadzenia działalności w tym charakterze oraz wymiany doświadczeń z innymi projektantami. Na wielu tego typu wydarzeniach spotykam wielu grafików ze Śląska. Tychy są idealnym miejscem dla stworzenia podobnego przedsięwzięcia i przyciągnięcia wielu młodych, kreatywnych umysłów.Tychy są dynamicznie rozwijającym się, młodym miastem. Dysponują dużym zapleczem kulturalnym, jednak nie istnieją póki co na mapie wydarzeń związanych z projektowaniem graficznym. Na Górnym Śląsku mamy wiele uczelni artystycznych, firm projektowych oraz firm, które korzystają z projektowego zaplecza. Śląsk jest miejscem, które w środowisku graficznym uchodzi za jedno z miejsc obfitujących w dobrych projektantów graficznych.
Większość wydarzeń „branżowych” dotyczy jednak projektowania form użytkowych,
architektury lub samego procesu projektowego (np. cykliczny Design Thinking Meetup). Brakuje lokalnych miejsc poza uczelniami, które integrują młodych projektantów graficznych i twórców kreatywnych. Po latach pracy w zawodzie grafika mam szereg znajomości wśród projektantów, marketngowców i psychologów – osób, których wiedza mogłaby przynieść realne korzyści młodym grafikom i pozwolić z większą pewnością stawiać pierwsze kroki w zawodzie. Tychy miałyby też szansę zaistnieć w środowisku obok Warszawy (Element Talks), Łodzi (Promised Land Art Festial), Poznania (Concordia Design, Projekcje), Wrocławia (Nacisk,
Kopublikacja), Gdyni (Gdynia Design Days, Sztuka Projektowania), Krakowa (Art Business Festial, Zaprojektowani) czy ostatnio Torunia (Grafconf), jako
miejsce które warto odwiedzić będąc miłośnikiem grafiki, żeby zaczerpnąć wiedzy i poznać innych projektantów.
W dokumencie „Strategia Rozwoju kultury w mieście Tychy 2020+” wyznaczono 9 wiązek projektów, które reprezentują potrzeby miasta w zakresie rozwoju kulturalnego na najbliższe lata. Prezentowany projekt odpowiada na cele określone w wiązce 9:
• wsparcie edukacyjne i doradcze dla tyskich frr w zakresie wykorzystywania
wartości kulturalnych w biznesie (przerysły kreatywne, wykorzystywanie
kultury do kształtowania kultury organizacyjnej, tworzenia systeru
rotywacji, kapitału relacyjnego i kapitału wiedzy firmy,
• doradztwo dla rłodych przedsiębiorców w zakresie tworzenia firm
kreatywnych,
• projekty edukacyjne dla twórców: artysta na rynku sztuki, artysta
w relacjach z bizneser,
• wydarzenia integrujące kulturę i biznes,
• stworzenie wspólnej oferty tyskich instytucji kultury dla biznesu,
• tworzenie centrów kreatywnych – riejsc spotkań o wysokiej różnorodności
i znaczeniu ponadlokalnyr (wykorzystanie potencjału i kontaktów instytucji
kultury, sarorządu gospodarczego, KSSEy,
• prorocja Tychów jako riasta biznesu i kultury.
Projekt jest pomyślany jako impreza cykliczna. Projekt nie jest obliczony na zysk. Całodzienna konferencja będzie poświęcona pracy projektanta graficznego. Uczestnicy przez cały dzień będą mogli wziąć udział w minimum trzech godzinnych prelekcjach i trzech praktycznych warsztatach (po 2 godziny) oraz panelu dyskusyjnym. Przewidywana tematyka będzie koncentrować się na poszczególnych elementach procesu twórczego. Jeśli pierwsza edycja zakończy się sukcesem (m.in. dzięki wsparciu finansowemu programu Społecznik 2.0) będę starać się o pozyskanie większej ilości sponsorów (frmy oferujące sprzęt i oprogramowanie dla grafików, drukarnie, wydawnictwa oraz frmy zainteresowane pozyskaniem wykwalifkowanych projektantów graficznych), co z kolei pozwoli na powiększenie oferty programowej i przyciągnięcie jeszcze większej grupy uczestników.

Thumb_tbk-tdm