Baner2
Robotyka i programowanie w pilskim Mechaniku
projekt z małego miasta, miasteczka lub wsi

Głosów: 848

Kategoria
Edukacja
Miejsce realizacji
Piła (woj. wielkopolskie)
Zgłaszający
Katarzyna Pazdej
Cel projektu
Celem projektu jest przeprowadzenie warsztatów z programowania i robotyki z wykorzystaniem robotów Lego Mindstorms. Chcemy, aby była to świetna przygoda, a może pierwszy krok do zdobycia zawodu programisty.
Opis projektu
Pilski Mechanik, to szkoła ponadgimnazjalna, która słynie z wysokiego poziomu nauczania w zawodzie technik informatyk, mechatronik i mechanik. Chcemy otworzyć się na społeczność lokalną i zapraszać młodzież ze starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjów na warsztaty z robotyki i programowania. Pokażemy młodzieży, że programowanie może być bardziej fascynujące niż samo granie.

W pilskich szkołach szansę na naukę programowania mają nieliczni, ciągle bardzo mało jest zajęć z programowania, jeszcze mniej z robotyki. Szkoły nie nadążają również za rozwojem i nowymi technologiami (brak wykwalifikowanej kadry, brak środków, liczne klasy). Zajęcia pozaszkolne w dziedzinie robotyki i programowania dostępne są tylko dla nielicznych. Na rynku pracy istnieje natomiast wielkie zapotrzebowanie na programistów, więc warto, by dzieci uczyły się już od najmłodszych lat podstaw programowania i robotyki.

Warsztaty prowadzić będą nauczyciele informatycy, specjaliści, łączący umiejętności programistyczne z dużym doświadczeniem pedagogicznym i pasją przekazywania wiedzy wraz z uczniami technikum informatycznego, którzy nabędą cennych umiejętności przekazywania wiedzy młodszym kolegom i koleżankom. Projekt obejmie wszystkie chętne szkoły na terenie powiatu pilskiego (ok. 100 osób). Będziemy zapraszać uczniów zainteresowanych programowaniem, wraz z opiekunem. Dzięki warsztatom młodzież nabędzie cennych umiejętności programistycznych (pozna konstrukcje programistyczne w języku C++ takie jak zmienne, instrukcje warunkowe, pętle) oraz umiejętności programowania robotów (wykorzystanie czujników, silników, przekładni). Nawiązane kontakty zintegrują środowisko nauczycieli z różnych szkół i ułatwią wymianę doświadczeń, natomiast uczestnicy warsztatów nawiążą nowe relacje z uczniami technikum. Umiejętności programistyczne wpłyną na rozwój intelektualny dzieci, rozwiną ich kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, rozwiązywania problemów. Zwiększy to ich szanse na zdobycie atrakcyjnej pracy w przyszłości. Udział w warsztatach rozwinie w wielu uczestnikach zainteresowanie i pasję programowania.

Planujemy zaangażowanie całej społeczności szkolnej ZSP nr 1 (uczniowie, nauczyciele, rodzice) w promowanie projektu, informowanie o nim jak najszerzej. Zakładamy również zaangażowanie nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjalnych, których uczniowie skorzystają z zajęć warsztatowych. Planujemy ściślejszą integrację ze szkołami w powiecie, tak, aby ona mogły informować swoich uczniów i ich rodziców o projekcie. Bezpośrednio w projekt zaangażowani będą uczniowie i nauczyciele ZSP nr 1.

Na potrzeby warsztatów planujemy zakupić pięć robotów programowalnych LEGO MINDSTORMS EV3 w wersji edukacyjnej wyposażone w ładowarkę. Zestaw edukacyjny jest tak zoptymalizowany, że można go z łatwością wielokrotnie wykorzystywać, chodzi głównie o licencję wielostanowiskową, sposób zasilania, jak i samo opakowanie, które umożliwia łatwiejszą organizację stanowiska pracy. Roboty w wersji edukacyjnej wyposażone są w większą ilość czujników oraz dają większą możliwość rozbudowy. Zakupione roboty pozwolą nam realizować kolejne zajęcia, nawet po zakończeniu projektu.

Thumb_spo_ecznik