Konkurs_label Logotyp
Dziecki

Współpracy należy uczyć od małego. Jak rodzice i szkoła mogą uczyć współdziałania?


Współdziałanie to umiejętność, którą należy ćwiczyć od małego. Warto uświadamiać potrzebę współpracy już od najmłodszych lat. W jaki sposób? Najlepiej przez praktykę. Stwarzanie dzieciom w żłobku, przedszkolu i szkole okazji do pracy w grupie, tworzenia wspólnych projektów wymagających zaangażowania wszystkich członków zespołu spowodują, że współpraca zapisze się w dziecięcym DNA.

Co robić, by stymulować dzieci do współpracy?


1. Rozwijać w dziecku empatię
Neurony lustrzane, które sterują ludzką empatią są aktywne już od niemowlęctwa. To one umożliwiają dziecku odwzajemnianie uśmiechu i naśladowanie innych. Potencjał empatii jest więc niejako zapisany w ludzkim genotypie. Należy go rozwijać, na pierwszym etapie życia dziecka przede wszystkim poprzez odzwierciedlanie jego emocji i nazywanie uczuć. Najskuteczniejszą metodą nauki empatii u dzieci jest modelowanie (czyli uczenie przez pokazywanie przykładu). Jeśli rodzice próbują uczynić dziecko empatycznymi, wrażliwymi na innych i współpracującymi, a sami ignorują uczucia innych osób i są wrogo nastawieni do siebie nawzajem, z pewnością nie osiągną pożądanego efektu. Dziecko uczy się przez naśladowanie, a najważniejszymi dla niego modelami przez całe dzieciństwo są rodzice. Jeśli zatem my dorośli będziemy swoim zachowaniem dawać dzieciom dobry przykład, z pewnością łatwiej będzie im przyswoić wzorce empatycznego postępowania.

2. Dawać dziecku jak najwięcej okazji do współpracy w grupie
Nie nauczymy dziecka współpracy, jeśli nie będziemy stwarzać mu okazji do jej doświadczania. A okazje same się mnożą - współdziałanie z rodzeństwem, kolegami na podwórku, innymi uczniami w szkole. Nauczyciele powinni starać się tak organizować swoim podopiecznym zajęcia, by oprócz (ważnej!) pracy indywidualnej, ćwiczyli umiejętności komunikacji, negocjacji, rozwiązywania konfliktów podczas pracy grupowej. Nic tak nie kształci tych zdolności, jak praca projektowa. Współczesne trendy w edukacji wspierają taką formę nauczania, a eksperci kształcenia zauważają, że szkolny mikrokosmos powinien odpowiadać warunkom, jakie w przyszłości uczniowie odnajdą w pracy. 

3. Pozwolić dziecku na swobodną zabawę 
Dziecko nie potrzebuje wiele, by uczyć się współpracy. Wystarczy tylko… mu niej przeszkadzać. Podczas spontanicznej zabawy najbardziej intensywnie uczy się ról społecznych i funkcjonowania w grupie. Podwórko jest areną pierwszych dziecięcych konfliktów, rywalizacji, ale i przyjaźni oraz bezinteresownej pomocy. To tutaj maluch uczy się, jakie korzyści płyną ze współpracy. Zauważa, że rezultaty działań są widoczne szybciej, gdy realizujemy je zespołowo. Dostrzega, jak sukces przedsięwzięcia zależy od zaangażowania wszystkich osób z grupy. Uczy się motywować innych, rozwiązywać spory, pełnić rolę lidera czy mediatora. Słowem, ćwiczy wszystkie niezbędne w życiu społecznym umiejętności. 

4. Uświadamiać, że każdy pełni w grupie inną rolę i każda rola jest równie ważna
Według tradycyjnego podziału Belbina, istnieje 8 podstawowych ról, jakie pełnimy podczas pracy zespołowej. Należą do nich: Naturalny Lider, Człowiek Akcji, Praktyczny Organizator, Człowiek Idei, Człowiek Kontaktów, Sędzia, Człowiek Grupy oraz Perfekcjonista. Warto uczyć dzieci od małego, że każdy z nas ma predyspozycje do wykonywania innej roli. Podczas gdy Marysia może być świetną organizatorką i doskonale przydzielać innym role podczas zabawy, Basia może tworzyć najbardziej twórcze i nieprawodopodobne scenariusze zabaw - być może jest w niej coś z wizjonerki. Warto podkreślać, że każdy pełni w grupie ważną rolę. I choć zwykle najbardziej widoczni są liderzy i osoby wokół nich skupione, nie trzeba być w centrum uwagi, by być efektywnym członkiem zespołu. Pokazywanie dzieciom ich mocnych stron, mogących przyczynić się do sukcesu całej grupy jest budujące dla ich poczucia wartości i zachęca je do dzielenia się swoimi talentami. 



Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ