Konkurs_label Logotyp
Tumblr_nqx95wguji1tubinno1_1280

Razem! Czyli rzecz o crowdfundingu

Internet jest narzędziem wyjątkowym. Możliwości jego wykorzystania zdają się nie kończyć. Wbrew powszechnej opinii, w sieci można znaleźć nie tylko zdjęcia kotów czy śmieszne filmy. Odpowiednio wykorzystany, może przynieść wiele dobrego otaczającemu nas światu. Poza nieograniczonymi możliwościami komunikacyjnymi czy nowatorskimi rozwiązaniami związanymi z pozyskiwaniem informacji, internet jest także skupiskiem ludzi. Żyjącą siecią kontaktów, znajomości i grup, które mogą znaleźć tu swoje miejsce. Dowodem na to są nie tylko fora internetowe – miejsca, gdzie pasjonaci danej dziedziny dyskutują i wymieniają poglądy. Równie dobrym przykładem jest zjawisko zwane crowdfundingiem.

Crowdfunding – co to jest?


Crowd – z ang. tłum. Funding - fundowanie, finansowanie. Crowdfunding to finansowanie społecznościowe. Rozwiązanie bolączek wielu osób, które mają świetne pomysły, ale brak im żyłki biznesowej. Nie potrafią przekuć swojej wizji w działanie z powodu niedostatków finansowych. Internetowa społeczność może w ten sposób pozwolić na realizację czyichś marzeń czy planów.

Jak to działa?


 Wszystko odbywa się za pomocą specjalnej strony internetowej. Zasada działania jest prosta: jeżeli mamy pomysł, który chcemy zrealizować, opisujemy go tam, wyznaczamy kwotę, którą chcemy uzyskać i… odliczamy. Na uzbieranie wskazanej ilości pieniędzy mamy najczęściej 30 dni. Oczywiście to bardzo ogólny plan działania. Ciekawym pomysłem jest możliwość skorzystania z opcji gratyfikacji dla osób wspierających dane przedsięwzięcie. Załóżmy, że chcemy uzbierać 10 tysięcy złotych na wykonanie gry komputerowej. Możemy wówczas ustalić, że np. osoby wpłacające od 10 do 30 zł zostaną wymienione w jej napisach końcowych. Fundatorzy, którzy dorzucili do gry 50 zł, poza jej egzemplarzem, dostaną również ścieżkę dźwiękową. Osoby wpłacające 200 zł mogą nadać imię wybranej postaci w grze i tak dalej… Wspomniane powyżej gratyfikacje, poza oczywistą wartością dla fanów i fundatorów, mają jeszcze jedną zaletę – pomagają w promocji, budując odpowiedni wizerunek produktu, inicjatywy czy przedsięwzięcia, na które zbieramy pieniądze. Już sama obecność idei na takim portalu pomaga w jej zareklamowaniu i zwiększa widoczność w sieci. Taki model finansowania pomaga od samego początku budować bazę fanów, zaplecze osób, które będą kibicować projektowi niezależnie od wielkość wkładu finansowego. Pozwala pozostawać z nimi w ciągłym kontakcie, poznawać ich oczekiwania oraz uwagi, które mogą przyczynić się do sukcesu.

Gdzie szukać?


Serwisy crowdfundingowe to dynamicznie rozwijająca się branża usług internetowych. Jednak jest kilka marek, którym warto przyjrzeć się w szczególności. Kickstarter (http://www.kickstarter.com) to jedna z pierwszych platform tego typu. Jej największymi zaletami jest globalny zasięg i uznanie w oczach internetowej społeczności. Najbardziej znana z finansowania projektów związanych z grami komputerowymi, ale działalność serwisu jest dużo szersza i obejmuje m.in.: kulturę, sztukę, nowoczesne technologie czy jedzenie. W polskim fragmencie Internetu warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie witryny.

Pierwszą z nich jest Polak Potrafi (
http://www.polakpotrafi.pl), którego rekordem wpłat na jeden projekt jest kwota ponad 284 tysięcy złotych! A łączna liczba wpłat na projekty rozwijane w ramach portalu przekroczyła już milion.
Drugim ważnym serwisem crowdfundingowym w Polsce jest Wspieram.to (http://www.wspieram.to). Co ważne jest to w 100% polska spółka, która wyznaje zasadę „wszystko albo nic”: czyli jeżeli projekt, który wsparliśmy z jakiegoś powodu nie zostanie zrealizowany – otrzymamy z powrotem nasze środki. Obie te platformy pozwalają zbierać pieniądze na przeróżne inicjatywy: od wyprawy busem do USA przez wydanie płyty, książki lub gry, aż po założenie kawiarni przez osoby niepełnosprawne. Ten ostatni przykład pokazuje, że ciekawym pomysłem jest wykorzystanie crowdfundingu w realizacji akcji społecznych, nastawionych na pomoc ludziom i zmianę otaczającego świata. W wypadku wspomnianej kawiarni misja zakończyła się sukcesem. Dzięki „Polak Potrafi” zebrano odpowiednią ilość pieniędzy i od niedawna mieszkańcy Poznania mogą pochwalić się wyjątkowym miejscem na kawiarnianej mapie miasta. Innym przypadkiem jest zainicjowana na Wspieram.to akcja zbierania funduszy na budowę ikonostasu, dla niezbyt licznej grupy wyznaniowej, jaką stanowi jeden z odłamów prawosławia – staroobrzędowcy. Dzięki wsparciu internetowych darczyńców, możliwe jest też zebranie środków na zakup wózka dla niepełnosprawnej dziennikarki. Dzięki crowdfundingowi, można pomagać też poza granicami swojego kraju – do końca września trwa zbiórka na budowę szkoły w dotkniętym kataklizmem Nepalu. Warto na własną rękę śledzić, co ciekawego oferują ludzie, którzy nie boją się marzyć i pomagać innym. To w końcu dzięki nim, świat ma okazję zmienić się na lepsze.




Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ