Po co działania PRowe inicjatywom społecznym?

Slider_big_smartphone-desk-laptop-technology
PRAKTYCZNE PORADY
16.08.2016
Marzymy, aby nasz przekaz był naturalny i spontaniczny, wieść o inicjatywie niosła się sama, a sponsorzy uderzali drzwiami i oknami. W idealnym świecie pewnie by tak było – jednak w realnej rzeczywistości, szczęściu trzeba trochę pomóc. Nie oznacza to jednak, że mamy sprzedawać duszę, stosować “sztuczki” i “zagrywki,” by w efekcie stać się bardzo rozpoznawalni, ale za to mało wiarygodni. PR jest dla ludzi!   

Jesteśmy zmęczeni ilością przekazów reklamowych, tracimy zaufanie do tych, którzy wiecznie nas do czegoś przekonują, na coś namawiają. Działając społecznie często też pragniemy postawić się w opozycji do tego, co jest strategicznie zaplanowane, obliczone na konkretny efekt, czytaj “zysk”. Z drugiej jednak strony nie sposób prowadzić efektywnej działalności bez udziału i wsparcia innych osób. W jakiś sposób trzeba się z nimi skomunikować i do tego właśnie służą konkretne narzędzia. Tylko od nas zależy, w jaki sposób je wykorzystacie. Zapewniamy Was, że można zrobić to “po ludzku”, jak człowiek do człowieka J 
  

PR to ukryta reklama? 
O ile reklama to bezpośredni środek perswazji mający przekonać potencjalnego odbiorcę do skorzystania z usługi, o tyle działania PR-owe to budowanie długofalowych relacji z grupami potencjalnych odbiorców oraz praca na swój pozytywny wizerunek, który w efekcie przełoży się na zaufanie społeczne i ściągnie na nas uwagę pożądanych osób. Ten drugi cel jest szczególnie ważny w działalności społecznej – z góry pozbawionej zysku, za to stale wymagającej regularnych nakładów finansowych. Czyli po prostu – mądrze poprowadzone działania wizerunkowe to większa szansa na pozyskanie sponsorów i rozwijanie swojej działalności, a w efekcie pomoc większej liczbie osób. Czyż nie o tym marzy każdy społecznik?   

Informacja prasowa i budowanie relacji 
Dzięki prostemu i bezpłatnemu narzędziu, jakim jest informacja prasowa dajemy sobie realne szanse na zaistnienie w szerszym kręgu odbiorców. Rozesłanie maili do różnych redakcji nic nie kosztuje, a w przypadku zainteresowania tematem możemy tylko zyskać. Publikacja nawet na regionalnym (ale poczytnym) portalu zapewni nam dotarcie do znacznie większego grona odbiorców niż jesteśmy w stanie osiągnąć to swoimi kanałami (np. świeżo założonym profilem na fb nową stroną www). Ważne jest jednak, aby dobrze dobrać adresatów komunikatu (można przykładowo prześledzić, kto w danym tytule najczęście publikuje artykuły związane z tematyką naszej działalności). Ponadto ważna jest również forma, w jakiej dostarczamy informacje. Chodzi o to, aby treść komunikatu dla prasy zawierała wszystkie ważne informacje (co, gdzie, kiedy, dla kogo) w krótkiej formie , kontakt do osoby mogącej udzielić więcej informacji oraz zdjęcia, grafiki lub krótkie video przesłane jako załączniki do maila. Im pełniej i prościej przygotujemy dany temat dla dziennikarza, tym większa szansa, że zdecyduje się on na publikację. Kluczowe jest także, aby być dostępnym pod danymi kontaktowymi, które podaliśmy w mailu. Bardzo często nasza dostępność oraz szybkie reagowanie na prośby – np. o dosłanie dodatkowych informacji może zaważyć na tym, że dany temat zostanie opublikowany. Ważne jest również, aby nie zamęczać redakcji prośbami o publikację, za to w przypadku, kiedy ona nastąpi - dobrze jest podziękować dziennikarzowi i obiecać dostarczanie dalszych materiałów. W ten sposób zawiązuje się relacja, która - właściwie budowana - może przerodzić się w stałą współpracę, korzystną dla obu stron.   

Dać się znaleźć 
Tak jak zostało wspomniane na początku – zbudowanie pozytywnego wizerunku to szansa na pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania dla naszej działalności. Czy rzeczywiście ktoś jest w stanie przekazać nam pieniądze tylko dlatego, że przeczytał o nas notatkę w prasie? – zapytacie. Na pewno nie tylko, ale od tego może się zacząć. Kolejnym etapem będzie “sprawdzenie” nas w sieci, czyli próba wyszukania strony www czy profilu na Facebooku. Stąd też bardzo ważne jest, aby informacje które się tam znajdują były aktualne oraz w wyczerpujący sposób przedstawiały cel i charakter naszej działalności. Nie trzeba dwa razy powtarzać, że dane kontaktowe ponownie są tutaj kluczową sprawą.   Podsumowując, działania PR-owe potrzebne są społecznikom po to, aby dać się zauważyć, poznać i zwyczajnie polubić. Im więcej osób dowie się o naszym istnieniu, tym więcej możliwości się przed nami otworzy!