Konkurs_label Logotyp
Zrzut_ekranu_2015-12-28_o_15.15.50

O potrzebie kształcenia przedszkolnego dla dzieci niepełnosprawnych

Pójście do przedszkola stanowi moment przełomowy w życiu dziecka oraz jego rodziców. Jeszcze do niedawna oferta przedszkolna nie była odpowiednio dostosowana dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z różnym stopniem niepełnosprawności, mimo tego, że ustawa o systemie oświaty zapewnia dzieciom niepełnosprawnym i niedostosowanym społecznie możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół. Jednak ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego do przedszkola, w myśl istniejących przepisów, podejmuje dyrektor placówki. Na szczęście, nasz rynek usług edukacyjnych, zmienia się na lepsze, chociaż jest to zmiana zbyt powolna. Nadal brakuje placówek edukacji przedszkolnej o charakterze integracyjnym czy też specjalnym w mniejszych miejscowościach. Dużą rolę przy tworzeniu tego typu inicjatyw odgrywają organizacje pozarządowe, inicjatywy prywatne i oddolne. Takim typem działania jest inicjatywa trzech kobiet, założycielek Akademii Edukacji Montessori „Małpi Gaj” w Poznaniu, przy pomocy ze strony Fundacji Pomocna Mama.

Warto zauważyć, że przedszkole będzie bezpłatne, co na pewno stanowi ważną informację dla rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych. Od stycznia 2016 roku dzieci w wieku od 2,5 do 8 lat zostaną objęte opieką oraz wychowaniem zgodnym z pedagogiką Montessori. Opiera się ona na założeniu, że nie należy tłumić spontaniczności i kreatywności dzieci (czego zaprzeczeniem, według Marii Montessori była szkolna ławka). Ten nurt wychowania akcentuje wszechstronny rozwój fizyczny, psychiczny, emocjonalny i duchowy dzieci. Pomysłodawczynie przedsięwzięcia zapewniają, że w przedszkolu dzieci będą miały wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, jak również fizjoterapeutyczne. Docelowo ma powstać 40 miejsc dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, które będą mogły przebywać na terenie placówki w godzinach od 6 do 18.

Z całą pewnością takie inicjatywy wspierają rodziców i opiekunów, którzy w  bardzo wielu przypadkach zajmują się dziećmi niemalże 24 godziny na dobę. Dzięki przedszkolom specjalnym (integracyjnym) dzieci otrzymują profesjonalną opiekę, dzięki której lepiej się rozwijają. Rodzice i opiekunowie z kolei są nie tylko odciążeni od pewnych obowiązków, ale również mogą rozważyć powrót do pracy zawodowej.

Trzeba zauważyć, że liczba przedszkoli w Polsce wzrasta z każdym rokiem, jednak wciąż oferta dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wydaje się być niewystarczająca. Dlatego tak istotne jest wspieranie oddolnych inicjatyw, które będą promowały rozwój przedszkoli, w których kładzie się nacisk na indywidualne podejście oraz edukację alternatywną.
 


Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ