Konkurs_label Logotyp
Technologie_

Nowe technologie w służbie działań społecznych

Przełomowe odkrycia zmieniają świat nas wszystkich. Smartfony pozwoliły nam cieszyć się dobrodziejstwami internetu, gdziekolwiek jesteśmy, Facebook zmienił sposób opowiadania naszym bliskim o naszej codzienności, a Instagram nauczył, że każdy może zrobić niezłe zdjęcie. Postęp nie omija również organizacji pozarządowych, które coraz częściej potrafią zaprząc nowe technologie do własnych działań.

#komunikacja
Ostatnie lata przyniosły pod tym względem sporo zmian. Nowe sposoby komunikacji zostały wykorzystane w obliczu wyzwań na całym świecie. Społeczności dotknięte katastrofami lub wydarzeniami zagrażającymi życiu mogą błyskawicznie przekazywać informację o swoim statusie, czy potrzebach przy pomocy aplikacji mobilnych, szczególnie tam gdzie dostęp do komputerów nie jest popularny, a smartfon stał się głównym narzędziem do obsługi internetu (m.in. Afryka). NGO w takich społecznościach mogą nie tylko dzięki nim łatwiej współpracować z ludnością, ale i przekazywać im rekomendacje dotyczące zdrowia, schronienia, czy żywienia np. dzieci, równocześnie szybko zbierając dane na temat kontekstu zagrożeń. Takie formy działania poprawiają relacje pomiędzy NGO a odbiorcami ich działań, poprawiają transparentność oraz przyspieszają komunikację i wymianę opinii o skuteczności działań pomiędzy wszystkimi interesariuszami danej organizacji.

#darmowe_rozwiązania
Nowe technologie od wielu lat pozwalają również na tworzenie oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym oraz wielu darmowych narzędzi (od całych systemów operacyjnych tj. Linuks poprzez najpopularniejszą darmową przeglądarkę - Firefox, czy też darmowe programy i aplikacje do obsługi biura lub poczty elektronicznej, np. Libre Office, Thunderbird). Sieć dała również większe możliwości korzystania z tzw. domeny publicznej. czyli zbioru wytworów ludzkiej kreatywności (muzyki, obrazów, czy też nawet projektów domów, oraz narzędzi i urządzeń), z których każdy może do woli skorzystać do swoich celów bez dodatkowych opłat. To ważne nie tylko dla rozwijających się społeczności, ale i dla samych NGO, często borykających się z problemami finansowymi.

#tłum_może_więcej
Rozwój internetu pozwolił również na usprawnienie crowdsourcingu (zbiórki pomysłów, czy dóbr niematerialnych dla wspólnego celu) oraz uproszczenie zbiórek społecznościowych (crowdfundingu). Powstały również nowe formy e-wolontariatu - m.in. Crisis Camp Haiti wsparł poszukiwania zaginionych przyjaciół i rodziny poprzez tworzenie sieci społecznościowych, tworzenie map dotkniętych obszarów oraz inwentaryzację potrzeb osób dotkniętych przez Tsunami. Podobnego wsparcia udzielił również Facebook, pozwalając na szybkie oznaczenie swojego bezpieczeństwa w przypadku zagrożenia np. terrorystycznego, czy katastrofy naturalnej.

#tradycja_vs_nowoczesność
To, czy NGO korzystają z tzw. nowych technologii i rozwiązań zależy od samej organizacji i jej celu. Organizacje skupiające seniorów niezbyt często korzystają z rozwiązań oferowanych przez nowe technologie, a raczej wykorzystują dobrze znane rozwiązania takie jak tablica ogłoszeń, poczta tradycyjna, wspólne pisanie wniosków, komunikacja telefoniczna, czy też tradycyjna zbiórka publiczna, wymienia Jan Karpierz ze szczecińskiego Sektora 3 - Centrum Wspierania Organizacji. 

#pokolenie_internetu
Z drugiej strony istnieją też organizacje, które na bieżąco wykorzystują technologie, ze względu na stan wiedzy i przyzwyczajenia do technologii. Młodzi ludzie czują się nieswojo bez internetu w smartfonie - dla nich jedną z podstawowych form kontaktu jest aplikacja Messenger czy WhatsApp, do współdzielenia plików używają Dropboxa, a także chętnie korzystają z wielu innych aplikacji na telefon. Damian Lachowski ze stowarzyszenia Lepszy Szczecin dodaje, że to znacznie przyspiesza pracę i ułatwia komunikację wśród najczęściej na co dzień zabieganych członków zespołu.

Technologia jest coraz częściej i coraz szerzej wykorzystywana w organizacjach, jednak za każdym razem jest to dostosowane do indywidualnych potrzeb każdej z organizacji. Bo jeśli dla danego stowarzyszenia wygodniej i efektywniej jest wykorzystywać tylko SMSy przy komunikacji wewnętrznej zamiast bardziej skomplikowanych aplikacji, to po co to zmieniać? - dodaje Jan Karpierz.

#w_służbie_NGO
Technologie również zmieniły same organizacje. Posiadanie własnej wizytówki www, czy popularnego fanpage’a to już dawno nie lot w kosmos, a narzędzie w powszechnym użyciu, a nierzadko działacze posługują się coraz ciekawszymi rozwiązaniami informatycznymi, podkreśla Damian Lachowski (Lepszy Szczecin). Jan Karpierz (Sektor 3) dodaje, że technologia ułatwiła wiele aspektów związanych z działaniem i prowadzeniem NGO, na przykład poprzez systemy szybkich przelewów wykorzystywane do przekazywania dotacji przez stronę www (np. Paypal czy Moneybookers), aplikacje i strony skierowane stricte do organizacji pozarządowych, stały dostęp do dokumentów online nawet z poziomu telefonu, czy też telekonferencje dające możliwość prowadzenia rozmów bez wychodzenia zza biurka (webinaria, e-learning, praca projektowa). Przy aktualnie tak gigantycznych możliwościach jedynym ograniczeniem pozostaje nasza wyobraźnia.

#przyszłość_technologiczna_NGO
Ze względu na błyskawiczny rozwój technologii trudno dokładnie przewidzieć, co jeszcze wykorzystają NGO do swojej działalności w najbliższych latach. Jedno jest pewno - każde nowe rozwiązanie będzie obserwowane i testowanie pod względem użyteczności przez wiele z nich. Jan Karpierz z Sektora 3 przewiduje, że najpopularniejsze w najbliższych latach mogą być technologie prowadzące do lepszego wykorzystania zdalnej pomocy - np. organizacje z drukarkami 3D produkujące dla swoich podopiecznych np. protezy, czy też codzienne wykorzystanie aplikacji telefonicznych do mierzenia i monitorowania poziomu cukru we krwi, jak również wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej w pracy z podopiecznymi.  Damian Lachowski dodaje, że wśród najważniejszych trendów związanych z nowymi technologiami na najbliższe lata są dostęp do danych publicznych i networking. Te pierwsze dają solidny fundament pod analizowanie rzeczywistości i bazowanie na faktach - szczególnie ważne w dobie manipulacji przekazów przez koncerny medialne, a zadaniem drugich jest ułatwienie działania i wzmacnianie efektu synergii zespołów do zadań społecznych.

#TechKluby_i_inni
O tematach technologicznych w służbie NGO można też dowiedzieć się na początku każdego miesiąca na cyklicznych spotkaniach pod nazwą TechKlub, które poruszają kwestie wykorzystania nowych technologii w trzecim sektorze. Biorą w nich udział przedstawiciele organizacji pozarządowych, biznesu, nauki i administracji. Miasta, które organizują TechKluby to obecnie Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Toruń, Olsztyn, Rzeszów, Koszalin, Szczecin, Białystok, Suwałki, Zielona Góra, Gliwice, Kielce, Lublin, Łódź). 

Sieć TechKlubów to inicjatywa programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pt. „Nowe Technologie Lokalnie”. Ich koordynatorem jest Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. W każdą pierwszą środę miesiąca NGOsy, przedstawiciele lokalnego biznesu, samorządu czy świata nauki rozmawiają na temat technologii i tego jak można je wykorzystywać, aby praca we własnej organizacji stawała się lepsza i wydajniejsza. Podstawą TechKlubów jest wzajemna inspiracja i współpraca ich uczestników oraz networking pomiędzy przedstawicielami tych środowisk.
Dla nowinek i sposobów ich wykorzystywania oraz pozyskiwania na nie środków warto również śledzić portale http://technologie.ngo.pl/ oraz http://www.technologielokalnie.pl/ 
Źródeł wiedzy jest wiele - nic tylko działać!



Jak zorganizować wspólną, zieloną przestrzeń?

TO DZIAŁA
Kawałek zieleni cieszy każdego, kiedy możliwości są skromne staramy się o zielony parapet, ukwiecony balkon, donice na tarasie. Nawet jeśli nie mieszkamy w domu z ogródkiem czasem pojawia się szansa na zieloną przestrzeń. Tyle, że wspólną, a to zawsze trochę wyzwanie, szczególnie jeśli nie znamy za dobrze swoich sąsiadów. Nie ma jednak rzeczy ni...
WIĘCEJ
Latest_square_summer-still-life-daisies-yellow

Dobre wrażenie

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka. Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie, jest wyjątkowo krótki. Niektóre badania wskazują na to, że mieści się on w 11 sekundach...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-541523

8 porad jak dobrze wykorzystać wakacje

PRAKTYCZNE PORADY
Społecznik też człowiek i odpocząć musi. Osoby bardzo aktywne, które wiele swoich działań i uwagi kierują na innych, często mają problem z odpoczynkiem. Ale przecież sposobów na spędzenie wakacji jest mnóstwo, trzeba tylko znaleźć odpowiedni dla siebie. Nie podpowiadamy pięknych miejsc na urlop, bo takich poradników jest wiele, ale mamy kilka pr...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-297755
Latest_square_spvi_zwyciezcy-1

Podsumowanie VI edycji "Spółdzielni Pomysłów"

TO DZIAŁA
VI edycja „Spółdzielni Pomysłów” za nami. Kilka dni temu poznaliśmy zwycięskie projekty. Zostały nimi: ”Alchemia Czasu. 660 lat historii Krzepic” (bit.ly/2uBkLa6) autorstwa Radosława Hermana , „Nasz Tajemniczy Ogród” (bit.ly/2tDoLpg) , który stworzył Adam Bąk  oraz „Bezpieczna Przystań” (bit.ly/2...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-493521

Wakacje dla małych odkrywców

TO DZIAŁA
Wakacje to taki fajny czas, kiedy dzieci niekoniecznie są podzielone na grupy ze względu na wiek, starsze bawią się z młodszymi i wiele od siebie uczą. Postarajmy się zachęcać dzieci do wspólnych zabaw i odkrywania świata w zróżnicowanych wiekowo grupach, do czego nie mają okazji w naszym systemi...
WIĘCEJ
Latest_square_5

MISZ-MASZ-społeczne koło muzyczno-artystyczne dla dzieci niepełnosprawnych

TO DZIAŁA
Często znalezienie pasji wcale nie jest takie łatwe, jak się może wydawać. W końcu nikt nie wie od razu w czym jest dobry, albo co tak naprawdę go interesuje. Konieczne jest próbowanie i otwartość na to co nowe i nieznane. Jednak, gdy już to swoje hobby odnajdziemy, wtedy zazwyczaj chcemy mu się ...
WIĘCEJ