Konkurs_label Logotyp
Kaboompics.com_young_woman_thinking_with_pen_while_working_-_studying_at_her_desk__1_

Nie tylko granty. Jak zdobyć pieniądze na działania lokalne?

Skąd wziąć pieniądze na działalność organizacji? Według badań Stowarzyszenia Klon/Jawor1 jedne z głównych źródeł finansowania fundacji i stowarzyszeń to środki rządowe i samorządowe oraz wsparcie od zagranicznych organizacji pozarządowych. Małym organizacjom i grupom nieformalnym nierzadko trudno jest się odnaleźć w gąszczu dokumentów i procedur. Tylko nieliczni opanowali łączenie misji z posługiwaniem się specyficzną, urzędniczą nomenklaturą. Szczególnie trudno jest uzyskać dofinansowanie na inicjatywy lokalne, o małym zasięgu, nietypowe. Niestety, często projekty, na które nie udało się zdobyć grantu nie zostają zrealizowane.

Wiele organizacji posiada fantastyczne zasoby: aktywną społeczność, zaangażowanych wolontariuszy, ale nie posiada własnych pieniędzy, zapewniających jej stabilność i ciągłość działań. Odpowiedzią na ten problem może być wykorzystanie narzędzi fundraisingowych. Fundraising to planowe, etyczne i skuteczne zbieranie pieniędzy, które mają służyć dobru wspólnemu.Do narzędzi fundraisingowych należą m.in.: aukcje, loterie, charytatywne smsy, kampanie listowne, telefundraising, wpłaty przez internet, a także zbieranie składek członkowskich, odpłatna działalność statutowa czy prowadzona przez organizację działalność gospodarcza. Jeżeli myślimy o przeprowadzeniu kampanii fundraisingowej, aspekt lokalności może być dużym atutem. Najważniejszy jest bowiem cel – im bliższy i bardziej zrozumiały dla potencjalnych darczyńców, tym lepiej. Dużo łatwiej skrzyknąć grupę ludzi i namówić ich do wyremontowania pobliskiego, zdewastowanego placu zabaw, niż do wsparcia organizacji działającej na rzecz praw człowieka w odległym kraju. Formułując cele, wokół których będziemy budować naszą kampanię, należy zaakcentować, co zmieni się w otoczeniu darczyńcy, jeśli wesprze inicjatywę swoim czasem, pieniędzmi lub usługami. Bo fundraising to nie zawsze zbieranie pieniędzy. Dużo bardziej wartościowy może się okazać czas, jaki mieszkańcy zechcą poświęcić na rozwijanie danej inicjatywy, dary rzeczowe, czy szczególne umiejętności lub kontakty uczestników przedsięwzięcia.



Jakie narzędzia mogą sprawdzić się w przypadku działań lokalnych? Warto pomyśleć o zbiórkach publicznych. Pod tym pojęciem kryje się m.in.: zbieranie pieniędzy do puszki, sprzedaż cegiełek czy zbiórki darów rzeczowych. Pamiętajmy jednak, że organizowanie takiej zbiórki jest regulowane specjalną ustawą, z którą należy się dokładnie zapoznać. Należy również posiadać zgodę odpowiedniego przedstawiciela administracji publicznej. To od nas zależy jaki kształt przybierze zbiórka. Nie ma co jednak liczyć na pokaźny zysk, jeżeli nasze działania ograniczymy do rozstawienia kilku samotnych skarbonek w supermarketach i kościołach. Zbiórkę warto połączyć z lokalna imprezą – koncertem, festynem, urodzinami miasta i zaprosić do współpracy wolontariuszy, np. uczniów pobliskiej szkoły (muszą mieć ukończone 16 lat). Można też zorganizować wydarzenie o bardziej doniosłym charakterze i zaprosić lokalną społeczność na imprezę dobroczynną np. charytatywny koncert, bal, aukcję albo wydarzenie sportowe. Zysk z takiej imprezy, przeznaczany jest na określony z góry, ważny społecznie cel. Organizacja takiego przedsięwzięcia to duże wyzwanie – warto zaangażować w nie przedstawicieli lokalnego biznesu i samorząd. A może w naszej miejscowości urodził się znany aktor lub sportowiec, który chciałby wesprzeć nas w działaniach promocyjnych?

Kolejną metodą, jest przeprowadzenie kampanii zachęcającej do odpisania od rocznego podatku 1%. Dotyczy to jednak tylko tych organizacji, które posiadają status Organizacji Pożytku Publicznego. Jest to dobra okazja do wypromowania swojej organizacji, pokazania zalet i pochwalenia się dokonaniami. Zawsze pamiętajmy też, aby dbać o wiarygodność i transparentność swojej organizacji. Publikacja sprawozdań finansowych to nie tylko obowiązek, to też doskonała możliwość pokazania darczyńcom jak efektywnie zarządzamy organizacją i powierzonymi nam pieniędzmi. Narzędzia fundrasingowe są bardzo różnorodne, ale dostosowanie ich do specyfiki organizacji to już połowa sukcesu!

Magdalena Przygońska

http://www.ngo.pl/PodstawoweFakty_2012_raport/ebook/content/PodstawoweFaktyNGO_2012_KlonJawor_raport.pdf
2 Za Polskim Stowarzyszeniem Fundraisingu    


Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ