Konkurs_label Logotyp
Zrzut_ekranu_2016-05-10_o_15.20.59

Media społecznościowe dla inicjatyw społecznych – w jakich kanałach warto je promować?

„Jeśli czegoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje.“ To tylko śmieszne powiedzenie, ale koniec końców większość z nas coraz więcej informacji czerpie z mediów społecznościowych. O ile jeszcze nie tak dawno, Facebook czy Instagram kojarzyły nam się wyłącznie z życiem towarzyskim, obecnie są to miejsca, które przekierowują nas do odwiedzania innych stron w internecie - związanych z życiem publicznym, społecznym, zawodowym. Przypomnijcie sobie teraz jakąś ciekawą inicjatywę, akcję charytatywną czy kampanię, która stała się bardzo popularna i przyciągnęła również Wasze zainteresowanie. Macie to? A teraz zastanówcie się, gdzie po raz pierwszy o niej przeczytaliście? Prawdopodobnie w większości przypadków Waszą odpowiedzią będzie – Facebook, Instagram lub Twitter.   

Co mogą dać nam media społecznościowe?

Przede wszystkim, darmowy i szybki kontakt z dużą grupą odbiorców. Nie potrzebujemy specjalistycznych umiejętności, aby założyć profile w różnych serwisach – one same przeprowadzą nas krok po kroku po procesie rejestracji konta. Informacje o swoich działaniach możemy zamieszczać tak często jak chcemy (oczywiście w granicach rozsądku), a to, w jakiej formie bedziemy się komunikować zależy tylko od naszej kreatywności i pomysłowości. Jako autorzy swojej inicjatywy jesteśmy najcenniejszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, co szczególnie przyda się w nawiązywaniu relacji ze społecznością. Media społecznościowe pozwalają nam na stałą interakcję z odbiorcami. Każdy zainteresowany może w prosty sposób zapytać nas o wszelkie szczegóły, czy zaoferować pomoc, a my od razu możemy odpowiedzieć. Oprócz braku kosztów, łatwej dostępności i możliwość natychmiastowego kontaktu z odbiorcami to jedna z największych zalet obecności w mediach społecznościowych. Nie ma chyba prostszej i szybszej metody (oczywiście poza kontaktem bezpośrednim) na uzyskanie informacji zwrotnej na temat naszych działań.  

Obecność na Facebooku czy Twitterze to również dobry sposób na przedstawienie naszego projektu czy oddolnej inicjatywy mediom. Poszukujący ciekawych tematow dziennikarz lokalnej gazety lub telewizji, może być zainteresowany realizacją materiału na temat, tego co dzieje się w danej okolicy. 
 

Jakich narzędzi użyć?

Do aktywnej obecności w mediach społecznościowych nie potrzeba osobnego budżetu, ani wsparcia z zewnątrz. Wszystko zależy od nas, a komunikacja z odbiorcami spoczywa w naszych rękach... Tylko od czego zacząć ? Po pierwsze od dobrego doboru serwisów, które maja nam pomóc w rozpropagowaniu naszego projektu. Jeśli nasza inicjatywa nie zakłada żadnego działania dającego efekty wizualne, nie ma sensu prowadzić konta na Instagramie gdyż zwyczajnie nie będziemy posiadali materiałów, które można by tam zamieszczać.  Podobnie jest z wykorzystaniem YouTube‘a. Do komunikacji potrzebujemy tam autorskiego materiału video. Zanim więc postanowimy pojawić się w tym serwisie, warto się zastanowić czy rzeczywiście jesteśmy w stanie nakręcić i opracować odpowiedniej jakości filmy, które wypromują naszą inicjatywę.
   

Do dzieła!

Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, przeanalizujmy cele, jakie chcemy osiagnąć, grupę, do której chcemy trafić i dostępność materiałów do komunikacji. Nie chodzi przecież o to, aby całe dnie poświęcać na poszukiwanie tzw. contentu, nie mając czasu na faktyczną działalność. Jeśli poświęcimy parę chwil na udzielenie sobie przemyślanych odpowiedzi na powyższe pytania, prowadzenie komunikacji przestanie być dla nas niewiadomą, a plan działań „stworzy się“ sam. 
 

A oto mała ściągawka na temat specyfiki kilku wybranych serwisów:  

· 
Facebook – wizytówka, która może funkcjonować zamiast strony internetowej, a także przekierowywać do naszych profili w innych serwisach; tu bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie aktualności na temat naszego projektu;
 

· Instagram – szybki sposób na rozpropagowanie estetycznych materiałów wizualnych. Filtry i narzędzia do obróbki zdjęć pomogą poprawić jakość materiałów, które później możemy z powodzeniem wykorzystywać w innych mediach, np. na Facebooku;  

· YouTube – nasza prywatna „telewizja“;  

· LikedIn – serwis dla profesjonalistów, którego główną zaletą jest możliwość tworzenia wirtualnego CV. Doskonale sprawdzi się, jeśli poszukujemy
współpracowników z bardzo konkretnymi umiejętnościami czy wolontariuszy:

· 
Twitter – sprawdza się w przekazywaniu krótkich informacji, które mają szybko dotrzeć do wielu osob.
 

· Blog – dobry sposób na przedstawianie bardziej szczegółowych informacji na temat projektu oraz zaprezentowanie szerszego kontekstu naszych działań. Blogi są wykorzystywane także do budowania eksperckiego wizerunku w danej dziedzinie.    


Jak zorganizować wspólną, zieloną przestrzeń?

TO DZIAŁA
Kawałek zieleni cieszy każdego, kiedy możliwości są skromne staramy się o zielony parapet, ukwiecony balkon, donice na tarasie. Nawet jeśli nie mieszkamy w domu z ogródkiem czasem pojawia się szansa na zieloną przestrzeń. Tyle, że wspólną, a to zawsze trochę wyzwanie, szczególnie jeśli nie znamy za dobrze swoich sąsiadów. Nie ma jednak rzeczy ni...
WIĘCEJ
Latest_square_summer-still-life-daisies-yellow

Dobre wrażenie

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka. Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie, jest wyjątkowo krótki. Niektóre badania wskazują na to, że mieści się on w 11 sekundach...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-541523

8 porad jak dobrze wykorzystać wakacje

PRAKTYCZNE PORADY
Społecznik też człowiek i odpocząć musi. Osoby bardzo aktywne, które wiele swoich działań i uwagi kierują na innych, często mają problem z odpoczynkiem. Ale przecież sposobów na spędzenie wakacji jest mnóstwo, trzeba tylko znaleźć odpowiedni dla siebie. Nie podpowiadamy pięknych miejsc na urlop, bo takich poradników jest wiele, ale mamy kilka pr...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-297755
Latest_square_spvi_zwyciezcy-1

Podsumowanie VI edycji "Spółdzielni Pomysłów"

TO DZIAŁA
VI edycja „Spółdzielni Pomysłów” za nami. Kilka dni temu poznaliśmy zwycięskie projekty. Zostały nimi: ”Alchemia Czasu. 660 lat historii Krzepic” (bit.ly/2uBkLa6) autorstwa Radosława Hermana , „Nasz Tajemniczy Ogród” (bit.ly/2tDoLpg) , który stworzył Adam Bąk  oraz „Bezpieczna Przystań” (bit.ly/2...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-493521

Wakacje dla małych odkrywców

TO DZIAŁA
Wakacje to taki fajny czas, kiedy dzieci niekoniecznie są podzielone na grupy ze względu na wiek, starsze bawią się z młodszymi i wiele od siebie uczą. Postarajmy się zachęcać dzieci do wspólnych zabaw i odkrywania świata w zróżnicowanych wiekowo grupach, do czego nie mają okazji w naszym systemi...
WIĘCEJ
Latest_square_5

MISZ-MASZ-społeczne koło muzyczno-artystyczne dla dzieci niepełnosprawnych

TO DZIAŁA
Często znalezienie pasji wcale nie jest takie łatwe, jak się może wydawać. W końcu nikt nie wie od razu w czym jest dobry, albo co tak naprawdę go interesuje. Konieczne jest próbowanie i otwartość na to co nowe i nieznane. Jednak, gdy już to swoje hobby odnajdziemy, wtedy zazwyczaj chcemy mu się ...
WIĘCEJ