Konkurs_label Logotyp
Zrzut_ekranu_2016-05-10_o_15.20.59

Media społecznościowe dla inicjatyw społecznych – w jakich kanałach warto je promować?

„Jeśli czegoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje.“ To tylko śmieszne powiedzenie, ale koniec końców większość z nas coraz więcej informacji czerpie z mediów społecznościowych. O ile jeszcze nie tak dawno, Facebook czy Instagram kojarzyły nam się wyłącznie z życiem towarzyskim, obecnie są to miejsca, które przekierowują nas do odwiedzania innych stron w internecie - związanych z życiem publicznym, społecznym, zawodowym. Przypomnijcie sobie teraz jakąś ciekawą inicjatywę, akcję charytatywną czy kampanię, która stała się bardzo popularna i przyciągnęła również Wasze zainteresowanie. Macie to? A teraz zastanówcie się, gdzie po raz pierwszy o niej przeczytaliście? Prawdopodobnie w większości przypadków Waszą odpowiedzią będzie – Facebook, Instagram lub Twitter.   

Co mogą dać nam media społecznościowe?

Przede wszystkim, darmowy i szybki kontakt z dużą grupą odbiorców. Nie potrzebujemy specjalistycznych umiejętności, aby założyć profile w różnych serwisach – one same przeprowadzą nas krok po kroku po procesie rejestracji konta. Informacje o swoich działaniach możemy zamieszczać tak często jak chcemy (oczywiście w granicach rozsądku), a to, w jakiej formie bedziemy się komunikować zależy tylko od naszej kreatywności i pomysłowości. Jako autorzy swojej inicjatywy jesteśmy najcenniejszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, co szczególnie przyda się w nawiązywaniu relacji ze społecznością. Media społecznościowe pozwalają nam na stałą interakcję z odbiorcami. Każdy zainteresowany może w prosty sposób zapytać nas o wszelkie szczegóły, czy zaoferować pomoc, a my od razu możemy odpowiedzieć. Oprócz braku kosztów, łatwej dostępności i możliwość natychmiastowego kontaktu z odbiorcami to jedna z największych zalet obecności w mediach społecznościowych. Nie ma chyba prostszej i szybszej metody (oczywiście poza kontaktem bezpośrednim) na uzyskanie informacji zwrotnej na temat naszych działań.  

Obecność na Facebooku czy Twitterze to również dobry sposób na przedstawienie naszego projektu czy oddolnej inicjatywy mediom. Poszukujący ciekawych tematow dziennikarz lokalnej gazety lub telewizji, może być zainteresowany realizacją materiału na temat, tego co dzieje się w danej okolicy. 
 

Jakich narzędzi użyć?

Do aktywnej obecności w mediach społecznościowych nie potrzeba osobnego budżetu, ani wsparcia z zewnątrz. Wszystko zależy od nas, a komunikacja z odbiorcami spoczywa w naszych rękach... Tylko od czego zacząć ? Po pierwsze od dobrego doboru serwisów, które maja nam pomóc w rozpropagowaniu naszego projektu. Jeśli nasza inicjatywa nie zakłada żadnego działania dającego efekty wizualne, nie ma sensu prowadzić konta na Instagramie gdyż zwyczajnie nie będziemy posiadali materiałów, które można by tam zamieszczać.  Podobnie jest z wykorzystaniem YouTube‘a. Do komunikacji potrzebujemy tam autorskiego materiału video. Zanim więc postanowimy pojawić się w tym serwisie, warto się zastanowić czy rzeczywiście jesteśmy w stanie nakręcić i opracować odpowiedniej jakości filmy, które wypromują naszą inicjatywę.
   

Do dzieła!

Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, przeanalizujmy cele, jakie chcemy osiagnąć, grupę, do której chcemy trafić i dostępność materiałów do komunikacji. Nie chodzi przecież o to, aby całe dnie poświęcać na poszukiwanie tzw. contentu, nie mając czasu na faktyczną działalność. Jeśli poświęcimy parę chwil na udzielenie sobie przemyślanych odpowiedzi na powyższe pytania, prowadzenie komunikacji przestanie być dla nas niewiadomą, a plan działań „stworzy się“ sam. 
 

A oto mała ściągawka na temat specyfiki kilku wybranych serwisów:  

· 
Facebook – wizytówka, która może funkcjonować zamiast strony internetowej, a także przekierowywać do naszych profili w innych serwisach; tu bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie aktualności na temat naszego projektu;
 

· Instagram – szybki sposób na rozpropagowanie estetycznych materiałów wizualnych. Filtry i narzędzia do obróbki zdjęć pomogą poprawić jakość materiałów, które później możemy z powodzeniem wykorzystywać w innych mediach, np. na Facebooku;  

· YouTube – nasza prywatna „telewizja“;  

· LikedIn – serwis dla profesjonalistów, którego główną zaletą jest możliwość tworzenia wirtualnego CV. Doskonale sprawdzi się, jeśli poszukujemy
współpracowników z bardzo konkretnymi umiejętnościami czy wolontariuszy:

· 
Twitter – sprawdza się w przekazywaniu krótkich informacji, które mają szybko dotrzeć do wielu osob.
 

· Blog – dobry sposób na przedstawianie bardziej szczegółowych informacji na temat projektu oraz zaprezentowanie szerszego kontekstu naszych działań. Blogi są wykorzystywane także do budowania eksperckiego wizerunku w danej dziedzinie.    


Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ