Konkurs_label Logotyp
Zrzut_ekranu_2016-05-10_o_15.20.59

Media społecznościowe dla inicjatyw społecznych – w jakich kanałach warto je promować?

„Jeśli czegoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje.“ To tylko śmieszne powiedzenie, ale koniec końców większość z nas coraz więcej informacji czerpie z mediów społecznościowych. O ile jeszcze nie tak dawno, Facebook czy Instagram kojarzyły nam się wyłącznie z życiem towarzyskim, obecnie są to miejsca, które przekierowują nas do odwiedzania innych stron w internecie - związanych z życiem publicznym, społecznym, zawodowym. Przypomnijcie sobie teraz jakąś ciekawą inicjatywę, akcję charytatywną czy kampanię, która stała się bardzo popularna i przyciągnęła również Wasze zainteresowanie. Macie to? A teraz zastanówcie się, gdzie po raz pierwszy o niej przeczytaliście? Prawdopodobnie w większości przypadków Waszą odpowiedzią będzie – Facebook, Instagram lub Twitter.   

Co mogą dać nam media społecznościowe?

Przede wszystkim, darmowy i szybki kontakt z dużą grupą odbiorców. Nie potrzebujemy specjalistycznych umiejętności, aby założyć profile w różnych serwisach – one same przeprowadzą nas krok po kroku po procesie rejestracji konta. Informacje o swoich działaniach możemy zamieszczać tak często jak chcemy (oczywiście w granicach rozsądku), a to, w jakiej formie bedziemy się komunikować zależy tylko od naszej kreatywności i pomysłowości. Jako autorzy swojej inicjatywy jesteśmy najcenniejszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, co szczególnie przyda się w nawiązywaniu relacji ze społecznością. Media społecznościowe pozwalają nam na stałą interakcję z odbiorcami. Każdy zainteresowany może w prosty sposób zapytać nas o wszelkie szczegóły, czy zaoferować pomoc, a my od razu możemy odpowiedzieć. Oprócz braku kosztów, łatwej dostępności i możliwość natychmiastowego kontaktu z odbiorcami to jedna z największych zalet obecności w mediach społecznościowych. Nie ma chyba prostszej i szybszej metody (oczywiście poza kontaktem bezpośrednim) na uzyskanie informacji zwrotnej na temat naszych działań.  

Obecność na Facebooku czy Twitterze to również dobry sposób na przedstawienie naszego projektu czy oddolnej inicjatywy mediom. Poszukujący ciekawych tematow dziennikarz lokalnej gazety lub telewizji, może być zainteresowany realizacją materiału na temat, tego co dzieje się w danej okolicy. 
 

Jakich narzędzi użyć?

Do aktywnej obecności w mediach społecznościowych nie potrzeba osobnego budżetu, ani wsparcia z zewnątrz. Wszystko zależy od nas, a komunikacja z odbiorcami spoczywa w naszych rękach... Tylko od czego zacząć ? Po pierwsze od dobrego doboru serwisów, które maja nam pomóc w rozpropagowaniu naszego projektu. Jeśli nasza inicjatywa nie zakłada żadnego działania dającego efekty wizualne, nie ma sensu prowadzić konta na Instagramie gdyż zwyczajnie nie będziemy posiadali materiałów, które można by tam zamieszczać.  Podobnie jest z wykorzystaniem YouTube‘a. Do komunikacji potrzebujemy tam autorskiego materiału video. Zanim więc postanowimy pojawić się w tym serwisie, warto się zastanowić czy rzeczywiście jesteśmy w stanie nakręcić i opracować odpowiedniej jakości filmy, które wypromują naszą inicjatywę.
   

Do dzieła!

Rozpoczynając działania w mediach społecznościowych, przeanalizujmy cele, jakie chcemy osiagnąć, grupę, do której chcemy trafić i dostępność materiałów do komunikacji. Nie chodzi przecież o to, aby całe dnie poświęcać na poszukiwanie tzw. contentu, nie mając czasu na faktyczną działalność. Jeśli poświęcimy parę chwil na udzielenie sobie przemyślanych odpowiedzi na powyższe pytania, prowadzenie komunikacji przestanie być dla nas niewiadomą, a plan działań „stworzy się“ sam. 
 

A oto mała ściągawka na temat specyfiki kilku wybranych serwisów:  

· 
Facebook – wizytówka, która może funkcjonować zamiast strony internetowej, a także przekierowywać do naszych profili w innych serwisach; tu bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie aktualności na temat naszego projektu;
 

· Instagram – szybki sposób na rozpropagowanie estetycznych materiałów wizualnych. Filtry i narzędzia do obróbki zdjęć pomogą poprawić jakość materiałów, które później możemy z powodzeniem wykorzystywać w innych mediach, np. na Facebooku;  

· YouTube – nasza prywatna „telewizja“;  

· LikedIn – serwis dla profesjonalistów, którego główną zaletą jest możliwość tworzenia wirtualnego CV. Doskonale sprawdzi się, jeśli poszukujemy
współpracowników z bardzo konkretnymi umiejętnościami czy wolontariuszy:

· 
Twitter – sprawdza się w przekazywaniu krótkich informacji, które mają szybko dotrzeć do wielu osob.
 

· Blog – dobry sposób na przedstawianie bardziej szczegółowych informacji na temat projektu oraz zaprezentowanie szerszego kontekstu naszych działań. Blogi są wykorzystywane także do budowania eksperckiego wizerunku w danej dziedzinie.    


Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ