Konkurs_label Logotyp
Kaboompics.com_colored_pencils_in_open_box

Jak skutecznie pozyskiwać pieniądze na realizację inicjatyw społecznych?

Skuteczne pozyskanie finansowania dla pomysłów polepszających jakość życia małych społeczności w dużej mierze zależy od współpracy z lokalnymi partnerami. Zanim rozpoczniemy poszukiwanie funduszy, sprawdźmy, jaką część naszego pomysłu da się zrealizować bezgotówkowo. Na tym etapie kluczowe jest dotarcie z informacją do sąsiadów, bliższych oraz dalszych znajomych.            

Jeżeli już w pełni wykorzystamy potencjał lokalnej społeczności, a do realizacji inicjatywy droga wciąż daleka, sięgnijmy po pieniądze ze źródeł zewnętrznych. Możemy postarać się o wpisanie projektu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy lub miasta. W 2011 roku Sopot jako pierwsze miasto zdecydował się na wydzielenie części budżetu o którego wydatkowaniu zadecydowali mieszkańcy składając własne projekty i wybierając w głosowaniu najlepsze z nich do realizacji. Od tamtego czasu budżety obywatelskie pojawiły się w niemal wszystkich większych polskich miastach, a ich kwoty  są zwiększane z każdym rokiem. W małych miejscowościach warto złożyć wniosek o dofinansowane u Lokalnych Grup Działania (LGD), których obecnie działa w Polsce ponad 300. Są one finansowane z Funduszy Europejskich i obejmują swoim zasięgiem wszystkie gminy wiejskie i miejsko-wiejskie. Należy jednak sprawdzić, czy proponowana inicjatywa mieści się w ramach statutowych najbliższego nam stowarzyszenia LGD.
           



Coraz częściej pomysłodawcy inicjatywy, poszukując pieniędzy wychodzą poza społeczność, do której ich projekty są kierowane. Dobrym pomysłem próbują zdobyć uznanie wśród użytkowników internetu, przedstawiając swoje projekty na portalach crowdfundingowych lub korzystając z innych form publicznych zbiórek pieniędzy, wykorzystując do promocji media społecznościowe.

Inną drogą pozyskania środków na realizację swojego pomysłu jest sięgnięcie po granty oferowane w ramach II edycji konkursu „Spółdzielnia pomysłów“. Organizatorzy doceniają w nim zaangażowanie społecznikowskie i dają możliwość pozyskania środków na sfinansowanie 3 najlepszych projektów integrujących lokalne społeczności. Aby wziąć udział w rywalizacji, należy stworzyć projekt inicjatywy społecznej, zaangażować w nią innych i najpóźniej do 3 maja zgłosić swój pomysł TUTAJ. Jeżeli zastanawiasz się, w jakiej formie zaprezentować swój pomysł, sprawdź koniecznie, jak wyglądały projekty zgłoszone przez zwycięzców pierwszej edycji konkursu: “Domowa Piekarnia”, “Sąsiedzkie Tulipany” i “Kamishibai - Papierowy Teatr“.
 
Równolegle do zgłaszania projektów, odbywa się głosowanie publiczności, która dokonuje wyboru najciekawszych inicjatyw. O awansie do finałowego etapu konkursu decyduje liczba głosów oddanych na poszczególne projekty w internetowym głosowaniu. W finale Jury obraduje nad trzydziestoma propozycjami wyłonionymi przez internautów i dwóm projektom z tzw. dziką kartą, przyznaną przez jurorów. Spośród nich wybiera 3 zwycięskie inicjatywy, które poznamy 22 maja. Zostaną one nagrodzone grantami w wysokości do 10 000 złotych i powinny zostać zrealizowane do 12 października 2015 r.  






Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ