Konkurs_label Logotyp
Team-386673_1280

Jak prowadzić skuteczną zbiórkę funduszy przez internet?

 Jak prowadzić skuteczną zbiórkę funduszy przez internet? Wywiad z Marcinem Galickim, CEO Wspieram.to (platformy zajmującej się crowdfundingiem)

  1.   Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding (ang. finansowanie przez tłum) to innowacyjna forma finansowania różnego rodzaju nawet najbardziej szalonych projektów przez istniejącą lub dopiero tworzoną społeczność zgromadzoną wokół pomysłodawców (osób indywidualnych, organizacji lub nawet firm). Budżet przedsięwzięcia jest zasilany poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane zarówno samym projektem, jak i otrzymaniem nagród za jego wsparcie.  

2.  
Skąd u Was pomysł na właśnie taką platformę?
 

Zafascynowany kulturą współpracy, crowdsourcingiem oraz finansowaniem społecznościowym na świecie, postanowiłem zaszczepić tę ideę w Polsce i stworzyć pierwszy w pełni profesjonalny serwis umożliwiający zbiórki - dla kreatywnych przez koordynowany zespół kreatywny. Wierzyłem że da się połączyć funkcjonalność i intuicyjność serwisu niczym nie odbiegającą od amerykańskich odpowiedników i zgromadzić grupę zaangażowanych fachowców, którzy z powodzeniem rozpoczną propagowanie w Polsce tej formy finansowania ciekawych konceptów. Udało się, o czym świadczą nie tylko statystyki ale również i rosnąca sympatia naszych użytkowników, którzy na przestrzeni trzech lat naszej działalności stworzyli niezwykle zaangażowaną, aktywną społeczność.

3.   Od czego należy zacząć, aby przeprowadzić udaną zbiórkę?

Każde zwycięstwo wymaga przygotowań i dlatego przed rozpoczęciem warto zebrać zespół do pomocy. Oprócz okresu przygotowania, sama kampania trwa od 30 do 60 dni, a więc warto podzielić się pracą. Równocześnie to niewiele czasu na zebranie lub rozszerzenie społeczności, dlatego też gromadzenie fanów i potencjalnych wspierających warto rozpocząć odpowiednio wcześniej. Jeśli projekt ma już gotową bazę wspierających (Waszych wielbicieli, czytelników, graczy etc.) w pierwszych dniach,  to znacznie ułatwia zebranie środków. Dla przykładu twórcy planszówek (nasza najpopularniejsza kategoria) tworzą prototypy gier i testują je na wszystkich wydarzeniach dla wielbicieli tego typu rozrywki (np. Pyrkon), zmieniając zgodnie z otrzymanymi uwagami, a jednocześnie budując społeczność zainteresowaną finansowaniem i otrzymaniem danej gry w najszybszym możliwym czasie i to w kształcie, na który miała wpływ.
  Na tym etapie należy zająć się opracowaniem samego pomysłu, a także porozmawiać o nim ze specjalistami w danej branży, zebrać opinie fachowców oraz ambasadorów projektu, którzy polecą go swoim społecznością i przekonają swoim autorytetem, że projekt jest godny wsparcia. Warto też przygotować opisowy skrót projektu, komunikujący główne korzyści i przesłać do mediów tradycyjnych, które lubią pisać o projektach crowdfundingowych i chętnie biorą ten temat na warsztat. To pomaga przebić się z informacją o zbiórce również do świata pozacyfrowego.   Aby zebrać całą kwotę potrzebną na realizację pomysłu, nie wolno też zapomnieć o kosztach wysyłki nagród! Należy też policzyć pełen koszt kampanii i precyzyjnie obliczyć, jakie środki będą konieczne do zrealizowania kampanii z sukcesem. Tu serdecznie zachęcamy do skorzystania z porad, które zgromadziliśmy na Akademii Crowdfundingu (http://akademiacrowdfundingu.pl/) - pokazujemy tam, jak policzyć pełen koszt kampanii, prowizję, podatki, koszty wysyłki).  

4.  
Co zrobić, żeby kampania na Wspieram.to zakończyła się sukcesem?


Aby projekt na Wspieram.to się powiódł, ogromnie ważna jest jego graficzna oprawa oraz wizualizacja produktu końcowego lub jego prototyp. Ludzie lubią widzieć, co wspierają i co będzie efektem projektu - może to mieć formę np. próbki (streszczenie książki, próbka tekstu, wizualizacja, prototyp). To pomaga podjąć decyzję o wsparciu.   Nie należy zapominać również o filmiku, w którym pomysłodawca (i jego zespół) pokazują i opowiadają o głównych aspektach projektu - to skuteczne narzędzie marketingowe, dlatego warto wystartować z nim od samego początku kampanii. Oprócz zwięzłego opisu projektu, nieodzownymi elementami są zdjęcia i grafiki oraz tzw. FAQ projektu (lista najczęściej zadawanych pytań z odpowiedziami).   Jeśli zaś chodzi do nagrody - część osób (najczęściej z grup tzw. FFF: family - friends - fools) będzie wspierała projekt z czystej sympatii, czy też dla wpływu na fakt powstania i/lub kształt produktu, ale dla większości najważniejsze będą jednak nagrody, czyli możliwość otrzymania produktu w unikalnej pierwszej edycji, w limitowanej wersji, czy też w dobrej cenie.  

5.  
Jak promować kampanię crowdfundingową?

Na każdy możliwy sposób! Najlepiej zacząć od narzędzi, których używa się na co dzień - doskonałymi sposobami na promocję są akcje promocyjne na profilach, wydarzeniach i fanpage’ach na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, mailingi do zgromadzonej wcześniej bazy, czy też już wspomniane media tradycyjne. Warto przed kampanią porozmawiać również ze sponsorami, którzy mogą być zainteresowani wsparciem Waszego projektu w zamian za promowanie ich podczas burzy medialnej rozkręconej na potrzeby zbiórki funduszy.   Pamiętajcie, żeby komunikacji nie przerywać nawet po zakończeniu projektu! Jeśli się nie udał - zawsze można spróbować z innym konceptem, ale tym razem nie budując społeczności od początku. Jeśli zaś zbiórka się udała, dobrze widziane jest informowanie o postępach w realizacji na każdym etapie wytwarzania produktu, o przygotowaniach do wysyłki - w ten sposób można umilić wspierającym czas oczekiwania pokazując kulisy powstawania produktu czy też nagród.   Serdecznie polecamy także nasze transmisje na żywo, podczas których opowiadamy więcej o tym, jak prowadzić skuteczne kampanie. Można nam wtedy również zadać pytania i powiedzieć, za co nas lubicie (lub nie). No i oczywiście do zobaczenia na Wspieram.to!   Linki do transmisji z poradnikami znajdziecie również na fanpage’u Wspieram.to: https://www.facebook.com/wspieram.to/?fref=ts:  


Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ