Wśród inicjatyw społecznych
możemy zauważyć dwie główne formy prawne - fundacja lub stowarzyszenie. Czym
się różnią i jak podjąć decyzję - na to pytanie odpowiedzą Jan Karpierz ze szczecińskiego Centrum Wspierania Organizacji “Sektor 3” oraz Agnieszka Zamaro-Wiśniewska z firmy Business Accounting Office, która jest doradczynią i wsparciem od strony prawno-księgowej
m.in. dla organizacji pozarządowych, takich jak Fundacja Netcamp czy Stowarzyszenie Klaster
ICT Pomorze Zachodnie.
A więc -
fundacja czy stowarzyszenie, co jest lepsze dla Społecznika? Jan Karpierz z
Sektora 3 rozważa odpowiedź na to pytanie przede wszystkim w kontekście tego,
kim jest Społecznik i co chce robić, a także jak odnajduje się w grupie.
Dla osób,
które lubią działać w dużym gronie i nie mają problemu z byciem elastycznym w
kwestiach podejmowanych decyzji, według Jana lepszym rozwiązaniem będzie
stowarzyszenie. Wyjaśnia, że jest to forma organizacji pozarządowej, która jest
powoływana przez minimum 7 osób (stowarzyszenie rejestrowane) lub minimum 3
osoby (stowarzyszenie zwykłe). Osoby te wspólnie realizują cele statutowe
swojej organizacji.
Jeżeli
jednak Społecznikiem jest osoba, która woli działać w małej grupie lub
przyzwyczajona jest do szybkiego podejmowania ważnych decyzji, tu Jan doradza
wybór fundacji. Ta forma organizacji może sprawnie działać mając w swoich
szeregach nawet tylko dwie osoby.
Jak
podkreśla z kolei Agnieszka Zamaro-Wiśniewska, najpopularniejsze formy prawne -
fundacje i stowarzyszenia - w praktyce mogą działać podobnie. Istnieje jednak
między nimi sporo różnic, które należy rozważyć już na etapie konstruowania
formy działalności.
Przede
wszystkim fundacja to majątek – który fundator lub grupa fundatorów chcących
osiągnąć ważne społecznie cele przekazując pod zarząd – władze fundacji. W akcie
fundacyjnym wskazuje się cel fundacji oraz składniki majątku przeznaczone na
jego realizację (mogą to być pieniądze, nieruchomości czy rzeczy ruchome). Cel
Fundacji musi być społecznie bądź gospodarczo użyteczny, a jednocześnie być
zgodny z interesami Rzeczpospolitej Polskiej.
Stowarzyszenie
z kolei to grupa osób o wspólnych zainteresowaniach, idei czy działających we
wspólnym celu. Opiera swoją działalność na pracy społecznej członków w liczbie
co najmniej 7 członków założycieli lub - w przypadku stowarzyszenia zwykłego -
3 założycieli. W przypadku stowarzyszenia cel działania powinien być zgodny z
prawem, jednakże jego cel nie musi być realny ani społecznie użyteczny.
Stowarzyszenie może działać w celu wspierania swoich członków, zaś fundacja ma
realizować cele ustalone w statucie.
Również
władze w przypadku obu tych działalności są odmienne. W fundacji wszystkie
decyzje podejmuje zarząd fundacji, nie ma tu obowiązku powoływania organów
kontroli wewnętrznej, takich jak rada czy komisja rewizyjna. Fundator nie ma
szczególnych uprawnień a ogranicza się tylko do tych przyznanych statutem.
Stowarzyszenie z kolei zarządzane jest w sposób demokratyczny – najważniejsze
decyzje podejmuje walne zebranie członków, zarząd wykonuje ich wolę i przed nim
odpowiada. Musi być również powołany organ kontrolujący – komisja rewizyjna.
W
kwestiach zarobkowania, stowarzyszenia i fundacje mogą prowadzić działalność
gospodarczą, ale prowadzenie jej może służyć wyłącznie celom statutowym, przy
czym fundacja powinna mieć wydzielony na ten cel fundusz w wys. przynajmniej 1
tys. zł. Dochód stowarzyszenia mogą stanowić również składki członkowskie.
Reszta źródeł finansowania obu form jest zbliżona i mogą być to granty,
dotacje, darowizny, zbiórki publiczne, własna działalność odpłatna, działalność
pożytku publicznego czy działalność gospodarcza.
Ważne
jest też, że zarówno stowarzyszenia, jak i fundacje jako jednostki posiadające
osobowość prawną, muszą prowadzić księgi rachunkowe. Podlegają tym samym
przepisom podatku dochodowego i korzystają z takich samych zwolnień. Na mocy
Ustawy o rachunkowości, sprawozdania finansowe są wymagane w każdej z tych
organizacji. Jedynie w stowarzyszeniach nie jest obowiązkowe składanie
sprawozdań merytorycznych.
W 2015 r.
w ustawie o rachunkowości wprowadzono pojęcie tzw. jednostki mikro do których
zaliczano m.in. fundacje i stowarzyszenia. Zmiany ustawy obowiązujące od 2017
r. wykluczają obecnie fundacje i stowarzyszenia z grona przedsiębiorstw mikro
czy małych.
W związku
z tym nie jest dla nich przewidziane prowadzenie rachunkowości określonej dla
tego typu jednostek. Rachunkowość jest prowadzona na tak zwanych “zasadach
ogólnych”, gdzie wynik finansowy ustalają one według zasad przewidzianych dla
jednostek dużych. Podstawowe elementy sprawozdania finansowego (wprowadzenie,
bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) mają jednak skrócony
zakres i są dostosowane do charakteru działalności organizacji pozarządowych.
Agnieszka
Zamaro-Wiśniewska podkreśla również, że istnieje możliwość prowadzenia
uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych, jednak
organizacja musi spełnić określone w ustawie warunki, a decyzję w tej sprawie
musi podjąć jej organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Niezależnie
jednak od wyboru formy organizacji, jak podkreśla Jan Karpierz, ważne jest aby
Społeczników było po prostu jak najwięcej. To oni właśnie działają na rzecz
drugiego człowieka, często poświęcając swój prywatny czas, środki i energię,
najczęściej bez żadnego wynagrodzenia, za zwykłe “dziękuję”.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
23.08.2017