Konkurs_label Logotyp
Pexels-photo-191830

Działalność na rzecz edukacji informatycznej dzieci i młodzieży w Szczecinie. O akcjach Cyfrowi Wynalazcy i Godzina Kodowania

Dziesiątki warsztatów i spotkań, tysiące zainteresowanych rodziców i dzieci, najnowsze technologie i mnóstwo dobrej zabawy - tak w skrócie można opisać nieformalne metody edukacji informatycznej najmłodszych w Szczecinie. Jak ich działania wyglądają od kuchni i skąd pomysł na ich realizację? Opowiedzą przedstawiciele organizacji, które jako jedne z pierwszych podjęły takie wyzwania: Marta Kostecka (Godzina Kodowania / Miejska Biblioteka Publiczna) oraz Sebastian Szczepański (Cyfrowi Wynalazcy / Fundacja Netcamp).  

1. Jak zaczęła się Wasza przygoda z kodowaniem i edukacją informatyczną?
 
Sebastian Szczepański (Cyfrowi Wynalazcy / Fundacja Netcamp): Historia „Cyfrowych Wynalazców” to ludzie, których połączyła edukacja i technologia. Już podczas studiów nauczycielskich śledziłem nowoczesne narzędzia wspomagające nauczanie, w szczególności jeśli chodzi o informatykę. Za granicą pojawiało się już wtedy wiele darmowych programów, które z powodzeniem można było wykorzystywać podczas lekcji. Skomplikowane doświadczenia chemiczne, podróż międzygalaktyczna czy wizyta w reaktorze atomowym – to tylko niektóre scenariusze lekcji osiągalne dzięki dedykowanym programom edukacyjnym. Ku mojemu zdziwieniu i ubolewaniu przyszli nauczyciele niestety kształceni są w kwestii wykorzystania komputera w edukacji według utartych schematów. Poszukiwanie i korzystanie z takich programów stało się więc dla mnie pasją i przygodą, która doprowadziła mnie aż do technologii druku 3D. Postanowiłem wykorzystać go do stworzenia modelu sygnalizatora drogowego, który po podłączeniu do komputera mógł być programowalny nawet bez szczególnej wiedzy z elektroniki czy informatyki. Tak narodził się pomysł organizacji warsztatów dla dzieci z programowania, elektroniki i robotyki z wykorzystaniem autorskich modeli edukacyjnych. Reszta jest historią - zaczęło się od jednoosobowej działalności gospodarczej, a obecnie jest to jeden z większych projektów prowadzonych przez naszą Fundację Rozwoju Branży Internetowej Netcamp w Szczecinie, z którym występujemy podczas większości wydarzeń IT w mieście i regionie, podczas wystaw, wydarzeń z okazji Dnia Dziecka, czy nawet Nocy Muzeów.
Marta Kostecka (Godzina Kodowania / Miejska Biblioteka Publiczna): Od wielu lat ciągnęło mnie w kierunku nowych technologii - m.in. razem z córką wzięłam udział w warsztatach nauki programowania dla kobiet Rails Girls Szczecin, a także uczestniczyłam w wielu spotkaniach branży IT, żeby cały czas poszerzać swoją wiedzę. Przez pewien czas śledziłam też tego typu działania w innych bibliotekach, aż sama nabrałam ochoty na przygodę z kodowaniem. Kiedy trafiłam do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie, okazało się, że panują tu bardzo dobre warunki - komputery są dostępne dla mieszkańców, panie w filiach mają doświadczenie w pracy z seniorami w klubach komputerowych oraz są tu też inne osoby chętne do uczenia się nowych rzeczy i poszerzania oferty z zakresu edukacji medialnej. Zaczęłyśmy od zaproszenia do współpracy Cyfrowych Wynalazców, którzy przeprowadzili u nas autorskie zajęcia w ramach Tygodnia Kodowania. Potem już samodzielnie zorganizowałyśmy Godzinę Kodowania. Kolejnym krokiem było ukończenie kursu Mistrzowie Kodowania, co poszerzyło nasza ofertę o zajęcia na tabletach z wykorzystaniem Scratcha Juniora dla maluchów, z tradycyjnego Scratcha dla trochę starszych oraz z App Inventora dla młodzieży. W tym roku ponownie chcemy przystąpić do programu i przeszkolić się z kolejnych języków oraz zachęcić więcej naszych koleżanek do udziału.  

2. Jak określilibyście Waszą rolę w odniesieniu do edukacji formalnej?
Sebastian Szczepański: Organizujemy warsztaty w ramach edukacji pozaformalnej, ale równie chętnie dzielimy się wiedzą i doświadczeniem z zaprzyjaźnionymi szkołami oraz nauczycielami z całej Polski podczas konferencji i szkoleń, a także chętnie współpracujemy z Centrami Doskonalenia Nauczycieli.
Marta Kostecka: Nie staramy się konkurować ze szkołami, nie taka jest rola biblioteki. Naszą rolą jest uzupełnianie oferty edukacyjnej, oferowanie dostępu do wiedzy i informacji i to właśnie robimy. W chwili obecnej wiedza i umiejętności z zakresu edukacji medialnej, czy też informatycznej są kluczowe, dlatego staramy się je oferować. Warto zaznaczyć, że poza zajęciami komputerowymi wypożyczamy publikacje z tematyki informacyjnej, podręczniki do nauki kodowania, także dla dzieci.

3. Co jest Waszym najważniejszym celem?  
Sebastian Szczepański: Naszym głównym celem jest oswajanie nowoczesnych technologii poprzez łączenie ich z dobrą zabawą. Zdobywanie nowej wiedzy jest najprzyjemniejsze, gdy robimy to dobrze się bawiąc – i takie właśnie mamy założenie. Uczymy nie tylko projektowania, programowania czy druku 3D, ale przede wszystkim pokazujemy że komputer powinien być narzędziem do rozwijania swoich zainteresowań, a nie marnowania czasu.
Marta Kostecka: Naszym głównym celem jest zarażenie dzieciaków bakcylem kodowania, wspólna zabawa i nauka przez zabawę. Sukcesem jest każdy uśmiechnięty dzieciak i każda nawet najmniejsza aplikacja. To, że zajęcia są potrzebne potwierdza fakt, że na każde z nich miejsca rozchodzą się błyskawiczne, a po spotkaniach uczestnicy pytają kiedy będą kolejne.  

4. Jakie są Wasze największe wyzwania?
 
Sebastian Szczepański: Nasza praca jest dla nas dobrą zabawą i dzięki temu podejściu udaje się pokonywać większość wyzwań, szczególnie że mamy do kogo się zwrócić o pomoc. Mamy szczęście robienia rzeczy nowych, pracowania z najnowszymi technologiami dla najwdzięczniejszych odbiorców, jakimi są dzieci. Stałym wyzwaniem są środki finansowe na zbilansowanie działalności prospołecznej z naszymi warsztatami komercyjnymi - zwłaszcza, że nasza działalność zajmuje każdemu z nas więcej niż jeden etat: zajęcia prowadzimy popołudniami, czy w weekendy, dostosowując się do czasu wolnego naszych odbiorców.  
Marta Kostecka: Wyzwaniem dla nas są pewne ograniczenia sprzętowe - tylko w kilku filiach mamy wystarczająco dużo komputerów czy tabletów. Na kilka tabletów pozyskaliśmy pieniądze z zewnątrz, obecnie część komputerów jest wymieniana na nowe, ale taka infrastruktura informatyczna to duże pieniądze, których w instytucjach kultury po prostu nie ma. Ostatnio jednak robimy eksperymenty z zajęciami w stylu “bring your own device”, czyli zachęcamy, by uczestnicy zgłaszali się z własnym sprzętem. Przy zajęciach z App Inventora od początku był wymóg przyniesienia własnego smartfona lub tabletu, ale testujemy też to rozwiązanie na innych zajęciach. Marzę też, żeby docelowo coraz więcej osób umiała prowadzić takie zajęcia i żeby ich było jeszcze więcej, ale ludzie niestety boją się nowości i nie wszyscy mają zapał do takiej akurat tematyki. Mieliśmy też sporo pytań o takie zajęcia dla dorosłych, więc myślimy o poszerzeniu grona odbiorców. Najważniejsza jest jednak pasja, zapał i dobre chęci, czyli element ludzki. Reszta powoli przyjdzie sama!

4. Czy korzystacie z pomocy innych organizacji?  
Sebastian Szczepański: Jest wokół nas wiele osób, instytucji i firm, bez których nie bylibyśmy tu, gdzie obecnie jesteśmy. Większość z nich to nasi sąsiedzi w Technoparku Pomerania, a kolejnych poznaliśmy dzięki stowarzyszeniu firm IT - Klaster ICT Pomorze Zachodnie. Są to organizacje, które znają pojęcie synergii i bezinteresownej pomocy. W szczególności chciałbym tutaj wymienić takie firmy i organizacje, jak Bardins, brightONE, Prototypujemy.pl, Sagra Technology, agencję Wild Moose, czy Kancelarię Prawną Rafała Malujdy, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecińskie Collegium Informatyczne, Mistrzów Kodowania, Fabrykę Języka oraz niezliczone osoby, z którymi współpracowaliśmy i nadal współpracujemy nad edukacją najmłodszego pokolenia przyszłych inżynierów.
Marta Kostecka: W zakresie programowania współpracujemy m. in. z Technoparkiem Pomerania i Cyfrowymi Wynalazcami, ale także z wolontariuszami. Tu w Szczecinie istnieje niezwykle otwarte środowisko skupione wokół nowych technologii. Wspieramy się nawzajem i pomagamy, wspólnie pracując na sukces edukowania informatycznego i nauki kodowania, zwłaszcza najmłodszych. 


Więcej o o kształceniu dzieci i młodzieży Marta Kostecka opowiedziała też szczecińskiej Telewizji Pomerania: https://youtu.be/_KS8SA7CW80   Warsztaty w Miejskiej Bibliotece Publicznej prowadzone przez Cyfrowych Wynalazców: https://www.facebook.com/280863135328208/photos/?tab=album&album_id=911122058968976  

A jak wyglądają warsztaty Cyfrowych Wynalazców? Zobaczcie sami! https://youtu.be/QJpsILuZgcw?list=PLCp63pS0YHy4Kpsc3Et4lRjqfLIURK2cc


Jak zorganizować wspólną, zieloną przestrzeń?

TO DZIAŁA
Kawałek zieleni cieszy każdego, kiedy możliwości są skromne staramy się o zielony parapet, ukwiecony balkon, donice na tarasie. Nawet jeśli nie mieszkamy w domu z ogródkiem czasem pojawia się szansa na zieloną przestrzeń. Tyle, że wspólną, a to zawsze trochę wyzwanie, szczególnie jeśli nie znamy za dobrze swoich sąsiadów. Nie ma jednak rzeczy ni...
WIĘCEJ
Latest_square_summer-still-life-daisies-yellow

Dobre wrażenie

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka. Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie, jest wyjątkowo krótki. Niektóre badania wskazują na to, że mieści się on w 11 sekundach...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-541523

8 porad jak dobrze wykorzystać wakacje

PRAKTYCZNE PORADY
Społecznik też człowiek i odpocząć musi. Osoby bardzo aktywne, które wiele swoich działań i uwagi kierują na innych, często mają problem z odpoczynkiem. Ale przecież sposobów na spędzenie wakacji jest mnóstwo, trzeba tylko znaleźć odpowiedni dla siebie. Nie podpowiadamy pięknych miejsc na urlop, bo takich poradników jest wiele, ale mamy kilka pr...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-297755
Latest_square_spvi_zwyciezcy-1

Podsumowanie VI edycji "Spółdzielni Pomysłów"

TO DZIAŁA
VI edycja „Spółdzielni Pomysłów” za nami. Kilka dni temu poznaliśmy zwycięskie projekty. Zostały nimi: ”Alchemia Czasu. 660 lat historii Krzepic” (bit.ly/2uBkLa6) autorstwa Radosława Hermana , „Nasz Tajemniczy Ogród” (bit.ly/2tDoLpg) , który stworzył Adam Bąk  oraz „Bezpieczna Przystań” (bit.ly/2...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-493521

Wakacje dla małych odkrywców

TO DZIAŁA
Wakacje to taki fajny czas, kiedy dzieci niekoniecznie są podzielone na grupy ze względu na wiek, starsze bawią się z młodszymi i wiele od siebie uczą. Postarajmy się zachęcać dzieci do wspólnych zabaw i odkrywania świata w zróżnicowanych wiekowo grupach, do czego nie mają okazji w naszym systemi...
WIĘCEJ
Latest_square_5

MISZ-MASZ-społeczne koło muzyczno-artystyczne dla dzieci niepełnosprawnych

TO DZIAŁA
Często znalezienie pasji wcale nie jest takie łatwe, jak się może wydawać. W końcu nikt nie wie od razu w czym jest dobry, albo co tak naprawdę go interesuje. Konieczne jest próbowanie i otwartość na to co nowe i nieznane. Jednak, gdy już to swoje hobby odnajdziemy, wtedy zazwyczaj chcemy mu się ...
WIĘCEJ