Druga młodość pomidora, czyli Outlet Spożywczy

Slider_big_zrzut_ekranu_2015-11-02_o_14.58.12
TO DZIAŁA
02.11.2015
Światowe media biją na alarm – marnujemy zbyt dużo jedzenia. W samej tylko Europie marnujemy ok. 100 miliardów ton pożywienia rocznie. Czas to zmienić.

Jest to ogromny problem. Aż 20-30% żywności kupowanej przez przeciętnego Europejczyka ląduje w koszu na śmieci. Specjaliści oceniają też, że 60% tego, czym karmimy nasze śmietniki, mogłoby stać się posiłkiem dla nas samych. Innymi słowy – żywności na świecie starczyłoby dla wszystkich, problemem jest tylko jej dystrybucja i rozsądne, zrównoważone dbanie o domowe spiżarnie. Jedną z możliwych odpowiedzi na ten stan rzeczy jest powstały w Poznaniu Outlet Spożywczy. Jego pomysłodawcą jest Michał Nowak. Ten młody absolwent poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego zaczął zastanawiać się jak to możliwe, że tylu Polaków cierpi z powodu niedożywienia, a jednocześnie aż tyle żywności się marnuje. Obliczył, że w ciągu godziny samym tylko wyrzuconym pożywieniem można zapełnić 22 ogromne dreamlinery. Strach pomyśleć o tym, ile ton marnujemy w ciągu tygodnia, miesiąca, roku…

Outlet jest innowacyjnym podejściem do zagadnienia dystrybucji żywności. W opisie na stronie internetowej przedsięwzięcia możemy przeczytać, że to „internetowa giełda (…) zrzeszająca producentów i odbiorców żywności, umożliwiająca sprzedaż pełnowartościowych produktów spożywczych po obniżonej cenie”. Innymi słowy, pozwala on lepiej zarządzać produkcją pożywienia, minimalizując przy tym straty i na dodatek proponować produkty spożywcze po niższych cenach. Outlet Spożywczy pozwala znaleźć źródła żywności o krótkim terminie przydatności do spożycia, które wymagają szybkiej obróbki. A wbrew pozorom jest ich niemało. Stołówki w zakładach pracy czy szkołach, bary mleczne… to tylko wierzchołek góry lodowej.



Warto wspomnieć, że outlet podpisał umowę z Bankiem Żywności, czyli organizacją pożytku publicznego, która od wielu lat na terenie całego kraju walczy z marnotrawieniem pożywienia.
Skorzystanie z usług outletu opłaca się wszystkim. Jego oferta skierowana jest nie tylko do producentów, którzy dzięki niej pozbędą się kosztów związanych z utylizacją niesprzedanego towaru i będą mogli liczyć na zwrot 23% podatku, ale zyskają na tym też odbiorcy: czyli restauracje, stołówki, zakłady pracy czy sklepy spożywcze. Outlet oferuje im bowiem produkty nawet o 60% tańsze, spory wybór kontrahentów i wygodę w składaniu zamówień.

Co jednak najistotniejsze to fakt, że wszyscy zaangażowani swoją postawą dają przykład innym. Przykład tego, czym jest nowoczesne współdziałanie, które pozwala zaoszczędzić, zarobić i przynieść korzyść lokalnej społeczności. Outlet Spożywczy został doceniony przez redakcję Pulsu Biznesu, która nagrodziła go w swoim konkursie „Impuls do biznesu“. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że niebawem stanie się on marką, o której głośno będzie nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Marką, która pozwoli przedsiębiorcom z pełną mocą powiedzieć o sobie, że są społecznie odpowiedzialni!