Wrażliwość na sytuację innych
– czyż nie od tego wszystko się zaczyna? Już sam fakt, że jednym z etapów
pracy metodą design thinking jest „empatia“ sprawia, że warto ją polecić każdemu,
kto jest zainteresowany działalnością społeczną.
Obserwujemy nasze otoczenie, widzimy konieczność zmian, jesteśmy chętni
i gotowi do działania, ale nie wiemy od czego zacząć lub zaczynamy działać
szybko i na oślep, tracąc cenną energię. A przecież nie o to chodzi. Dlatego – zanim podejmiemy
jakiekolwiek działanie lub zniechęcimy się z powodu braku perspektyw czy
niepowodzeń – warto poznać
metody pracy, które pomogą nam obrać właściwy kurs i przyjąć skuteczną
strategię. Dziś Waszej uwadze polecamy, bardzo popularną w ostatnim czasie,
metodę pracy projektowej tzw. design thinking.
Czym jest design thinking?
Design thinking to metoda wywodząca się z wzornictwa,
wykorzystywana w procesie opracowywania innowacyjnych przedmiotów użytkowych. U
jej podstaw leży łączenie kreatywności z użytecznością oraz korzystanie z
opinii potencjalnych użytkowników przed nadaniem nowej rzeczy ostatecznego
kształtu. Metoda ta została zaimplementowana do tworzenia produktów i usług, a
jednym z jej intensywnie rozwijanych obszarów jest sfera zaspokajania
potrzeb społecznych. W przypadku tworzenia innowacji społecznych, design thinking
dostarcza całej gamy użytecznych narzędzi, które pomagają skutecznie
zaprojektować produkt, strategię czy usługę zaspokajającą potrzeby szerokiej
grupy odbiorców. Społecznicy mogą swobodnie korzystać z tej metody,
projektując zarówno namacalne zmiany w swoim otoczeniu – na przykład nowy plac
zabaw czy miejsce spotkań, jak i akcje o charakterze społecznym, np. cykle szkoleń
czy festiwale.
Zacznij od zespołu!
Metoda design thinking opiera się na zbudowanu interdyscyplinarnego zespołu. Chodzi o to, aby połączyć różnego
rodzaju umiejętności i zdolności, tj. kreatywność, myślenie analityczne. zmysł obserwacji,
wrażliwość. Etap budowania zespołu to dobra okazja, aby wziąć pod uwagę swoich
znajomych czy sąsiadów. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak ciekawe
„projektowo“ osoby znajdują się w naszym najbliższym otoczeniu. Nie muszą być to ludzie o zacięciu
„społecznikowskim“, ważne – aby dzięki swojemu doświadczeniu i predyspozycjom
osobowościowym – pomogły nam spojrzeć na problem z różnych perspektyw. Pamiętajmy, że jesteśmy na etapie
opracowywania koncepcji, stąd też od współpracowników potrzebujemy
zaangażowania na poziomie kilku lub kilkunastu godzin, a nie stałego
zobowiązania. Wiedząc, że chodzi o maksymalnie kilka spotkań, nawet najbardziej
zajęta osoba będzie bardziej skłonna do współpracy. Być może część naszego zespołu
koncepcyjnego z czasem odkryje w sobie duszę społecznika i postanowi
zaangażować się także na poziomie realizacji naszego projektu.
Etapy pracy w
ramach Design Thinking
Gdy uda nam się stworzyć zespół projektowy, czas zabrać się do pracy!
Design thinking zakłada działania w ramach następujących etapów:
- empatia – poznanie problemu poprzez obserwację
grupy, której on dotyczy;
·
- definicja – dokładne zdefiniowanie problemu na
podstawie informacji zebranych w etapie pierwszym;
- tworzenie – burza mózgów i stworzenie jak
największej liczby możliwych rozwiązań;
- prototyp – selekcja najlepszych pomysłów i
przystąpienie do opracowania prototypowego rozwiązania;
- testowanie – zaproszenie użytkowników do przetestowania
prototypowego rozwiązania
Metoda design thinking ma charakter iteracyjny – to znaczy, że wszystkie
etapy procesu mogą być powtarzane aż do momentu uzyskania satysfakcjonującego
efektu.
Dlaczego warto skorzystać
z design thinking w działalności społecznej?
Działalność społeczna to dziedzina, w której przenikanie się różnych
branż i umiejętności stanowi jedną z największych wartości. Oprócz tego
jest to sfera, w której pozytywne skutki podejmowanych działań mogą zmienić
jakość czyjegoś życia, a nawet zmienić ludzki los. Marzeniem każdego
społecznika jest wypracowanie takich rozwiązań, które nie będą miały jedynie
doraźnego charakteru, ale w sposób trwały poprawią jakość życia naszej
okolicy i jej mieszkańców. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie metod, które pomogą
nam osiągnąć ten cel. Design thinking jako metoda oparta na pracy zespołowej i
wymagająca interakcji z odbiorcami pomaga budować zaufanie społeczne,
zwiększa szanse na realną, a nie tylko chwilową zmianę.
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
03.02.2016