Konkurs_label Logotyp
Csr

Biznes społecznie odpowiedzialny. Czym jest i jak wykorzystywać społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)?

Jedna strona dysponuje finansami, specjalistyczną wiedzą lub konkretnymi produktami. Druga strona ma inicjatywę, czas, a przede wszystkim wiedzę, o tym, komu najbardziej potrzebna jest pomoc. Tylko jak teraz połączyć oba te potencjały?
  
 
Co to jest CSR?  

Określenie CSR czyli Corporate Social Responsibility, w języku polskim tłumaczone jest jako „społeczna odpowiedzialność biznesu“. Jest to koncepcja, zgodnie z którą, przedsiębiorstwo na etapie budowania strategii swojej działalności, określa formy i zakres w jakich będzie wspierało interesy społeczne oraz ochronę środowiska. Działania CSR-owe danej firmy mogą skoncentrować się np. wspieraniu określonej grupy interesariuszy (np. młodzi sportowcy), działaniach proekologicznych, czy projektach luźno związanych z branżą działalności. Sposobów na bycie „społecznie odpowiedzialnym biznesem“ jest bardzo dużo, ich zakres i forma zależą tylko indywidualnej decyzji przedsiębiorstwa. Dlaczego firmy decydują się na takie działania? Bo dzięki temu budują swój pozytywny wizerunek, nawiązują pozytywne relacje z otoczeniem i ugruntowują pozycję odpowiedzialnego pracodawcy. Krótko mówiąc - pokazują, swoją „ludzką twarz“.  

Co wspólnego ma Społecznik z CSR-em?  

Przede wszystkim to, że wszelkie projekty CSR-owe to tak naprawdę źródła, w których społecznicy mogą szukać finansowania swoich pomysłów, a także merytorycznego czy osobowego wsparcia działalności. Firmy pomagają nie tylko finansowo, ale także rzeczowo (przekazując swoje produkty) czy udostępniając wiedzę swoich specjalistów, Przykładowo, duża kancelaria prawnicza może w ramach społecznej odpowiedzialności udzielać bezpłatnego doradztwa prawnego. Jako Społecznik to właśnie Ty możesz być osobą, która zorganizuje wówczas cały proces udzielania doradztwa i sprawi, że z wiedzy prawników skorzystają osoby, które najbardziej tego potrzebują. Albo inny przykład - załóżmy, że chcemy stworzyć miejsce spotkań dla lokalnej społeczności – może to być ogród społeczny, sąsiedzkie podwórko, czy też osiedlowa świetlica. Już na etapie planowania całego przedsięwięcia warto zorientować się, czy któraś z firm architektonicznych nie byłaby zainteresowana merytorycznym wsparciem projektu. Dla pracowników firmy wykonującej na co dzień duże realizacje, wykonanie niewielkiego projektu, może być miłą odskocznią od codziennych wyzwań. A jeśli jeszcze okaże się, że miejsce, w którym zaplanowaliśmy realizację projektu jest w jakiś sposób związane z historią firmy np. pierwsza siedziba mieściła się w okolicy lub właściciel wychował się właśnie na tym podwórku), to będzie to dodatkowa zachęta do zawiązania owocnej współpracy.  

Jak pozyskiwać informacje?  

Dobrym źródłem wiedzy o wartościowych projektach CSR jest przeglądanie różnych rankingów i zestawień  (
bit.ly/KampanieSpołeczne ), udział w konferencjach poświęconych tematyce CSR, a także śledzenie aktywności lokalnych firm. Jedno jest pewne – przedsiębiorstwa mogą i chcą pomagać społecznikom na różne sposoby.  Ważne jest więc, aby myśleć nieszablonowo i potrafić w skorzystać z potencjału jakim chcą się podzielić duże organizacje.  Podobnie jak społecznicy czasami nie mogą znaleźć osob, które uwierzą w ich pomysły i realne im pomogą, tak samo marki czasami nie wiedzą jak znaleźć wartościowy projekt do wsparcia. Społecznicy, dajcie się zauważyć dzięki swojej inicjatywie i aktywności! 



Jak zorganizować wspólną, zieloną przestrzeń?

TO DZIAŁA
Kawałek zieleni cieszy każdego, kiedy możliwości są skromne staramy się o zielony parapet, ukwiecony balkon, donice na tarasie. Nawet jeśli nie mieszkamy w domu z ogródkiem czasem pojawia się szansa na zieloną przestrzeń. Tyle, że wspólną, a to zawsze trochę wyzwanie, szczególnie jeśli nie znamy za dobrze swoich sąsiadów. Nie ma jednak rzeczy ni...
WIĘCEJ
Latest_square_summer-still-life-daisies-yellow

Dobre wrażenie

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka. Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie, jest wyjątkowo krótki. Niektóre badania wskazują na to, że mieści się on w 11 sekundach...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-541523

8 porad jak dobrze wykorzystać wakacje

PRAKTYCZNE PORADY
Społecznik też człowiek i odpocząć musi. Osoby bardzo aktywne, które wiele swoich działań i uwagi kierują na innych, często mają problem z odpoczynkiem. Ale przecież sposobów na spędzenie wakacji jest mnóstwo, trzeba tylko znaleźć odpowiedni dla siebie. Nie podpowiadamy pięknych miejsc na urlop, bo takich poradników jest wiele, ale mamy kilka pr...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-297755
Latest_square_spvi_zwyciezcy-1

Podsumowanie VI edycji "Spółdzielni Pomysłów"

TO DZIAŁA
VI edycja „Spółdzielni Pomysłów” za nami. Kilka dni temu poznaliśmy zwycięskie projekty. Zostały nimi: ”Alchemia Czasu. 660 lat historii Krzepic” (bit.ly/2uBkLa6) autorstwa Radosława Hermana , „Nasz Tajemniczy Ogród” (bit.ly/2tDoLpg) , który stworzył Adam Bąk  oraz „Bezpieczna Przystań” (bit.ly/2...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-493521

Wakacje dla małych odkrywców

TO DZIAŁA
Wakacje to taki fajny czas, kiedy dzieci niekoniecznie są podzielone na grupy ze względu na wiek, starsze bawią się z młodszymi i wiele od siebie uczą. Postarajmy się zachęcać dzieci do wspólnych zabaw i odkrywania świata w zróżnicowanych wiekowo grupach, do czego nie mają okazji w naszym systemi...
WIĘCEJ
Latest_square_5

MISZ-MASZ-społeczne koło muzyczno-artystyczne dla dzieci niepełnosprawnych

TO DZIAŁA
Często znalezienie pasji wcale nie jest takie łatwe, jak się może wydawać. W końcu nikt nie wie od razu w czym jest dobry, albo co tak naprawdę go interesuje. Konieczne jest próbowanie i otwartość na to co nowe i nieznane. Jednak, gdy już to swoje hobby odnajdziemy, wtedy zazwyczaj chcemy mu się ...
WIĘCEJ