Konkurs_label Logotyp
Csr

Biznes społecznie odpowiedzialny. Czym jest i jak wykorzystywać społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)?

Jedna strona dysponuje finansami, specjalistyczną wiedzą lub konkretnymi produktami. Druga strona ma inicjatywę, czas, a przede wszystkim wiedzę, o tym, komu najbardziej potrzebna jest pomoc. Tylko jak teraz połączyć oba te potencjały?
  
 
Co to jest CSR?  

Określenie CSR czyli Corporate Social Responsibility, w języku polskim tłumaczone jest jako „społeczna odpowiedzialność biznesu“. Jest to koncepcja, zgodnie z którą, przedsiębiorstwo na etapie budowania strategii swojej działalności, określa formy i zakres w jakich będzie wspierało interesy społeczne oraz ochronę środowiska. Działania CSR-owe danej firmy mogą skoncentrować się np. wspieraniu określonej grupy interesariuszy (np. młodzi sportowcy), działaniach proekologicznych, czy projektach luźno związanych z branżą działalności. Sposobów na bycie „społecznie odpowiedzialnym biznesem“ jest bardzo dużo, ich zakres i forma zależą tylko indywidualnej decyzji przedsiębiorstwa. Dlaczego firmy decydują się na takie działania? Bo dzięki temu budują swój pozytywny wizerunek, nawiązują pozytywne relacje z otoczeniem i ugruntowują pozycję odpowiedzialnego pracodawcy. Krótko mówiąc - pokazują, swoją „ludzką twarz“.  

Co wspólnego ma Społecznik z CSR-em?  

Przede wszystkim to, że wszelkie projekty CSR-owe to tak naprawdę źródła, w których społecznicy mogą szukać finansowania swoich pomysłów, a także merytorycznego czy osobowego wsparcia działalności. Firmy pomagają nie tylko finansowo, ale także rzeczowo (przekazując swoje produkty) czy udostępniając wiedzę swoich specjalistów, Przykładowo, duża kancelaria prawnicza może w ramach społecznej odpowiedzialności udzielać bezpłatnego doradztwa prawnego. Jako Społecznik to właśnie Ty możesz być osobą, która zorganizuje wówczas cały proces udzielania doradztwa i sprawi, że z wiedzy prawników skorzystają osoby, które najbardziej tego potrzebują. Albo inny przykład - załóżmy, że chcemy stworzyć miejsce spotkań dla lokalnej społeczności – może to być ogród społeczny, sąsiedzkie podwórko, czy też osiedlowa świetlica. Już na etapie planowania całego przedsięwięcia warto zorientować się, czy któraś z firm architektonicznych nie byłaby zainteresowana merytorycznym wsparciem projektu. Dla pracowników firmy wykonującej na co dzień duże realizacje, wykonanie niewielkiego projektu, może być miłą odskocznią od codziennych wyzwań. A jeśli jeszcze okaże się, że miejsce, w którym zaplanowaliśmy realizację projektu jest w jakiś sposób związane z historią firmy np. pierwsza siedziba mieściła się w okolicy lub właściciel wychował się właśnie na tym podwórku), to będzie to dodatkowa zachęta do zawiązania owocnej współpracy.  

Jak pozyskiwać informacje?  

Dobrym źródłem wiedzy o wartościowych projektach CSR jest przeglądanie różnych rankingów i zestawień  (
bit.ly/KampanieSpołeczne ), udział w konferencjach poświęconych tematyce CSR, a także śledzenie aktywności lokalnych firm. Jedno jest pewne – przedsiębiorstwa mogą i chcą pomagać społecznikom na różne sposoby.  Ważne jest więc, aby myśleć nieszablonowo i potrafić w skorzystać z potencjału jakim chcą się podzielić duże organizacje.  Podobnie jak społecznicy czasami nie mogą znaleźć osob, które uwierzą w ich pomysły i realne im pomogą, tak samo marki czasami nie wiedzą jak znaleźć wartościowy projekt do wsparcia. Społecznicy, dajcie się zauważyć dzięki swojej inicjatywie i aktywności! 



Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ