Konkurs_label Logotyp
Workplace-1245776_1920

Autoprezentacja społecznika - o czym należy pamiętać podczas wystąpień publicznych?

Społecznik to „zwierzę stadne” - uwielbia pracę w grupie, warsztaty, spotkania i dyskusje. Praca z ludźmi wiąże się z tym, że często ma okazję zabierać głos publicznie. Prezentując swoje pomysły przed potencjalnymi sponsorami czy mocodawcami, przekonując społeczność do wdrożenia zmian, szkoląc i doradzając, jest wystawiony na ekspozycję społeczną. Chcąc, nie chcąc mierzy się z oceną innych.  
Czy sponsorzy „kupią” jego projekt? Czy włodarze dadzą się przekonać do koniecznych zmian? Czy społeczność je zaakceptuje i poprze? To zależy od wielu czynników - przede wszystkim od naszego merytorycznego przygotowania i poziomu proponowanych rozwiązań, ale także od sposobu ich prezentowania. Nawet najbardziej innowacyjny projekt przedstawiony w suchy, akademicki sposób może nie zostać dostrzeżony i pozytywnie oceniony, dlatego - przygotowując się do wystąpienia - warto zadbać o kilka szczegółów autoprezentacji.  

1. Moc pierwszego wrażenia
  Mówi się o tym, że wrażenie, jakie wywieramy na drugiej osobie budujemy przez pierwsze kilka-kilkadziesiąt sekund kontaktu. I choć wielu z nas wystrzega się oceniania innych po pozorach, to jednak nasz mózg jest „leniwy poznawczo” i dokonuje oceny zdarzeń oraz ludzi na podstawie kilku pierwszych informacji, jakie spostrzega. Przygotujmy się zatem, by pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na innych, było pozytywne. Możemy to zrobić, budując swój ekspercki wizerunek strojem, gestami, uśmiechem, właściwym podaniem ręki.  

2. Spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
 
Istotne w budowaniu wizerunku jest zadbanie o sferę niewerbalną, czyli pozasłowną część naszego komunikatu. To, jak korzystamy z przestrzeni podczas wystąpienia, jakie gesty stosujemy do zilustrowania swoich słów, co komunikuje nasza mowa ciała i czy mamy kontakt wzrokowy ze słuchaczami - według teorii Mehrabiana w 55 procentach wpływa na to, jak jesteśmy odbierani przez innych!  

3. Mniej znaczy więcej
 
Przygotowując się do wystąpienia czy prezentacji multimedialnej zadbajmy o to, by nie przytłoczyć naszej publiki nadmiarem treści. Budujmy slajdy w formie hasłowej, a nie „referatowej”. Posługujmy się metaforą, ciekawą narracją i obrazem. Odwołujmy się do konkretów - naszych osobistych doświadczeń, przykładów z życia wziętych. Poparcie swojej wypowiedzi sugestywnymi przykładami, upewni słuchaczy w przekonaniu, że wiemy, o czym mówimy.  

4. Stres opanowany
 
Nasza autoprezentacja nie będzie skuteczna, gdy będziemy działać zdominowani przez stres. Istnieje co prawda stres działający na nas motywująco. Ten, pod wpływem którego, w naszym ciele zaczyna wydzielać się adrenalina - hormon przyspieszający metabolizm i jednocześnie dający nam zasoby do walki z wyzwaniem. Niestety, gdy stres działa na nas przez dłuższy okres czasu - mobilizującą adrenalinę zastępuje kortyzol. To hormon stresu, który działa destrukcyjnie na nasz organizm. Sprawia, że czujemy się przemęczeni, napięci, mamy trudności z koncentracją i zapamiętywaniem. Aby pozbyć się dystresu („złego stresu|”), powinniśmy przed wystąpień zastosować się do następujących reguł:  
- ćwiczyć oddech - miarowe, głębokie oddychanie przydaje się w sytuacjach, gdy trudno nam opanować stres. Oddychanie przeponowe sprawia, że nasz mózg jest bardziej dotleniony, a ciało zrelaksowane i spokojne
- dbać o wsparcie ze strony życzliwych ludzi - nic tak nie koi nerwów i nie działa motywująco, jak wsparcie czy porada ze strony bliskich nam osób,
- wyspać się - organizm dorosłego człowieka potrzebuje około 8 h snu na dobę. Bez optymalnej dawki snu nasze zdolności poznawcze są obniżone, a przemęczenie może wtórnie powodować rozdrażnienie i kłopoty i nastrojem.  


Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ