Konkurs_label Logotyp
Zrzut_ekranu_2016-02-19_o_16.00.27

5 sposobów, by wygenerować pomysł na inicjatywę społeczną

Inicjatywy społeczne, mimo że często oddolne i spontaniczne, nie powstają przypadkowo. Źródłem każdej zmiany jest potrzeba, a właściwie uświadomienie jej sobie. Dopiero później pojawia się chęć działania. Droga do trafnego pomysłu na zmianę może być trochę łatwiejsza dzięki kilku sposobom.

Co dwie głowy to nie jedna

Powiedzenie stare, jak świat, ale nie traci na swojej aktualności. Grupa ludzi to prawdziwa kopalnia pomysłów. Osoby z różnym wykształceniem, doświadczeniem i różnymi umiejętnościami patrzą na rzeczywistość z innych perspektyw. Połączenie ich może przynieść naprawdę ciekawe rozwiązania. Dlatego w pierwszej kolejności warto zachęcić swoich sąsiadów do wspólnego spotkania i rozmowy, podczas której wzajemnie się zmotywujecie i zainspirujecie. Być może od razu znajdziecie obszar, z którym trzeba coś zrobić.

Badanie potrzeb

Najistotniejsze jest szycie rozwiązań na miarę. Na nic się zda inicjatywa, która nie znajdzie zainteresowania i nie przyniesie żadnych korzyści. Aby dobrze postawić diagnozę, konieczne jest dokładne zbadanie, co „dolega” społeczności, w której żyjemy, czego brakuje, co jest niesprawne. Potrzeby możemy poznać, przeprowadzając krótką ankietę. Oczywiście najlepiej jest porozmawiać bezpośrednio z mieszkańcami osiedla czy miejscowości. Wtedy uzyskamy o wiele więcej informacji. Można jednak również skorzystać z prostych narzędzi, jakie są dostępne w internecie.

Burza mózgów

Sposobem na stworzenie całego wachlarza alternatywnych koncepcji jest zorganizowanie burzy mózgów podczas spotkania w większej grupie. Technika ta polega na swobodnych wypowiedziach uczestników, podawaniu przez nich rozmaitych pomysłów. Podstawowe założenie jest takie, że nikt nikogo nie krytykuje, żaden pomysł nie jest odrzucany i każdy jest skrupulatnie zapisywany. Dopiero w późniejszym etapie dyskutuje się i weryfikuje pomysły pod względem realności i zasadności ich realizacji.

Sześć myślowych kapeluszy

Metoda stworzona przez Edwarda de Bono natomiast inicjuje spojrzenie na dane zagadnienie z sześciu różnych stron. W tej technice każdy uczestnik gra sztucznie przypisaną rolę – każdy ma kapelusz innego koloru. I tak kapelusz biały emanuje obiektywizmem, faktami i logiką, pozbawiony jest emocji i nie interpretuje. Kapelusz zielony przedstawia różne możliwości i opcje, jest twórczy. Czarny kapelusz jest pesymistą, wskazuje niedociągnięcia danego pomysłu. Czerwony kapelusz okazuje gwałtowane, pozytywne uczucia, jakie wzbudza propozycja, jest irracjonalny. Żółty kapelusz jest optymistą, znajduje zalety rozwiązania, a niebieski pełni rolą analityka i moderuje przebieg dyskusji. Ten kreatywny sposób rozmowy pomaga skupić się na konkretnym aspekcie, a przede wszystkim daje możliwość zmiany perspektywy.

Drzewo celów

Do kwestii możemy podejść również w analityczny, projektowy sposób. Pomocne w tym wypadku będzie skonstruowanie drzewa problemów i celów. W pierwszej kolejności analizujemy sytuację i definiujemy kluczowy problem, który chcemy rozwiązać. Określamy krótko jego przyczyny i skutki, a następnie przekształcamy takie drzewo w postulaty pozytywnego działania. Problem przekładamy na główny cel, czyli pożądany stan oraz szczegółowe cele do spełnienia. Takie rozpisanie pozwoli nam lepiej zrozumieć realia i uporządkować myśli, a stąd to już o krok do pomysłu na konkretne przedsięwzięcie.          


Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za nim podążać zupełnie bezrefleksyjnie. Nie da się tak...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Givebox - czyli społeczna wymiana z szafą w tle

TO DZIAŁA
„Nie ma tu firm, sponsorów, akcji pijarowych. To miejsce postawione przez mieszkańców dla mieszkańców. Opiera się na wzajemnym zaufaniu. Zakłada, że ludzie są życzliwi i dbają o dobro wspólne.“ – tak zachęcano do skorzystania z „Jeżyckiej Szafy“, czyli pierwszego polskiego GiveBox‘a, który stanął na jednej z poznańskich ulic. Dowiedzcie się więc...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-210892

Jak organizować inicjatywy społeczne dedykowane młodym ludziom?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Wyzwania nie omijają nikogo, w żadnym wieku. Wiedzą to zarówno młode osoby, które zmagają się z chorobami, jak i nastoletni rodzice, czy też uczniowie szkół z terenów wykluczonych cyfrowo. W wielu z nas budzi to na tyle dużo emocji, że chcemy pomóc młodym osobom w ich codziennej walce o lepsze dzisiaj i jutro. Ważne jednak jest to, żeby podejść ...
WIĘCEJ
Latest_square_7885047912_fadd841953_k
Latest_square_adventure-1807524_1920

Dawać wędkę, a nie rybę. Niestandardowe pomysły na pomaganie

TO DZIAŁA
 Pomaganie jest bardzo trudne, a skuteczne niesienie pomocy jest wręcz prawdziwą sztuką. Co to jest skuteczna pomoc? To działanie, które trwale zmienia sytuację. Najczęściej do tej zmiany nie wystarczy zaangażowanie pomagającego, ale konieczne, a nawet przesądzające o powodzeniu akcji, jest z...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-40120

Uczenie się jest sztuką. Jak się uczą społecznicy?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Społecznicy często wcielają się w role uczących, gdy prowadzą prelekcje czy warsztaty lub w rolę osób nauczanych. Psychologowie od dawna zgłębiają procesy uczenia, starając się rozpoznawać mechanizmy skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzięki wiedzy na temat stylów uczenia możemy przewi...
WIĘCEJ
Latest_square_untitled

Każdy może pomagać - jak zorganizować zbiórkę odzieży dla potrzebujących?

TO DZIAŁA
Kiedy zbliżają się specjalne okazje, gdy za oknem kolejna zmiana pór roku, gdy dzieci znów urosną o kolejny rozmiar, rodziny stają przed koniecznością wymiany czy poszerzenia garderoby. Nie dla wszystkich wysiłek z tym związany będzie związany tylko z pójściem do sklepu czy zamówieniem ze sklepu ...
WIĘCEJ