Konkurs_label Logotyp
Pexels-photo-57851

10 przykazań społecznika. Co każda osoba działająca społecznie wiedzieć powinna?

Jak działać dobrze i skutecznie, zebrać wokół siebie wspierających i z jakich narzędzi wspomagających działania korzystać, żeby osiągnąć cel - oto zestawienie 10 dobrych praktyk dla społeczników takich jak Ty!

1. Poznaj nie tylko samego siebie

Zanim rzucisz się w wir organizowania pomocy - poznaj ich problemy i potrzeby. Dla przykładu, jakkolwiek romantyczna jest wizja nakłonienia setek osób z terenów najuboższych do częstszego korzystania z oferty np. teatrów, być może prawdziwym problemem nie jest ich brak chęci, a głowa zajęta zdobywaniem dostępu do bieżącej wody, złe warunki mieszkaniowe i brak kadry nauczycielskiej w szkole oddalonej o kilka kilometrów. Nie startuj z pozycji osoby wiedzącej, szczególnie jeśli sam(-a) nie znajdujesz się w takiej sytuacji. A nawet jeśli - sprawdź, czy inni czują i myślą podobnie. Słuchaj uważnie, nie zakładając, że wszystko już wiesz. Z takiego zanurzenia w cudze troski potrafią często wykluć się najlepsze inicjatywy!
magnifying-glass-1607208_1920jpg
Zdjęcie: CC0 Public Domain 

2. Poszukaj wewnętrznej motywacji

Praca społeczna jest trudna, żmudna i bywa, że nie spotyka się z natychmiastową wdzięcznością ze strony podopiecznych. Poszukaj więc takiej motywacji w sobie, która nie będzie oparta na poklepywaniu po ramieniu za dobrze wykonaną pracę, czy na publikacjach w mediach z Tobą w roli ratującego świat. To pomoże uniknąć szybkiego wypalenia, jeśli tych sukcesów nie będzie widać w krótkim czasie.

3. Wychowaj następcę

Zgodnie z harcerską zasadą, w działalności społecznej postaraj się wychować minimum jednego następcę, który wesprze Cię i w przyszłości będzie potrafił(-a) Cię zastąpić w Twoich działaniach. Dziel się wiedzą i ucz, jak najlepiej działać, a będzie Was coraz więcej i Wasze działania będą skuteczniejsze. Wiele osób zwyczajnie nie wie, od czego zacząć. Pokaż im, jak można dołączyć do Twojego zespołu i jak można małymi kroczkami czynić dobro.

4. Zaprzyjaźnij się z mediami społecznościowymi

Jeśli jeszcze nie masz kont na najpopularniejszych serwisach społecznościowych, czas to nadrobić. Nie tylko po to, żeby zdawać w nich relację ze swoich działań i zapraszać do nowych inicjatyw - to też doskonałe narzędzia networkingowe, dzięki którym zaciekawisz swoimi działaniami kolejne osoby, poprosisz o pomoc i wsparcie w trudniejszych akcjach, wypromujesz wspierające Was firmy i instytucje (na pewno będą wtedy przychylniejsze do rozszerzenia zakresu pomocy). To również często najoptymalniejsze i najtańsze sposoby na współpracę w ramach samego NGO (zamknięte grupy na Facebooku, czy dysk wspólny Google, który pozwala wszystkimi mieć dostęp do tych samych zasobów - tj. grafiki, logo, podsumowania ustaleń ze spotkań, czy też zdjęcia z ostatnich akcji).

5. Zbuduj wiarygodność

Dla wielu społeczników najważniejsze jest serce, które motywuje ich do działania. Nie zawsze jednak łatwo jest przekonać innych do wspólnego działania czy wzbudzić zaufanie tylko przy pomocy gorących haseł. Na każdym etapie warto też prowadzić zapiski, ile osób skorzystało z pomocy, jak też do ilu docieracie z ważnymi informacjami. Takie statystyki nie tylko pomogą w informowaniu o skuteczności Waszych działań, ale i będą mocnym argumentem podczas rozmów z firmami i instytucjami, które są w stanie wesprzeć to, co robicie. 

6. Szukaj wzorców

O wpływie poetyckim T.S. Eliot napisał, że “zły poeta naśladuje, dobry - kradnie” - i w dodatku nie ma w tym nic złego! W biznesie od dawna funkcjonuje pojęcie tzw. benchmarkingu - czyli porównywaniu praktyk własnych z tymi uznawanymi za najlepsze w danej dziedzinie. Wynik takiego porównania służy następnie jako podstawa do doskonalenia własnych działań. Społecznik powinien być na bieżąco z tym, co robią inni - i to nie tylko w dziedzinie, z którą sam ma kontakt. Inspiracja może przyjść z dowolnego źródła - od edukatorów, pedagogów, pionierów medycyny, czy też nowych technologii. Ważne, żeby w błędach czy sukcesach innych przejrzeć się jak w lustrze i wyciągnąć wnioski, co i jak jeszcze możemy zrobić lub czego unikać.

7. Dziel się i mnóż

Nie ma lepszego sposobu na doskonalenie się w danej dziedzinie niż uczenie innych. Jeśli więc chcesz osiągnąć poziom mistrzowski, chłoń wiedzę i dziel się nią z pozostałymi członkami Waszego zespołu, czy też osobami, które zastanawiają się nad przyłączeniem się do akcji lub jej wspieraniem. Do tego mogą służyć zarówno wydawnictwa (ulotki, broszury, e-booki) dotykające dziedzin, o które chodzi, jak i komunikaty w mediach społecznościowych, szczególnie zilustrowane grafikami, czy filmami. To ważne szczeŋólnie dla osób, które szukają pomocy przy pierwszym zetknięciu się z problemem (np. rodziców dzieci dotkniętych rzadkim schorzeniem, czy też małżonków osób z chorobami psychicznymi). Wiedza jak się zachować i skąd czerpać informacje o możliwym wsparciu potrafi w takim momencie dać więcej niż pomoc finansowa czy rzeczowa.
guidance-1338686_1920jpg
Zdjęcie: CC0 Public Domain 

8.Współpracuj z dziennikarzami

Media lubią NGO - a wynika to nie tylko z ich altruistycznych postaw i chęci przekazywania informacji społeczeństwu o możliwym wsparciu, ale też z obawy przed oskarżeniami o kryptoreklamę w przypadku publikowania treści o produktach lub działaniach firm komercyjnych. Warto o tym pamiętać, szczególnie gdy idziemy rozmawiać o wsparciu naszych akcji przez przedsiębiorców - często nasza akcja będzie jedynym sposobem na to, żeby było o nich głośno w mediach. Pamiętajmy jednak o profesjonalnym przygotowaniu materiałów dla dziennikarzy, przesłaniu zdjęć czy grafik związanych z akcją oraz zapraszaniu na wydarzenia z odpowiednim wyprzedzeniem. Z czasem warto też nawiązać bezpośrednie relacje z dziennikarzami, którzy podejmują nasze tematy i kontaktować się z nimi w pierwszej kolejności.

9. Bądź ekspertem

Coraz częściej firmy decydują się również na współpracę z NGO ze względu m.in. na podejście projektowe (design thinking), które zakłada ko-kreację produktów i usług razem z najważniejszymi interesariuszami, do których np. w branży medycznej czy edukacyjnej często najlepszy dostęp mają właśnie społecznicy. To oni mogą być zarówno źródłem wiedzy o problemach, jak i cennym członkiem zespołu projektowego pracującego nad hipotezą czy prototypem rozwiązania oraz ułatwić kontakt z osobami, które mogą przetestować i ocenić dane rozwiązanie. Daj się łatwo znaleźć, a być może to właśnie Ty dołączysz do zespołu tworzącego rozwiązanie, który może ułatwić życie Waszym podopiecznym!

10.Zbieraj drużynę - gdziekolwiek jesteś

Rzadko występuje taka sytuacja, że musisz walczyć o sprawę całkiem w pojedynkę. Poszukaj, kto jeszcze zajmuje się daną tematyką - oprócz jednostek samorządowych, czy innych NGO rozejrzyj się również wśród szkół, instytucji otoczenia biznesu, czy też przedsiębiorstw, którymi zarządzają lokalni patrioci. Poznaj ich potrzeby i rozmawiaj z nimi, jak można je zrealizować, przy okazji robiąc coś dobrego dla potrzebujących. Każda nowa informacja, czy nowo poznana osoba może być cennym dodatkiem do obecnego stanu wiedzy, czy zakresu Twojego działania. Rozmawiaj też z każdym bardziej aktywnym członkiem społeczności lokalnej, szczególnie o tym, kim jesteście oraz co teraz i potencjalnie w przyszłości możecie dla siebie nawzajem zrobić. Będziesz zaskoczony(-a), jak wiele mają do zaoferowania ludzie, których byś o to nigdy nie podejrzewał(-a). Najlepiej takie relacje nawiązywać na zapas i pielęgnować je, zanim będziemy ich tak naprawdę potrzebować. Zatem - wychodź do ludzi i rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj!
people-talking-908342_1920jpg
Zdjęcie: CC0 Public Domain



Głusi w przestrzeni publicznej

WYWIAD
Przy projektach dla Głuchych* połączyła je empatia, kreatywność i poczucie, że nie można godzić się na zastany porządek świata. Jak działania na rzecz osób niesłyszących wyglądają w praktyce, skąd biorą się pomysły na ich realizację i jak można zdobyć na nie finansowanie? Opowiedzą przedstawicielki organizacji, które każdego dnia podejmują takie...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-164531

Międzypokoleniowe inicjatywy społeczne, czyli o dialogu ludzi młodych i seniorów

TO DZIAŁA
Jakiś czas temu media obiegła informacja o domu spokojnej starości w Holandii, który zdecydował się na udostępnienie bezpłatnego zakwaterowania… studentom w ramach projektu niwelowania negatywnych skutków procesu starzenia się. Dom pod nazwą “Humanitas” w Deventer wymaga od młodych rezydentów “bycia dobrym sąsiadem” przez minimum 30 godzin ...
WIĘCEJ
Latest_square_grandparents-1131890_1920

Sąsiedzkie DKFy, kluby filmowe, kina plenerowe... Pomysły na działania społeczne z filmem w tle.

TO DZIAŁA
Wszyscy lubią oglądać filmy, a dostęp do dobrego kina jest dziś znacznie łatwiejszy niż kiedyś. Zamiast oglądać je w samotności, w domowym zaciszu, wykorzystajmy je jako pretekst do sąsiedzkiej integracji! Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wspólne działania z filmem w tle. 
WIĘCEJ
Latest_square_film
Latest_square_kids-girl-pencil-drawing-159823

Jak organizować edukację, która przygotowuje ludzi do życia społecznego i pomocy innym?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Edukacja przygotowująca ludzi do życia społecznego, kształcąca postawy obywatelskie i empatię wśród najmłodszych to jedno z większych wyzwań współczesności. Wymaga świadomości i dobrego wglądu w potrzeby dzieciaków. Jak to robić? Jest kilka reguł, które należy wdrażać do edukacji, by kształciła l...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-398532

Centrum Amarant, czyli tam gdzie lokalność spotyka kulturę

TO DZIAŁA
Amarant ma wiele znaczeń: to gatunek drzewa, kolor, popularna nazwa szarłata spożywczego. Poznań do tej listy dopisuje kolejne: wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie miasta. I nie są to puste słowa – Centrum Kultury Amarant intryguje od pierwszych chwil. 
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-207489

Minimalizm. Nowa moda czy potrzeba społeczna?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
O minimalizmie robi się coraz głośniej, pojawia się także sporo polskich publikacji i blogów minimalistów. Niejednokrotnie pojawia się także opinia, że to tylko chwilowa moda. Na zweryfikowanie tego twierdzenia jest jeszcze za wcześnie, niemniej jest to dość wymagający trend i raczej trudno za ni...
WIĘCEJ